Μαζικά κλεισίματα σχολείων ενόψει
Μαζικές συγχωνεύσεις και κλεισίματα σχολείων προετοιμάζονται από τα κυβερνητικά επιτελεία και το διοικητικό μηχανισμό από την αρχή της χρονιάς. Το φαινόμενο θα έχει ιδιαίτερες διαστάσεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και στην επαρχία, για την οποία οι πρώτες φήμες μιλάνε για πολύ μεγάλα νούμερα. Είχαμε από πέρσι εκτιμήσει ότι οι συγχωνεύσεις (όχι μόνο σχολείων) θα αποτελέσει κεντρικό μοχλό της κυβερνητικής πολιτικής γιατί με αυτόν εξυπηρετείται η πολιτική των περικοπών δαπανών αλλά και θέτει σε σοβαρή αμφισβήτηση τόσο τα μορφωτικά δικαιώματα της νεολαίας όσο και τα εργασιακά των εκπαιδευτικών. Αλλωστε η δραματική μείωση των θέσεων εργασίας που θα προκύψει από το συνδυασμό κλεισίματα σχολείων – αύξηση ωραρίου θα υπερκεράσει τα κενά που θα προκύψουν από τις μαζικές συνταξιοδοτήσεις που είναι σε εξέλιξη. Στο τέλος του δρόμου είναι –ασφαλώς- οι μετατάξεις και οι απολύσεις.
Ο στόχος των κλεισιμάτων σχολείων τέθηκε σε κείμενο που στάλθηκε από το Υπουργείο Παιδείας για διαβούλευση (εννέα ημερών!) από τις αρχές Δεκέμβρη στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες κείμενο με τίτλο «Η αναβάθμιση της διοίκησης της εκπαίδευσης». Το κείμενο αφορά μια σειρά ζητήματα όπως θα φανεί παρακάτω. Μετά τη σπαραξικάρδια εισαγωγή για την κατάσταση της ελληνικής εκπαίδευσης περί «πολύπλοκου συνόλου οργάνων και λειτουργιών με ιδιαίτερες δυσκολίες στην άσκηση αποτελεσματικής εποπτείας και διαχείρισης» και άλλα τέτοια, το κείμενο μπαίνει στο ψητό. Και μιλάει για:
« - Αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και ενίσχυση του ρόλου των περιφερειακών δομών διοίκησης της εκπαίδευσης στη λήψη και υλοποίηση σημαντικών αποφάσεων…
- Οικονομία μέσων…
- Ενοποίηση ή κατάργηση υπηρεσιών…
…
Στο επίπεδο της περιφέρειας προτείνεται:
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης αποτελεί βασικό κύτταρο του εκπαιδευτικού σχεδιασμού, μέσω μεταφοράς αρμοδιοτήτων οι κυριότερες από τις οποίες είναι:
• η εξειδίκευση των εθνικών πολιτικών σε περιφερειακό επίπεδο,
• η εξειδίκευση και η υλοποίηση των στόχων της εθνικής στρατηγικής για την επιμόρφωση,
• η οργάνωση και η στήριξη των διαδικασιών αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης,
η λήψη αποφάσεων για την ίδρυση, οργάνωση, προαγωγή, συγχώνευση μεταφορά και μετατροπή σχολικών μονάδων…
…
Σε επίπεδο Σχολικής Μονάδας απαραίτητη είναι η λήψη μέτρων όπως:
• Άρση των επικαλύψεων αρμοδιοτήτων του Δ/ντή με το Σύλλογο Διδασκόντων και τα λοιπά συλλογικά όργανα,
…
• Ενίσχυση της αυτονομίας των ΣΜ στον προϋπολογισμό και τη διαχείριση των πιστώσεων για λειτουργικές δαπάνες με βάση τις ανάγκες και τον προγραμματισμό της ΣΜ, όπως προκύπτει από τη διαδικασία αυτοαξιολόγησης,
• Εξορθολογισμός ωραρίου εκπ/κών Α/θμιας και Β/θμιας εκπ/σης,
• Ενοποίηση – συγχώνευση ΣΜ,
• Ενίσχυση των θεσμών κοινωνικής λογοδοσίας»
Με δυο λόγια, η… αναβάθμιση της διοίκησης δεν είναι παρά η αναβάθμιση της επίθεσης στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και στα μορφωτικά των μαθητών με τους παρακάτω τρόπους:
- Την ουσιαστική απόσυρση του κράτους από τη χρηματοδότηση των σχολείων μέσω της «αυτονομίας των ΣΜ στον προϋπολογισμό και τη διαχείριση των πιστώσεων».
- Τα κλεισίματα υπηρεσιών και σχολείων.
- Την αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών (οι φήμες μιλάνε για ενιαίο 24ωρο-28ωρο εκπαιδευτικό ωράριο στην Α’Βάθμια και στη Β’Βάθμια Εκπαίδευση).
- Την κατάργηση κατακτημένων ελευθεριών μέσω των αξιολογήσεων και την προσπάθεια να στραφούν τα θύματα το ένα ενάντια στο άλλο (εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς).
Συναίνεση πάντως δεν υπάρχει ούτε για δείγμα στους εκπαιδευτικούς. Ούτε και οι μαθητές δείχνουν να μπερδεύονται από περίτεχνα λόγια. Οι πάντες έχουν καταλάβει ότι στόχος είναι η διάλυση της δημόσιας δωρεάν παιδείας. Το ζήτημα είναι να βρεθούν τρόποι να εκφραστεί από κοινού η αντίσταση στα αντιδραστικά σχέδια της κυβέρνησης και του μνημόνιου και στην εκπαίδευση.
Στην κατεύθυνση του ανοίγματος της συζήτησης αλλά και της κοινής δράσης στους χώρους της εκπαίδευσης, συνδιοργανώνεται από τις Αγωνιστικές Κινήσεις Εκπαιδευτικών και Φοιτητών και από τον Εκπαιδευτικό Όμιλο και τα Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης ανοιχτή εκδήλωση – συζήτηση, το Σάββατο 29 Γενάρη, στις 6 μμ στη Νομική Σχολή της Αθήνας. Φιλοδοξία είναι να γίνει μια γόνιμη συζήτηση όπου θα συμμετέχουν εκπαιδευτικοί, μαθητές, φοιτητές και γονείς και να μπουν μπροστά αγωνιστικές κινηματικές πρωτοβουλίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου