26 Μαΐου 2018

Πειραιάς | Κινητοποιήσεις ενάντια στα καζάνια

Με κινητοποιήσεις ενάντια στην Oil One και με κεντρικό σύνθημα «Έξω τα καζάνια» απάντησαν τα σωματεία εκπαιδευτικών και δασκάλων της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά στο έντονο φαινόμενο της αποπνικτικής δυσοσμίας, που έκανε πάλι την εμφάνισή του.

Την Πέμπτη 3/5 και την Παρασκευή 4/5, πραγματοποιήθηκαν συγκεντρώσεις έξω από την εταιρεία, με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, κατοίκων και σχολείων της περιοχής ενώ τα σωματεία είχαν προκηρύξει στάση εργασίας. Στις 29/4, είχε πραγματοποιηθεί, στο Πέραμα, διαμαρτυρία που καλούσε η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Περάματος ενάντια στην επαναλειτουργία των καζανιών.

Η Λαϊκή Αντίσταση Πειραιά παρέμβηκε με οργανωμένο τρόπο (μπλοκ και προκήρυξη) στη συγκέντρωση (στον υδατοπύργο) του Σαββάτου (5/5), την οποία καλούσε ο Σύλλογος δασκάλων «Η Πρόοδος». Η Δημοτική Αρχή Κερατσινίου- Δραπετσώνας και η δημοτική παράταξη «Άλλος Δρόμος» (ΣΥΡΙΖΑ- ΛΑΕ) συμμετείχαν στην κινητοποίηση με άλλη προσυγκέντρωση. Επίσης, συμμετείχαν σχολεία της περιοχής και η Εργατική Λέσχη Κερατσινίου-Δραπετσώνας. Βασικά συνθήματα που φωνάχτηκαν ήταν τα εξής: «Κυβέρνηση, κεφάλαιο χτυπάνε το λαό, απάντηση θα πάρουν αγώνα μαζικό», «Φτώχεια και καζάνια για τον λαό, κέρδη και προνόμια για το κεφάλαιο», «Η ανάπτυξή τους είναι μια απατή, καζάνια σημαίνει και βάρη στον εργάτη», «Με οργάνωση, αντίσταση και πάλη λαϊκή, θα φύγουν τα καζάνια από την περιοχή».

Στόχος της παρέμβασής μας ήταν να καταγγελθεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Να καταγγελθούν τα σχέδια της COSCO και των ντόπιων κεφαλαιοκρατών. Να καταγγελθούν οι σοβαρές ευθύνες και η υποκριτική στάση των Δημοτικών Αρχών, που την ίδια στιγμή που «στοχοποιούν» την Oil One, κάνουν γαργάρα το «Masterplan» της COSCO, βάζοντας πλάτη στην υλοποίηση της κεντρικής αντιλαϊκής-αντεργατικής πολιτικής της κυβέρνησης.

Τα Καζάνια…

Βαρύ, λοιπόν, αποδεικνύεται το τίμημα της «ανάπτυξης» που καλείται να πληρώσει ο λαός και οι εργαζόμενοι της περιοχής του Πειραιά. Από την περιοχή των πρώην λιπασμάτων ως το Πέραμα, η «ανάπτυξή» τους φέρνει καζάνια και θάνατο. Δεν είναι, όμως, μόνο τα καζάνια της Oil One που επέκτειναν τις δραστηριότητές της, με άδεια που έδωσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ χρηματοδοτώντάς την παράλληλα με 1,5 εκατ. ευρώ. Από δίπλα βρίσκονται οι νέες άδειες επαναλειτουργίας ανενεργών δεξαμενών στο Πέραμα που δόθηκαν, τη χρονική περίοδο 2016-2017, στις εταιρίες CORAL, ΕΤΕΚΑ, SHELL, συνολικής χωρητικότητας δεκάδων χιλιάδων κ.μ. στο Πέραμα. Αλλά και η νέα προβλήτα πετρελαιοειδών της COSCO, που ολοκληρώθηκε τέλος του 2017 και που χωροθετείται στο νότιο μέτωπο της Προβλήτας ΙΙΙ στο ΣΕΠ, με συνολικό εμβαδόν πλέον των 12.800 τ.μ. και συνολικό μήκος θαλάσσιου μετώπου άνω των 400 μέτρων.

Η αποθήκευση, διακίνηση, επεξεργασία, εμπορία πετρελαιοειδών και υγρών χημικών αποβλήτων μετατρέπουν την περιοχή σε ένα τεράστιο καζάνι, έτοιμο να εκραγεί ανά πάσα στιγμή, με τρομακτικά αρνητικές συνέπειες για το περιβάλλον και την ανθρώπινη υγεία και ζωή. Η κατάσταση που διαμορφώνεται στην περιοχή και οι τεράστιοι κίνδυνοι που εγκυμονεί κάνουν το περιβαλλοντικό έγκλημα του «Αγία Ζώνη ΙΙ» να μοιάζει με «πταίσμα».

«Ο στρατηγικός σχεδιασμός»…

Μπορεί τα καζάνια να αποτελούν την αιχμή του δόρατος, ωστόσο είμαστε υποχρεωμένοι να δούμε το σύνολο του αντιδραστικού πλαισίου που προωθείται, κομμάτι του οποίου είναι και τα καζάνια. Αυτό, λοιπόν, που προωθείται και υλοποιείται είναι ο λεγόμενος «στρατηγικός σχεδιασμός» του ελληνικού εξαρτημένου καπιταλισμού. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, σε ρόλο εξωτερικού πωλητή, γυρνοβολάει από τις διμερείς επαφές ως τα διεθνή φόρα με το προσπέκτους στο χέρι, διαφημίζοντας στα ξένα μονοπώλια την ελκυστική Ειδική Οικονομική Ζώνη που λέγεται Ελλάδα. Το κεντρικό σύνθημα στο εξώφυλλο, «η Ελλάδα, μια επενδυτική ευκαιρία», πλαισιώνει το σύνολο των αντιδραστικών αλλαγών που συντελέστηκαν με τα μνημόνια, τον νέο εργασιακό μεσαίωνα με τις εργασιακές συνθήκες γαλέρας, το υπερταμείο με το ξεπούλημα παραγωγικών υποδομών και φιλέτων γης, το νέο ρυθμιστικό σχέδιο για την Αττική, τις φοροελαφρύνσεις για το κεφάλαιο κ.ά. Πριν απ’ όλα, πλαισιώνει τη ρητά δηλωμένη βεβαίωση, πως με οποιονδήποτε τρόπο θα προσφερθεί κάθε διευκόλυνση για την επιτυχία της «επένδυσης». Δηλαδή, τη συνεχή προσαρμογή του νομοθετικού πλαισίου, ώστε να εξασφαλίζεται η πλήρης ασυδοσία του κεφαλαίου, η απρόσκοπτη και συνεχής κερδοφορία του.

Σε αυτό το πλαίσιο, όλο το παραλιακό μέτωπο από τη Σαλαμίνα και το Πέραμα ως τη Πειραϊκή, αλλά και από το Φαληρικό Δέλτα και το Ελληνικό ως τη Γλυφάδα και τη Βουλιαγμένη, έχει παραδοθεί στα αρπακτικά ξένα μονοπώλια και στους ντόπιους κηφήνες του εφοπλιστικού, τουριστικού, βιομηχανικού και κατασκευαστικού κεφαλαίου.

Και το «Masterplan» της COSCO!


Η COSCO, με την εξαγορά του ΟΛΠ, αποτελεί τον αποκλειστικό ρυθμιστικό παράγοντα των εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, από την Πειραϊκή ως τη Σαλαμίνα. Στα τέλη του Γενάρη, η COSCO παρουσίασε το επενδυτικό της σχέδιο, με χρονικό ορίζοντα ως το 2021.

Το νέο επενδυτικό σχέδιο καθορίζεται από τον στόχο «να καταστεί ο Πειραιάς το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και ένα από τα 30 μεγαλύτερα του πλανήτη άμεσα, αναπτύσσοντας όλες τις δραστηριότητες […]», καθώς και το ότι «η Cosco είναι αποφασισμένη να αναβαθμίσει περαιτέρω τον Πειραιά ως κεντρική πύλη του ευρω-ασιατικού εμπορίου».

Προβλέπονται, λοιπόν, έργα που θα ενισχύουν τον χαρακτήρα του λιμανιού ως διαμετακομιστικού κέντρου. Έργα εκσυγχρονισμού και επέκτασης των προβλητών Ι, ΙΙ, ΙΙΙ τέτοια, ώστε με την ολοκλήρωσή τους να αυξηθεί η χωρητικότητα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ σε 6,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια από 5,5 εκατ. μέχρι τώρα. Που θα αυξάνουν τον αριθμό των ταυτόχρονα εξυπηρετούμενων giga carriers (όπως ονομάζονται τα πλοία- κολοσσοί, με δυνατότητα μεταφοράς άνω των 18.000 κοντέινερ) από 3 σε 5. Ακριβώς για να στηριχθεί η παραπάνω επέκταση, προβλέπεται και νέο κέντρο logistics στον πρώην χώρο ΟΔΔΥ, έκτασης 90 στρεμμάτων.

Προβλέπονται έργα για τη Ναυπηγοεπισκευή. Η COSCO επεκτείνει και αναβαθμίζει τις υπάρχουσες υποδομές, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη (ΝΕΖ) από την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Ήδη, έχει τεθεί σε λειτουργία στον προβλήτα Ι η πλωτή δεξαμενή που κατέφθασε στα μέσα Μάρτη από την Κίνα στον Πειραιά, με πλήρη εξοπλισμό γερανών για πλοία με μεταφορική ικανότητα 80.000 τόνων, 240 μ. μήκος, 35 μ. πλάτος. Σήμερα, στη Ζώνη λειτουργούν τρεις πλωτές και δυο μόνιμες δεξαμενές ενώ αναμένεται ότι σύντομα θα καταφθάσει και νέα πλωτή δεξαμενή, ακόμη μεγαλύτερης χωρητικότητας.

Προβλέπονται έργα για την αναβάθμιση στον τομέα της κρουαζιέρας. Για τον σκοπό αυτό, προβλέπεται επέκταση του λιμανιού στην περιοχή της Πειραϊκής, με τη δημιουργία νέας προβλήτας που θα δίνει δυνατότητα πρόσδεσης σε 6 (αντί 2, σήμερα) κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς (δηλαδή 390 μέτρων). Επίσης, προβλέπει, σε μεταγενέστερο χρόνο, τη δημιουργία νέου επιβατικού σταθμού, καθώς και δυο πεντάστερων ξενοδοχείων (στην Παγόδα και στην περιοχή Πόρτο Λεόνε), ύψους 55 μέτρων. Τέλος, προβλέπεται η κατασκευή δύο πενταώροφων κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων, έκτασης 75.000 τ.μ. το καθένα.

Αντί επιλόγου

Τα καζάνια έρχονται να στηρίξουν την «ανάπτυξη» του λιμανιού και τους στόχους της COSCO. Άρα, ο αγώνας των κατοίκων, του λαού και των εργαζομένων στην περιοχή οφείλει να αναμετρηθεί με την αντιλαϊκή-αντεργατική πολιτική της κυβέρνησης, να συγκρουστεί με τα συμφέροντα του ξένου και ντόπιου κεφαλαίου, διεκδικώντας το δικαίωμα στη δουλειά, στους ελευθέρους χώρους πρασίνου και στο καθαρό περιβάλλον, στην ίδια τη ζωή.

Δεν υπάρχουν σχόλια: