31 Οκτωβρίου 2018

Αλλαγές στις εξετάσεις στο Λύκειο. Η ουσία των μέτρων του Υπουργείου

Έχει περάσει ένας μήνας από τις εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας για νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και ακόμα το τοπίο είναι θολό. Ταυτόχρονα, το Υπουργείο Παιδείας μας ενημερώνει πως θα προχωρήσει σε αλλαγές και στον τρόπο των προαγωγικών εξετάσεων στο Λύκειο, αλλά και στον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών. Οι τροποποιήσεις αυτές θα περιλαμβάνονται σε προεδρικό διάταγμα που θα εκδοθεί σύντομα. Ο στόχος είναι μάλιστα να εφαρμοστούν όλες οι αλλαγές στο Λύκειο άμεσα από τη σχολική χρονιά 2018-2019.

Ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων μειώθηκε στο Γυμνάσιο, τώρα προωθείται και μείωση στο Λύκειο ενώ ταυτόχρονα δηλώνεται πως θα αλλάξει ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών. Η αξιολόγηση των μαθητών θα συμπεριλαμβάνει και ωριαία γραπτή δοκιμασία σχεδόν σε κάθε μάθημα για κάθε τετράμηνο, αλλά και «Ερευνητικές Δημιουργικές Εργασίες» στο τέλος κάθε τετραμήνου.

Για κάποιους η μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων μπορεί να φαντάζει βολική ενώ κάποιοι άλλοι αναλώνουν την κουβέντα στο αν είναι σωστό ή όχι να μην εξετάζονται για «ακαδημαϊκούς λόγους» κάποια μαθήματα. Τέτοιου τύπου αναγνώσεις των μέτρων στην εκπαίδευση είναι αποπροσανατολιστικές και εξάλλου τα ίδια τα πολιτικά στελέχη του συστήματος εγκλωβίζουν το ζήτημα σε αυτές. Από την αρχή της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η εκπαίδευση και τα μέτρα που εφαρμόζει αποτελούν πεδίο επικοινωνιακής προπαγάνδας. Προβάλλουν συνεχώς σαν «θετικά μέτρα» τη μείωση εξεταζόμενων μαθημάτων, τον λεγόμενο «περιορισμό των Πανελλαδικών εξετάσεων» ενώ ο Γαβρόγλου ανακοίνωσε πως τα μαθήματα για διευκόλυνση των μαθητών θα ξεκινούν από τις 9:00 αντί για τις 8:00 το πρωί. Η ουσία, όμως, είναι πως όλα αυτά τα μέτρα στο σύνολό τους κρύβουν τα ψέματα της κυβέρνησης στον λαό και ένα βαθιά ταξικό σχολείο.

Η μείωση, λοιπόν, των μαθημάτων στο Λύκειο προστίθεται σε μια γενικότερη προσπάθεια του Υπουργείου «αναμόρφωσης του Λυκείου», σε αντιλαϊκή όμως κατεύθυνση. Δεν μπορεί εξάλλου η κυβέρνηση, η οποία έχει περάσει τα πιο αντιλαϊκά αντεργατικά μέτρα και έχει παραδώσει τον λαό στις ορέξεις των ιμπεριαλιστών, να εφαρμόσει «φιλολαϊκή πολιτική στην εκπαίδευση», που μάλιστα έχει πέρα από ιδεολογικό και κατανεμητικό ρόλο για το σύστημα! Θέλει, λοιπόν, να ξεκινήσει από το Λύκειο η διοχέτευση ενός δυναμικού σε δρόμους μακριά από το πτυχίο και τα επαγγελματικά δικαιώματα. Θέλει να τους στείλει φθηνούς εργαζόμενους χωρίς δικαιώματα στην παραγωγή.

Δεν σημαίνει, επομένως, πως η μείωση μαθημάτων θα μειώσει την εντατικοποίηση που υφίστανται οι μαθητές. Εξάλλου, όπως ανακοινώθηκε, οι μαθητές θα έχουν σίγουρα μέσα στη χρονιά διαγωνίσματα και επιπλέον εργασίες, καθοριστικές για την προαγωγή τους στην επόμενη τάξη. Είναι βασικό να μην ιδωθεί αυτό το μέτρο απομονωμένα αλλά ως τμήμα του συνόλου των μέτρων που έχουν ανακοινωθεί. Αν λάβουμε υπόψη μας όλα τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί για το Λύκειο, πρόκειται ξεκάθαρα για μια δραστική προσπάθεια του Υπουργείου να δημιουργήσει ένα άγρια ταξικό Λύκειο, όπου λίγοι θα έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν σε ανώτερες βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά και να το τελειώσουν. Οι εξετάσεις για το Απολυτήριο Λυκείου γίνονται αναβαθμισμένης δυσκολίας ενώ μιλούν για Πανελλήνιες εξετάσεις με εμφανώς περιορισμένες επιλογές σχολών και με αυξημένη ύλη. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι μαθητές από τη Β’ Λυκείου θα πρέπει να έχουν αποφασίσει τις 10 σχολές που έχουν το δικαίωμα να εισαχθούν! Ο διαχωρισμός, επίσης, των σχολών σε «σχολές χαμηλού επιπέδου» και σε «σχολές υψηλού επιπέδου» θα σημαίνει σοβαρή ταξική διαφοροποίηση στους κόλπους των μαθητών.

Οι μαθητές πρέπει να ενημερωθούν για την ουσία των μέτρων. Ήδη βρίσκονται σε μια διαδικασία εκλογής των μαθητικών τους οργάνων (15μελών, 5μελών). Πρέπει αυτά τα όργανα να ανακτήσουν έναν πολιτικό συνδικαλιστικό ρόλο για τους μαθητές και να ενεργοποιηθούν αγωνιστικά για να ανατραπούν τα επερχόμενα μέτρα του Υπουργείου. Είναι ανάγκη το δυναμικό αυτό να χτίσει άμεσα τις αντιστάσεις του ενάντια στους ταξικούς φραγμούς.

*************

Η προχθεσινή κινητοποίηση χιλιάδων μαθητών δείχνει ότι οι μαθητές καταλαβαίνουν πως πίσω από τα ωραία λόγια κρύβεται ακόμη μεγαλύτερη εντατικοποίηση των  ταξικών φραγμών ενάντια στο δικαίωμά τους στη μόρφωση και τις σπουδές. Αρκεί αυτές οι κινητοποιήσεις να μην μείνουν σε λογικές ακατάσχετης προτασεολογίας ωσάν να είναι έτοιμοι να αναλάβουν κάποιοι τη διακυβέρνηση του τόπου. Να μη μείνουν σε λογικές της μιας ντουφεκιάς όπως επιδιώκουν οι δυνάμεις που εκφράζουν τις προηγούμενες λογικές και εντάσσουν τις κινητοποιήσεις στους στενούς πολιτικούς σχεδιασμούς τους, που με τις τακτικές του ξεκόβουν τους μαθητές από τους φοιτητές καλώντας σε χωριστές κινητοποιήσεις. Για να νικήσουν δεν υπάρχει άλλος δρόμος από το να τολμήσουν να αντισταθούν μέχρι τέλους! Πρέπει οι μαθητές το επόμενο διάστημα να δώσουν συνέχεια σε αυτές τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις ξεπερνώντας όλες τις δυσκολίες που ορθώνονται μπροστά τους από το σύστημα αλλά και από τις δυνάμεις που ορκίζονται μεν στους αγώνες αλλά στη πράξη τους αποτρέπουν. Να ενεργοποιήσουν τα 15μελή, 5μελή όργανα και τις συνελεύσεις τους στην κατεύθυνση της αντίστασης στα νομοσχέδιο Γαβρόγλου και στους ταξικούς φραγμούς που επιβάλλουν στην εκπαίδευση σε ένα διαρκή αγώνα για να μην περάσουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: