02 Νοεμβρίου 2025

«Οι διμοιρίες των ΜΑΤ και η Αστυνομία φύλαγε την κατάληψη του Ευαγγελισμού στο Ηράκλειο και τους αγρότες στα μπλόκα..»

 


Στην παραπάνω φράση που ειπώθηκε ξεκάθαρα από έναν από τους γνωστούς τηλεπερσόνες της ΕΛ.ΑΣ για τα γεγονότα στα Βορίζια, βρίσκεται η μια πλευρά της αιματοχυσίας που διαδραματίστηκε στο χωριό αυτό, που βρίσκεται στου πρόποδες του Ψηλορείτη. Οι ενδείξεις του τι μπορεί να επακολουθήσει υπήρχαν από την προηγούμενη βραδιά, με την τοποθέτηση εκρηκτικού μηχανισμού σε σπίτι της μίας από τις δύο εμπλεκόμενες πλευρές. Αν σε αυτό προσθέσουμε ένα ολόκληρο προηγούμενο διάστημα, συμπλοκών, απειλών και αντεγκλήσεων για τα οποία ήταν ενήμερη η αστυνομία, κάθε άλλο παρά «μη αναμενόμενη» ήταν αυτή η εξέλιξη και για αυτό από την πρώτη στιγμή, στο νοσοκομείο, συγγενείς των θυμάτων, οργισμένοι στράφηκαν εναντίον των αστυνομικών δυνάμεων που δεν έκαναν τα αυτονόητα.  

Προφανώς δεν πέφτουμε από τα σύννεφα που η ΕΛ.ΑΣ σε ένα χωριό με τέτοιο ιστορικό έντασης και μετά από την τοποθέτηση της βόμβας δεν έστειλε, ούτε για τα προσχήματα, αστυνομικές δυνάμεις μέχρι να ηρεμίσουν τα πνεύματα. Οι προτεραιότητες για το σύστημα που εκπροσωπεί η ΕΛ.ΑΣ και οι εντολές που παίρνει από την κυβέρνηση είναι αποφασιστικά και ξεκάθαρα ενάντια σε όσους αντιστέκονται. Τα αυγά που έφαγε ο Βορίδης στο Ηράκλειο αποδόθηκαν στην κατάληψη του Ευαγγελισμού, που έπρεπε να εκκενωθεί. Οι αγρότες στα μπλόκα έπρεπε να είναι σε αυστηρή επιτήρηση μην και «παρεκτραπούν». Σε όλη τη χώρα το ίδιο σκηνικό. 14 μήνες φυλάκιση σε φοιτητή γιατί έγραψε σύνθημα «Λευτεριά στην Παλαιστίνη», καταστολή στις διαδηλώσεις, απαγόρευση συγκεντρώσεων στο μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη, πειθαρχικά και διώξεις σε όσους αντιστέκονται στην κυβερνητική πολιτική. 

Ο κατάλογος δεν έχει τέλος και ο κοινός παρονομαστής είναι ότι το σύστημα επειδή γνωρίζει ότι η κρίση βαθαίνει μέσα στο λαό και ότι δεν μπορεί να πείσει, ούτε να χτίσει κοινωνικές συμμαχίες, όπως έκανε παλιότερα,  χρησιμοποιεί τη δικαστική εξουσία και τους κατασταλτικούς μηχανισμούς σε έργο για την «δια ροπάλου» συμμόρφωση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η - και καλά - ασφάλεια του πολίτη πάει περίπατο.

Αν αυτή είναι η μία πλευρά που αναδεικνύεται μέσα από το φονικό στα Βορίζια. Η  άλλη, που ενώ προβάλλεται ως πιο τοπικού χαρακτήρα (βεντέτα), είναι και αυτή γέννημα της κεντρικής πολιτικής που εφαρμόζεται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Οπλοκατοχή, εμπόριο ναρκωτικών, έλεγχος του παράνομου εμπορίου, γενικά, μαγαζιά-νύχτα, μαύρο χρήμα… Ενα νήμα συνδέει όλα αυτά και απέχει πολύ από το μοίρασμα των βοσκότοπων, που ήταν ζήτημα αντιπαράθεσης δεκαετίες πριν. Πίσω από την οπλοχρησία και την οπλοκατοχή βρίσκεται συνήθως το οργανωμένο έγκλημα και η σύνδεση του οργανωμένου εγκλήματος με κομμάτια της εξουσίας, όπως κεφαλές της αστυνομίας, βουλευτές και δικαστικούς, συχνά βγαίνει στη δημοσιότητα με διάφορες αφορμές.

Η εγκατάλειψη της υπαίθρου η οποία ήρθε ως αποτέλεσμα του χτυπήματος της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής μέσω ΚΑΠ,  έδωσε έδαφος στο να εξαπλωθεί και βαθύνει η κατάσταση αυτή, σε βάρος όποιων ήθελαν να κινηθούν σε διαφορετική κατεύθυνση και έξω από αυτό το σύστημα που επί της ουσίας προωθούνταν και καλύπτονταν από τα πάνω.

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε τόπου και η ιδιοσυγκρασία των ανθρώπων με βάση την ιστορία, τις παραδόσεις και τα έθιμα, σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να παραβλέπονται, στην προσπάθεια να εξηγηθούν γεγονότα, αλλά αυτό απέχει πολύ απ’ το να αναζητούνται τα αίτια, σε βεντέτα του 1950. 

Επίσης, στην Κρήτη,  η ανάγκη ενός κόσμου να αποστασιοποιηθεί από τέτοιου είδους γεγονότα ή παρόμοια, μικρότερης έκτασης, οδηγεί σε μια συλλήβδην καταδίκη των κτηνοτρόφων και των ανθρώπων που ζουν στα ορεινά, συνήθως, αυτά, χωριά, παρουσιάζοντας τους ως την πηγή του κακού. Η πλειοψηφία τα ανθρώπων αυτών είναι τα θύματα μιας κατάστασης που σε γενικές γραμμές αναφέρθηκε παραπάνω.

Όπως και σε πολλά ζητήματα, εύκολες απαντήσεις δεν υπάρχουν. Η κυβέρνηση, το κράτος και οι θεσμοί είναι οι κύριοι υπαίτιοι για τέτοιου είδους γεγονότα και σε αυτούς πρέπει να χρεώνονται όλες οι ευθύνες. Μέσα από τη διαδικασία επίλυσης των καθημερινών προβλημάτων θα απαντιούνται και οι διάφορου τύπου αντιθέσεις και ιδιαιτερότητες,  μέσα στο λαό. Και η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να είναι έξω από τον συλλογικό δρόμο του αγώνα, μαζί με τα υπόλοιπα κομμάτια της κοινωνίας. 

Η απόσυρση των αγροτών από τα μπλόκα, δυστυχώς σε αυτή τη φάση δεν βοηθάει αυτή την κατεύθυνση αλλά είναι σίγουρο ότι η ανάγκη για επιβίωση θα ξαναβάλει του αγρότες στο δρόμο των κινητοποιήσεων. 

Θ.Δ.



  


Δεν υπάρχουν σχόλια: