H αποδοχή της ιμπεριαλιστικής βούλησης και των μνημονιακών παραμέτρων της είναι ορατή δια γυμνού οφθαλμού σε όλες τις κινήσεις της κυβέρνησης. Πρόκειται για παράταση του προηγούμενου προγράμματος και των βασικών του όρων. Κάτι τέτοιο δεν συνάγεται τόσο από τις δηλώσεις, τις «εκπλήξεις» και τις συγνώμες των βουλευτών, παραγόντων και τάσεων του Σύριζα που ξαφνικά ανακάλυψαν τη χαμένη αθωότητα της… αριστεράς (όπως αυτοί την ορίζουν). Είναι γραμμένο στο mail που έστειλε αυτή τη φορά οικεία βουλήσει η κυβέρνηση στους δανειστές. Και τι δεν γράφεται εκεί: «δεν προβλέπονται επαναπροσλήψεις», «παροχή κινήτρων για παραμονή στην εργασία», διάβασε αντικινήτρων για να βγει κανείς στη σύνταξη, «πλήρης(!) αξιοποίηση των ιδιωτικοποιημένων επιχειρήσεων»! Για τον Οκτώβρη πάνε οι καθαρίστριες, ποιος ξέρει για πότε οι σχολικοί φύλακες, ή η ΕΡΤ κλπ.
Η νέα θεματοφύλακας του κοινοβουλευτισμού δεν πρόκειται να δεχτεί ούτε για σκέψη έκτακτα νομοθετήματα και οι συζητήσεις θα κρατούν καλά προσαρμοσμένες στο άγρυπνο μάτι των «θεσμών» που έδιωξαν την τρόϊκα!
Διαπιστώνεται ακόμα από την εξώθηση όλο και προς το βαθύ μέλλον του περίφημου προγράμματος της Θεσσαλονίκης. Ο Σύριζα μάλλον βρήκε την τέλεια συνταγή να μένει κανείς πιστός στα όνειρά του και να αποφύγει την λεγόμενη «κατάρα της μάγισσας»: να μην τα πραγματοποιείς ποτέ.
Προκύπτει και από αυτά που γράφουν το Reutter και το Spiegel, αντανακλάται στην ικανοποίηση του Ολλανδού επιτρόπου, στην ενθουσιώδη συστράτευση των… ποταμίσιων υποστηρικτών των μεταρρυθμίσεων (οι οποίοι μάλιστα κατάρτισαν και τη δικιά τους λίστα για να την… εγχειρήσουν στην κυβέρνηση).
Και θα ενισχύεται αυτή η εικόνα από την τετράμηνη πορεία παραπέρα έμπρακτης προσαρμογής στις απαιτήσεις των δανειστών. Ήδη ακόμα και μέτρα ασπιρίνες της προηγούμενης κυβέρνησης δεν εφαρμόζονται (επιστροφές φόρου για τα καύσιμα, εισφορά αλληλεγγύης ενώ τίποτα δεν εξασφαλίζει πως δεν θα είναι τα… ισοδύναμα για τον δεκατοτρίτο μισθό των συνταξιούχων, ίδομεν).
Αυτό αισθάνομαι ότι το καταλαβαίνει ο… βαθύς λαός, «στα σπίτια που δεν φτάνει το φως» όπως θα έλεγε κάποιος αγωνιστής που σήμερα δεν βρίσκεται εν ζωή. Δεν θα αργήσει το όνειρο να ξεθωριάζει και στα μικροαστικά στρώματα που σε σημαντικό βαθμό εξακολουθούν να θέλουν να το… ζουν. Απλά εκεί το πένθος του αποχωρισμού από το όνειρα ίσως πάρει κάποιον χρόνο… Και πολύ πιθανό σε αντιδραστική κατεύθυνση όπως μας δείχνει η ιστορία. Στο πένθος εξ΄ άλλου ταιριάζει το… μαύρο.
Η ηγεσία του Σύριζα φιλοδοξούσε να κάνει ένα μερεμέτι στο βομβαρδισμένο τοπίο που δημιούργησε η μνημονιακή λαίλαπα για τα μικροαστικά στρώματα που κατά βάση τον στήριξαν. Όμως ακόμα και αυτές οι μικρές «ρωγμές» στην μνημονιακή κόλαση, φαντάζουν πια σα μια διόλου ρεαλιστική προοπτική.
Είναι αλήθεια ότι οι προσπάθειες μιας σοσιαλδημοκρατικού τύπου διαχείρισης ή έστω πιο ήπιας εκδοχής της καπιταλιστικής βαρβαρότητας όπως εφαρμόζεται σε μια χώρα εξαρτημένη από τον ιμπεριαλισμό πάντα έπεφταν σε… λάθος συγκυρίες. Από την εποχή των… πρώτων διδαξάντων.
Η αντιδραστική συμμαχία πχ μεταξύ αστικής τάξης και μεσοστρωμάτων που εξέφραζε το ΠΑΣΟΚ άρχισε να δοκιμάζεται από τον δεύτερο χρόνο κιόλας χρόνο αφού συνέπεσε βλέπετε με την άνοδο και την ενδυνάμωση των αντιδραστικών δυνάμεων του ρηγκανοθατσερισμού. Χρειάστηκαν βέβαια κάποια χρόνια μέχρι να φτάσει στο 4% του εκλογικού σώματος όπου οριστικοποιήθηκε το διαζύγιο που ξεκίνησε με τον «μικροαστικό χυλό» του εκσυγχρονιστή Παπαδόπουλου και εκφράστηκε πιο προκλητικά με το «μαζί τα φάγαμε» του απερίγραπτου Πάγκαλου.
Αλλά και το άλλο αστικό κόμμα που προσπάθησε να νεκραναστήσει τον «κοινωνικό φιλελευθερισμό» και την «ήπια προσαρμογή» στη βαρβαρότητα -της οποίας θεράπων ήταν και ο σημερινός Πρόεδρος όλων των ελλήνων- όταν άνοιγε τα καυτά μέτωπα με την νεολαία και το ασφαλιστικό, πάλι σε «λάθος χρόνο» κινούνταν. Και οι ρωγμές που επιχειρήθηκαν από την καραμανλική ηγεσία στο πλαίσιο της εξάρτησης (αγωγοί, Κυπριακό) -είναι αλήθεια με μεγαλύτερη αστική έπαρση και ρίσκο σε σχέση με τους σημερινούς «αριστερούς» διαχειριστές- δεν είχαν την καλύτερη τύχη. Σήμερα καλείται να δικαστεί υπάλληλος της «Πρεσβείας» για εμπλοκή σε συνομωσία δολοφονίας του τότε Πρωθυπουργού. Τσ, τσ, τς… γίνονται αυτά τα πράγματα στις αστικές δημοκρατίες;
Βλέπετε η αστική «μας» τάξη όταν μεσουρανούσε ο κεϋνσιανισμός (αν μεσουρανούσε ποτέ), όταν ήταν διαφορετικοί δηλαδή οι ταξικοί και πολιτικό συσχετισμοί κοίταγε πώς να τελειώνει με τον εχθρό λαό στέλνοντας τα μισά του νιάτα στα σκλαβοπάζαρα της εσπερίας, φυλακίζοντας τα άλλα μισά στα κάτεργα και υποχρεώνοντας το «υπόλοιπο» σε μια χαμοζωή. Και όταν έπεσε η χούντα του προσέφερε την εκδοχή της διπλής εξάρτησης, εξισορροπώντας έναν δυνάστη με έναν άλλο.
Τι απομένει;
Αυτή την κληρονομιά «αποτυχημένων ρωγμών» δεν θα μπορούσε η κυβέρνηση Σύριζα-ΑΝΕΛ στην πορεία της ολοκληρωμένης αστικοποίησης της, να την αρνηθεί και να την ανατρέψει. Κι ας κεφαλαιοποίησε εκλογικά την γνήσια λαϊκή αντίδραση των πρώτων χρόνων των μνημονίων. Κι ας έγινε η θεωρία της ρωγμής που τάχα θα «έπαιζε» με τους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς, τους «δυνατούς παίκτες που ενδιαφέρονται» κατά τον πρωθυπουργό. βασικό στοιχείο του κακόγουστου -αγγλοσαξονικής κοπής- βαροφάκειου σώου που ζήσαμε αυτές τις μέρες.
Έτσι σήμερα επιστρατεύονται πιο «λαϊκά» επιχειρήματα: Φανταστείτε λέει να ήταν σήμερα κυβέρνηση η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου… Τι μέτρα θα είχαν παρθεί, τι υποχωρήσεις θα είχαν γίνει κλπ
Το αφήγημα μόνο ως φιλοσοφικό ζήτημα μπορεί να τίθεται. Γιατί δυστυχώς για τους σημερινούς κυβερνητικούς και τους ποικιλώνυμους όψιμους απολογητές τους η ιστορία εξελίσσεται και «συμβαίνει» με έναν ορισμένο, μοναδικό τρόπο. Και αυτός λέγεται κυβέρνηση Σύριζα-ΑΝΕΛ εν προκειμένω..
Η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου έπεσε όχι γιατί δεν εκλέχτηκε Πρόεδρος. Η κυβέρνηση αυτή είχε ήδη πέσει όταν… έπεσε πάνω στα βράχια της ενδοευρωπαϊκής και ενδοατλαντικής σύγκρουσης που είχε ως βασικό της πεδίο την απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας να αγοράζει ομόλογα. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει μόνο υπό αυστηρές προϋποθέσεις στις οποίες έπρεπε να στοιχηθούν οι εξαρτημένες χώρες όπως η Ελλάδα. Έπεσε ακόμα γιατί μάζεψε όπως το σφουγγάρι τη λαϊκή οργή για την κόλαση που βίωνε ο εργαζόμενος λαός τέσσερα χρόνια τώρα. Βέβαια ο Σύριζα δεν ήταν η πιο επιθυμητή κατάσταση αλλά…
Ο Πρετεντέρης απορεί γιατί χρειάστηκε τόσο κόπος και τόσα έξοδα για να φτάσουμε στα ίδια. Τον είχα για πιο έξυπνο όσον αφορά τα συμφέροντα της τάξης του. Λίγο είναι για δύο χρόνια ένας λαός να τα έχει ακουμπήσει όλα στην κοινοβουλευτική προσμονή και να έχει αφήσει κατά μέρος τους αγώνες; Λίγο είναι -για πόσο άραγε χρόνο- ακόμα το τρίτο γεφυρομνημόνιο να απολαμβάνει μιας μεγάλης αποδοχής; Είναι μήπως λιγότερο σημαντικό το ξύπνημα από το όνειρο να είναι μια οδυνηρή βύθιση στην απογοήτευση και στην αδρανοποίηση; Είναι «λίγες» αυτές οι υπηρεσίες προς το πραγματικό σύστημα εξουσίας;
Αλλά και το δεύτερο βαρουφάκειο επιχείρημα ότι αποτράπηκαν τα χειρότερα έωλο είναι. Ποια χειρότερα δηλαδή; Αυτά πχ που επιβάλλονται από τον βασικό υποστηρικτή της πρότασης στο Εuro group δηλαδή τη Γαλλία με τις έκτακτες εξουσίες του πρωθυπουργού; Αυτά που εφαρμόζει ο Ρέντσι στην Ιταλία ή μήπως αυτά που ζει ο γερμανικός λαός ήδη (στοιχεία δείχνουν πια μεγάλη εξάπλωση της φτώχειας μέσα στην ίδια την Γερμανία). Δηλαδή, για να το πάρουμε και λίγο αλλιώς, οι ιμπεριαλιστές θα εφαρμόζουν στις μητροπόλεις τους γραμμή… Σαμαρά και θα αφήνουν στον δορυφόρο τους την επιλογή της γραμμής Τσίπρα; Εξ άλλου όσα διατύπωσε αυτή η ποντικομαμή, άλλοτε υπεύθυνος του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ και σημερινός γραμματέας του πρώην Υπουργείου Εργασίας για τον κοινωνικό φόρο για το ασφαλιστικό και την κατάργηση των ασφαλιστικών εισφορών (άρθρο του Μαυροειδή στο alfavita δες εδώ) και που διέψευσε με αγωνία ο Στρατούλης τι έδαφος προετοιμάζουν; Δεν είναι η ίδια ομάδα «εργατολόγων» που από το 2000 είχε την «άλλη πρόταση» για το ασφαλιστικό η οποία προέβλεπε ακόμα και ποσοστά διακύμανσης αποδόσεων για τα ασφαλιστικά αποθεματικά των ταμείων (δυστυχώς τους πρόλαβε το PSI και απόμεινε μόνον η πρόταση για τον κοινωνικό πόρο στο… χέρι).
Το ζήτημα βέβαια είναι ότι το δάκρυ της ρωγμής του Τσίπρα και την πολύ πιθανά (σε ένα ιστορικό χρόνο που συμπυκνώνεται) βίαιη προσγείωση στην πραγματικότητα θα τη χρεωθεί το σύνολο της αριστεράς.
Κι αυτή που σήμερα λοιδορεί το λαό για την μη ωριμότητα του γιατί «τον είχε προειδοποιήσει», και αυτή που μας καλεί να πιέσουμε πιο… αποτελεσματικά και ριζοσπαστικά την κυβέρνηση για να κάνει επιτέλους αυτή τη ριμάδα τη ρωγμή. Αφορά και τους… κοψοχέρηδες αντιεξουσιαστές που εγκαλούν τον Σύριζα γιατί υπόγραψε την νέα… Βάρκιζα και πρόδωσε την εξουσιαστική ψήφο τους..
Σε αυτό το ζήτημα φοβάμαι πως δεν πρέπει καθόλου να αναθεματίζεται ο Σύριζα. Αυτός απλά κάλυψε το κενό, την ηχηρή …απουσία μιας πραγματικά αριστερής απάντησης και διεξόδου.
Η χρέωση αφορά βέβαια και τον κάθε απλό λαϊκό αγωνιστή, εργαζόμενο, νεολαίο, κάθε πολιτικό χώρο ή δύναμη που θέλει να συμβάλει στην υπόθεση της αναμέτρησης με τις πραγματικές επιλογές του συστήματος. Σε πραγματικό τόπο και χρόνο…
Δημήτρης Μάνος
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δημοφιλεις αναρτησεις
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
λαϊκη αντισταση - Α.Α.Σ.
Αριστερα
Πολιτικη
Διεθνη
Εργαζομενοι
Μεταναστες - προσφυγες - πολιτικοι προσφυγες
Νεολαια
Δημοκρατια;
Κινηματα
Τοπικα
Μνημες
Πολιτισμος
Εκλογες
ΑΡΧΕΙΟΘΗΚΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ
Videos
Get this Recent Comments Widget

6 σχόλια:
βασικά αυτό που κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ αυτή την ώρα εμένα μου θυμίζει παραλλαγή Δόγματος του Σοκ.
προσπαθεί να παγώσει τον κόσμο όσο πιο γρήγορα γίνεται, να διώξει την αριστερή πλατφόρμα ή έστω τους αριστερούς της, να ολοκληρώσει την ένταξη του στην σοσιαλφιλελευθερη συναίνεση.
η παράταση του μνημονίου με κάποιες λίγο καλύτερες πολιτικές ίσως και θα δούμε, η αναπαραγωγή σειράς νεοφιλελευθερων αν όχι μέτρων σίγουρα λογικών, που πάει να πει έρχονται τα μέτρα στην λίστα Βαρουφάκη, μέχρι η συνέχιση της κατοχής στις Σκουριές http://www.iefimerida.gr/news/193294/tsironis-den-tha-stamatisei-i-exoryxi-stis-skoyries είναι χαρακτηριστικά.
το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι μεγάλες εργατολαικές μάζες ΔΕΝ θα το πάρουν αυτό σαν επίθεση (όπως περιμένει πχ το ΚΚΕ, και πολύ καλά κάνει και το περιγράφει και ο σ ΔΜ)) αλλά σαν ήττα, η αριστερά και το εργατικό κίνημα θα περάσουν στρατηγική και ηθική κρίση, τα πράγματα είναι επικίνδυνα.
"κάποιος σύντροφος"
Καταρχήν συγχαρητήρια στον αρθρογράφο, ο οποίος επιδεικνύει δεινότητα πένας (ή πληκτρολογίου αν προτιμάτε) και σε φιλολογικό - λογοτεχνικό ύφος πέρα από τα πιο αυστηρά οικονομικά του πονήματα.
Θα ήθελα να επιχειρήσω μια ερμηνεία της αναφοράς του στην...απόφαση για πτώση της κυβέρνησης όταν τέθηκε το θέμα της αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ και πως αυτό το θέμα σχετίζεται με τον ενδοϊμπεριαλιστικό ανταγωνισμό ΗΠΑ-ΕΕ αλλά και εντός ΕΕ με τον ανταγωνισμό Γερμανίας - Γαλλίας (κατά βάση).
Αν κατάλαβα καλά, η απόφαση αυτή ήταν μια κίνηση η οποία δεν εναρμονιζόταν με τη μέχρι τώρα σφιχτή πολιτική της Γερμανίας, τη γραμμή του "σκληρού" ευρώ η οποία δεν επιθυμούσε (και μάλλον ακόμα δεν επιθυμεί) να αρχίσει η ΕΚΤ να αγοράζει ομόλογα (κοινώς να δανείζει χώρες), αφενός για να μη χάσει αξία το ευρώ και αφετέρου για να μη δοθεί η δυνατότητα μέσω της ΕΚΤ να ενισχυθεί ο ρόλος και των άλλων ευρωπαίων ιμπεριαλιστών (κύρια της Γαλλίας) στο πεδίο των κρίσιμων αποφάσεων της ΕΕ. Βέβαια ο ισχυρισμός αυτός (για την υποτίμηση του ευρώ) έχει σημασία μόνο εφόσον η ΕΚΤ για να αγοράσει ομόλογα κόψει επιπλέον χρήμα (πληθωριστικό ευρώ), που μάλλον ισχύει αφού όλοι οι "αντιγερμανοί" χαιρέτισαν την απόφαση Ντράγκι ως γενναία "αλλαγή σελίδας" στη μέχρι τώρα αποπληθωριστική γραμμή του "σκληρού" ευρώ (σε αυτό θα ήθελα μια διευκρίνιση). Αν δεν κάνω λάθος (διορθώστε με αν σφάλω) το ζήτημα αυτό αποτέλεσε και σε προηγούμενη φάση κρίσιμο σημείο αντιπαράθεσης μεταξύ Γερμανίας - Γαλλίας τότε που συζητιόταν το PSI (το κούρεμα του ελληνικού χρέους) και έθεσε το θέμα η Γαλλία (η ΕΚΤ να αγοράσει ομόλογα) και το οποίο απέρριψε κατηγορηματικά η Γερμανία.
Αν λοιπόν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε καταρχήν αυτό σημαίνει ότι η Γερμανία δεν είναι τόσο παντοδύναμη στον ενδοϊμπεριαλιστικό συσχετισμό όσο δείχνει (για το συσχετισμό απέναντι στις εξαρτημένες χώρες δεν τίθεται προφανώς θέμα), ώστε να αποτρέψει μια τέτοια απόφαση.
Από την άλλη, και αναφορικά με τον ανταγωνισμό ΗΠΑ - ΕΕ και ιδιαίτερα βλέποντάς το απ' τη μεριά των ΗΠΑ, η απόφαση αυτή μπορεί να έχει δυο πλευρές: Αφενός ευνοεί τις ΗΠΑ στο λεγόμενο "νομισματικό" πόλεμο με το ευρώ καθώς η ισχυροποίηση του δολαρίου έναντι του ευρώ, όπως είναι εύλογο (και όπως ελπίζουν οι Αμερικάνοι ιθύνοντες) θα ευνοήσει ροή κεφαλαίων προς αυτούς (μένει να δούμε βέβαια το πόσο θα ισχύσει αυτό στην πράξη). Από την άλλη βέβαια η παρέμβαση της ΕΚΤ με την αγορά ομολόγων σημαίνει ως ένα βαθμό και τον (ακόμα πιο) αυξημένο ρόλο επικυριαρχίας στις εξαρτημένες χώρες.
Για να μην κουράζω, θα ήθελα τη γνώμη του αρθρογράφου στα παραπάνω καθώς και μια διευκρίνιση της αναφοράς του στην κόντρα για το θέμα της αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ και στο πως αυτή επηρέασε τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα θέτω τα εξής ερωτήματα (και ας απαντήσει όποιος θέλει):
1.Ήταν όντως μια ήττα (ή έστω ένα βήμα πίσω) για τη Γερμανία η απόφαση αυτή;
2.Πως επηρέασε τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα (εκλογές) η απόφαση αυτή, όπως λέει το άρθρο;
2.Σε συνδυασμό με το προηγούμενο, ήταν μια απόφαση υπό την πίεση των Αμερικάνων και άρα ενδεχομένως αυτό να σημαίνει και επακόλουθη ενίσχυση των φιλοαμερικάνικων μερίδων του κεφαλαίου στην Ελλάδα;
3.Η ενίσχυση του ρόλου της ΕΚΤ (μέσω της αγοράς ομολόγων) πόσο αντιφάσκει με τα προηγούμενα, με δεδομένο ότι η ΕΚΤ δεν είναι ουδέτερη αλλά καθοδηγείται κύρια από τη Γερμανία, και άρα μέσω της ΕΚΤ και της καθαρά οικονομικής-νομισματικής λειτουργίας της, η Γερμανία να θέλει να κερδίσει έδαφος σε πολιτικό και στρατηγικό επίπεδο κόντρα στις πιέσεις των ΗΠΑ;
4. Με βάση το προηγούμενο, μήπως τελικά όλα αυτά μαρτυρούν ότι τα ζητήματα δεν είναι αμιγώς οικονομικά - νομισματικά αλλά πρωτίστως στρατηγικά και ο κάθε ιμπεριαλιστής χρησιμοποιεί κάθε φορά τα όπλα και εργαλεία που διαθέτει;
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Καταρχή και από τη μεριά μου να πω ότι... συμφωνώ με τα ερωτηματικά του φίλου. Εκτός ίσως από το σημείο 4 όπου δεν νομίζω πως έχουμε τόση σημαντική οικονομική ενίσχυση της θέσης των αμερικάνων στη χώρα μας όπου συνεχίζεται αυτό ο ιδιότυπος ελληνικός δυϊσμός του ραγιαδισμού : οικονομικά στην Ευρώπη, γεωπολιτικά στις ΗΠΑ.Ως προς το οικονομικό αρκούνται στο ρόλο του ΔΝΤ, και στον παρέμβαση τους μέσω της γνωστής τράπεζας που "εγγυήθηκε" την είσοδο της δραχμής στην νομισματική ένωση.
Η απόφαση Ντράγκι ήταν και είναι μια απόφαση που δεν θα τη χωνέψουν εύκολα οι Γερμανοί και προφανώς αντιφάσκει με τον ρόλο που οι τελευταίοι θέλουν να αποδώσουν στην ΕΚΤ. Το δυστύχημα για την Γερμανία είναι ότι στον γεωστρατηγικό ανταγωνισμό έχει μόνο αυτό το οικονομικό εργαλείο. Δηλαδή την ζώνη του ευρώ στα πλαίσια όμως των γερμανικών επιδιώξεων και "νορμών".
Το δυστύχημα για την προηγούμενη κυβέρνηση είναι πως ενώ ήταν ενήμεροι και λάμβαναν τα ανάλογα σήματα για αυτή την αντιπαράθεση περί "λιτότητας" ή καλύτερα τα εξηγούσαν ποιώντας την ανάγκη φιλοτιμία στα δικά τους μέτρα ,όταν αποφάσισαν να εκμεταλευτούν τις περίφημες "ρωγμές" την έπαθαν πανομοιότυπα με τη σημερινή κυβέρνηση. Δεν είναι τυχαίο ότι πήγαν δύο φορές στο Παρίσι. Οι ιμπεριαλιστές παίζουν όμως το δικό τους παιχνίδι και χρησιμοποιούν τις εξαρτημένες χώρες κατά το δοκούν. Παράδειγμα η Λαγκάρντ που έβρισκε λογικές τις θέσεις Βαρουφάκη πριν την συμφωνία και όταν η συμφωνία έγινε επεσήμανε τις ασάφειες της!
Δεν είναι η πρώτη ούτε και η τελευταία φορά που το πολιτικό προσωπικό ενώ προσπαθεί να αξιοποιήσει τις "ρωγμές" τσακίζεται και πιάνεται σαν το ποντίκι στη φάκα μέσα σε αυτέ.
Προφανώς και τα ζητήματα δεν είναι αμιγώς οικονομικά , πολύ περισσότερο νομισματικά. Η βασική διάσταση της σημερινής κρίσης μπορεί να είναι οικονομική αλλά η κύρια διάσταση (αυτή που "συμπηκνώνει" την οικονομία όπως έλεγε και ο Βλαδίμηρος) είναι η γεωπολιτική. Εκεί τίθεται και το ζήτημα των κατάλληλων εργαλείων. Θα πρόσθετα και το κρίσιμο θέμα των συμμαχιών.
Νομίζω πως έκανες το σημαντικότερο βήμα θέτοντας τις "κατάλληλες" ερωτήσεις οπότε οι απαντήσεις έπονται...
Ευχαριστώ και για τα καλά λόγια
ΔΜ
Καλησπέρα και πάλι.
Ευχαριστώ για την απάντηση, αν και απ' ότι κατάλαβα οι απαντήσεις στα θέματα αυτά θα δοθούν σε βάθος χρόνου από τις ίδιες τις εξελίξεις (αν ερμήνευσα σωστά την κατακλείδα του σΔΜ). Χωρίς να θέλω να κουράζω, και περισσότερο για να επικεντρώσω κάπου, δεν έχω καταλάβει το συσχετισμό της κυβερνητικής αλλαγής στην Ελλάδα με την κόντρα για την αγορά ομολόγων από την ΕΚΤ. Προφανώς και το ζήτημα αυτό δεν ήταν το μοναδικό που έπαιξε ρόλο στο να προκριθούν οι εκλογές αλλά, στο βαθμό που επηρέασε, με ποιον τρόπο το έκανε; Ποιοι ιμπεριαλιστές προέκριναν τις εκλογές σε συνάρτηση με την κόντρα για τα ομόλογα και για ποιο λόγο; Μήπως τελικά, αυτό το ζήτημα ήταν άσχετο με τις πολιτικές εξελίξεις και είχε προαποφασιστεί πριν δρομολογηθούν οι εκλογές; Γιατί αν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε η συλλογιστική αυτή που αναφέρεται στο άρθρο φαίνεται να μην πολυστέκει.
Τέλος, θα είχε ενδιαφέρον μια πιο εξειδικευμένη έρευνα και μελέτη πάνω στο θέμα της οικονομικής διείσδυσης του ξένου κεφαλαίου στη χώρα, στις σημερινές συνθήκες, και της χώρας προέλευσής του (ΗΠΑ,Γερμανία,Γαλλία,Αγγλία,Ρωσία, Κίνα κλπ) και σε ποιους τομείς της παραγωγής. Εννοώ ότι, γενικά συμφωνώ για το δυϊσμό της εξάρτησης της ελληνικής αστικής τάξης (οικονομικά ΕΕ, γεωπολιτικά ΗΠΑ) αλλά μήπως αυτή η σχέση έχει τροποποιηθεί τα τελευταία χρόνια και σε ποιο βαθμό;
Πάντα συντροφικά.
Συμβολή στη συζήτηση - ενημέρωση:
Υπόσχεση για αμερικανική βοήθεια στην Ελλάδα στη συνάντηση Τσακαλώτου-Σλόατ (υπ. εξ ΗΠΑ).
Ιδιαίτερη έμφαση σε ιδιωτικοποιήσει - επενδύσεις
http://www.7imeres.gr/%CE%B1%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B2%CE%BF%CE%AE%CE%B8%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CE%AD%CE%BD/
Συνεχίζουμε. Προφανώς και το ζήτημα των ομολόγων δεν είναι το μοναδικό στην ενδοϊμπεριαλιστική αντιπαράθεση, ούτε ήταν η αιτία των εκλογών όμως η απόφαση Ντράγκι αποτελεί την πρώτη προσπάθεια οργανωμένης αντίδρασης στις γερμανικές επιδιώξεις και θέσεις. Συνεπώς από τη μεριά των γερμανών εκδηλώθηκε έντονα η θέληση να μην υπάρξουν άλλα μηνύματα που θα μπορούσαν να συμπεριληφτούν στην αμφισβήτηση τους. Ούτε όμως και οι δύο άλλοι βασικοί του σκληρού πυρήνα της ΕΕ (Γαλλία, Ιταλία) είχαν τη διάθεση να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα ως πεδίο αντιπαράθεσης. "Άλλο" εννοούν αυτοί όταν μιλάνε εναντίον της "λιτότητας"και το έχουμε αναλύσει. Αν θυμόμαστε καλά η πρώτη ανακοίνωση Ντράγκι για την αγορά ομολόγων έβαζε ως όρο την τήρηση του προγράμματος σε αυστηρά πλαίσια όσον αφορά τα ελληνικά ομόλογα. Και ήταν συγκεκριμένο μήνυμα τόσο προς την τότε κυβέρνηση όσο και στην πιθανή επόμενη.
Η κυβέρνηση Σαμαρά πιέστηκε πολύ έντονα και σοβαρά για να ολοκληρώσει τις δεσμεύσεις και αυτό εκδηλώθηκε σε όλο τον κορμό του πολιτικού προσωπικού με αντιπαραθέσεις, διαχωρισμούς και αντιφατικές δηλώσεις. Ας θυμηθούμε ακόμη ότι απέναντι και στο ζήτημα της "προληπτικής γραμμής πίστωσης" που έθεσε πρώτη η Λαγκάρντι του ΔΝΤ , εκδηλώθηκαν από τους ευρωπαίους αντιφατικές αντιδράσεις γιατί επί της ουσίας έθετε ξανά το ζήτημα:ποια θα ήταν η συμβολή τους από εδώ και πέρα.
Σε κάθε περίπτωση η δημιουργία ενός ασφυκτικού πλαισίου που δεν άφηνε περιθώρια για διαφυγές ήταν αναγκαίο και στην περίπτωση ανατροπής της τότε κυβέρνησης και της διαδοχής της από μία άλλη. Πολύ περισσότερο σε αυτή την περίπτωση ως βάση εκκίνησης.
Δεν πιστεύω όμως πως "προαποφασίστηκε" η διαδοχή. Για το σύστημα της εξάρτησης αυτή η εξέλιξη μπορεί να μην είχε τις διαστάσεις "ατυχήματος" όπως το 12 αλλά οπωσδήποτε ήταν μια "δυσχέρεια" πολύ διαφορετική από αυτήν του `81 όπου είχαν από τα πριν δρομολογηθεί κάποια βασικά πράγματα ,και μέσα από μία μεγάλη χρονική περίοδο ανάδειξης του ΠΑΣΟΚ ως κόμμα της αστικής τάξης. Αυτή η "πολυτέλεια" δεν υπήρξε στην περίπτωση των εκλογών του Γενάρη. Ούτε για τους ιμπεριαλιστές ,ούτε και για τον ίδιο τον Σύριζα. Γι αυτό και τρώει αυτή την πίεση τώρα ο Σύριζα. Επίσης οι ευρωπαίοι ιμπεριαλιστές στήριξαν την προσπάθεια της κυβέρνησης να παίξει όλα της τα χαρτιά για τη διάσωσή της που όμως πια είχαν σε σημαντικό και καεί και πολυχρησιμοποιηθεί (ειδικά αυτό της εξόσου από την ευρωζώνη το οποίο σήμερα αποτελεί κοινό τόπο -ότι κανέναν δεν συμφέρει-είμαστε από τους πολύ λίγους που δεν είχαμε "τσιμπήσει").
Η ανάγκη που αναφέρεις στην τελευταία παράγραφο υπάρχει. Και αφορά πολύ περισσότερο έναν πολιτικό χώρο όπου η σχέση της εξάρτησης από τον ιμπεριαλισμό αποτελεί διακριτό στοιχείο δικής της ιδεολογικοπολιτικής φυσιογνωμίας και εργαλείο ανάλυσης και τοποθέτησης.
Θέλω να πω ότι αυτός ο χώρος έχει αυξημένη ευθύνη στην υλοποίηση μιας τέτοιας σοβαρής πολιτικής αναγκαιότητας.ΔΜ
Δημοσίευση σχολίου