05 Φεβρουαρίου 2019

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ | Για την απεργία των ηθοποιών του Κ.Θ.Β.Ε.

Από πριν τα Χριστούγεννα, οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ πραγματοποιούσαν κινητοποιήσεις, με επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας, διεκδικώντας την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας, αφότου έληξε η προηγούμενη. Παράλληλα, έχουν μπει στη διαδικασία δικαστικής διεκδίκησης περικοπών 10% στους μισθούς τους και των επιδομάτων που καταργήθηκαν με την ένταξή τους στο ενιαίο μισθολόγιο.

Με τη λήξη της συλλογικής σύμβασης των ηθοποιών, η ανανεωμένη στη θητεία της διοίκηση έφερε την πρόταση υπογραφής σύμβασης που περιέχει μνημονιακούς όρους και πλήρη ένταξη στο ενιαίο μισθολόγιο, όταν οι ηθοποιοί εργάζονται με 5μηνες ή 8μήνες συμβάσεις. Οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ με μαζικές συνελεύσεις και αποφάσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας, ξεκίνησαν τις στάσεις εργασίας.

Κι ενώ οι κινητοποιήσεις ήταν σε εξέλιξη, αποκαλύφθηκε, με τα λόγια του γ.γ. του Υπουργείου Εργασίας, ότι αυτό που επιφυλάσσουν για τους ηθοποιούς στο ΚΘΒΕ αλλά και συνολικά στον κλάδο, είναι η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων και της δουλειάς με δικαιώματα. Πρόκειται για έναν κλάδο ιδιαίτερα κατακερματισμένο, στον οποίο έχουν καλλιεργηθεί η διάσπαση και ο ανταγωνισμός, με βάση τις εργασιακές συνθήκες που έχουν επικρατήσει στο ελεύθερο θέατρο, όπου δεν υφίσταται η έννοια της σύμβασης, του μισθού, των δικαιωμάτων.

Παράλληλα πέσαν λυτοί και δεμένοι να συκοφαντήσουν και να λοιδορήσουν την κινητοποίηση των ηθοποιών. Πέρα από τα παπαγαλάκια των τοπικών και κεντρικών ΜΜΕ του "τίποτα δεν γίνεται αφού όλα είναι αποφασισμένα" ακόμη και συνάδελφοί τους, γνωστοί και μάλλον χορτασμένοι, κάποιοι δε και εγνωσμένου αριστερού παρελθόντος, πέσαν πάνω τους και με τις γνωστές θεωρίες περί πνευματικού έργου, με περισπούδαστες ατάκες του τύπου "κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας" και "τα κλειστά θέατρα εξυπηρετούν την αντίδραση" για να τους καταγγείλουν λίγο ως πολύ ότι με την απεργία τους στρέφονται κατά της κυβέρνησης! Τέτοια βαριά αμαρτία διέπραξαν οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ οι οποίοι μάλλον δεν χορταίνουν με πνεύμα και ψυχή!

Η απεργία πλέον έληξε μετά την τελευταία συνέλευσή τους με την οριακή πλειοψηφία των 52 υπέρ της λήξης και 51 κατά χωρίς όμως να παραιτούνται από τις διεκδικήσεις τους.

Αναδημοσιεύουμε εδώ συνέντευξη που έδωσαν στην Προλεταριακή Σημαία ο Δημήτρης Αντωνιάδης, πρόεδρος του ΣΕΗ και ο Βασίλης Σεϊμένης, μέλος της Αντιπροσωπευτικής Επιτροπής του ΚΘΒΕ πριν τη λήξη της απεργίας.

Μπορείς να μου δώσεις ένα χρονικό του αγώνα των ηθοποιών του ΚΘΒΕ;

Β.Σ.: Τα κλειστά θέατρα προήλθαν από την άκαμπτη στάση της κυβέρνησης αλλά και των αρμόδιων υπουργείων, που ήρθαμε σ’ επαφή, να λύσουν το ζήτημα των ηθοποιών και να υπογράψουν Σ.Σ.Ε., κανονική και όχι με προτάσεις νομικίστικες και μνημονιακές διατυπώσεις. Αυτές δεν τις αποδεχόμαστε γιατί δε μας εξασφαλίζουν την πραγματική σύμβαση εργασίας που έχει και ισχύ νόμου.

Έξω στην κοινωνία προβάλλεται κυρίως η πλευρά της συκοφάντησης του αγώνα και των αιτημάτων των ηθοποιών καθώς και η μετάθεση της ευθύνης για τα κλειστά θέατρα σ’ αυτούς. Ποιες εξωστρεφείς κινήσεις σκέφτεστε;

Β.Σ.: Μας απασχολεί αυτό και γι’ αυτό το λόγο θα κατεβούμε και στην Αθήνα για συνέντευξη Τύπου και συγκέντρωση έξω από το ΥΠΠΟ, με συνάντηση με την αρμόδια Υπουργό, ώστε να πιέσουμε. Το βασικό θέμα της συκοφάντησης από την πλευρά της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και των ΜΜΕ είναι ότι αυτοί που προωθούν αυτές τις εργασιακές σχέσεις, δε θα βγουν ποτέ να μιλήσουν υπέρ των εργαζομένων και των δικαιωμάτων τους. Την κοινή γνώμη, όμως, δεν τη διαμορφώνουν αυτοί τελικά. Τη διαμορφώνει η σχέση που έχουμε εμείς τόσα χρόνια με το κοινό της Θεσσαλονίκης. Μας ξέρουν, ξέρουν τη στάση μας όλα αυτά τα χρόνια και ότι όταν κινητοποιούμαστε, το κάνουμε γιατί γίνεται κάτι σοβαρό.

Με την κλιμάκωση των κινητοποιήσεων, σκληραίνει και κλιμακώνεται και η άκαμπτη στάση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και της κυβέρνησης. Τι στόχο έχουν;

Β.Σ: Την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, τι άλλο; Κι αυτές είναι οι εντολές που έρχονται και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό είναι δεδομένο. Ε, εδώ έχουν χτυπήσει λάθος πόρτα, θα βρουν τοίχο. Δε θα την ξαναπατήσουμε όπως το ’94 που αλλάξανε το θεσμικό και έκαναν τα θέατρα να λειτουργούν σχεδόν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Δε θα ξαναρχίσουμε από την αρχή. Μετά το ’94 για ένα μεγάλο διάστημα, δεν είχαμε συλλογική σύμβαση κι ο καθένας έκανε ότι ήθελε εδώ μέσα. Έχουμε την εμπειρία να μην την ξαναπατήσουμε. Κι έχουμε και τη δύναμη, ως ηθοποιοί, ανεβαίνοντας πάνω στη σκηνή. Έχουμε περισσότερη δύναμη, από κάθε υπουργό ή όποιον βγαίνει και μας διαβάλλει ή μας καταγγέλλει.

Ποια είναι η σημασία του αγώνα των ηθοποιών του ΚΘΒΕ, συνολικά για τον κλάδο των ηθοποιών;


Β.Σ.: Για τον κλάδο είναι τεράστια, καθώς είναι η μόνη συλλογική σύμβαση που έχει καταφέρει να διατηρήσει τα περισσότερα δικαιώματα. Γι’ αυτό και ενοχλεί. Αλλά είναι σημαντικός ο αγώνας και για όλους τους εργαζόμενους. Οποιαδήποτε νίκη και υπογραφή συλλογικής σύμβασης σήμερα, είναι τεράστια κατάκτηση του εργατικού κινήματος.

Ποια είναι η θέση και η στάση του ΣΕΗ στον αγώνα των εργαζομένων του ΚΘΒΕ;

Δ.Α.: Ούτως ή άλλως, οι αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων για κινητοποιήσεις έχουν να κάνουν με τα δίκαια αιτήματα για υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας των ηθοποιών στο ΚΘΒΕ. Αυτό που αποκαλύπτεται μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία και μέσα από τον αγώνα που δίνουν εδώ οι ηθοποιοί, οι οποίοι είναι συσπειρωμένοι στο σωματείο τους και παίρνουν αποφάσεις μαζί με το σωματείο τους καθώς κατανοούν ότι η δύναμή τους είναι η συλλογική έκφραση, έχει να κάνει μ’ έναν γενικότερο αγώνα ενάντια στη συνολικότερη κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, που είναι σε εξέλιξη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και εντείνεται από τη σημερινή, η οποία έχει ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο κι ακόμα πιο βαρύ. Συνεπώς, η προσπάθεια μας μέσα από τις κινητοποιήσεις είναι να αναχαιτιστεί αυτή η επιδίωξη.

Τι πιστεύεις ότι κρύβεται πίσω από την τοποθέτηση του γ.γ. του Υπουργείου Εργασίας, κ. Νεφελούδη, για την υπογραφή Κλαδικής Επαγγελματικής Σύμβασης Ακροάματος Θεάματος ‘’θέλετε, δε θέλετε’’;


Δ.Α.: Η εξέλιξη αυτή είναι και η επιβεβαίωση αυτού του αγώνα. Κατάφερε μέσα από την πολιτικοποίηση, να αποκαλύψει τις προθέσεις της κυβέρνησης. Σήμερα αποκάλυψε ένα σχεδιασμό που διαφαίνονταν καιρό τώρα. Είδαμε, το τελευταίο διάστημα, μέσα από την κυβέρνηση και την εργοδοσία του Ελεύθερου Θεάτρου την προσπάθεια να απονομιμοποιήσουν την ισχύ του ΣΕΗ. Το προσπαθούν αυτό με διάφορους τρόπους, όπως όταν λένε ότι το σωματείο δεν είναι αντιπροσωπευτικό για τον κλάδο. Εδώ, όταν ξέσπασε αυτός ο αγώνας, η αμέσως επόμενη επιχειρηματολογία της κυβέρνησης για να πιέσει ήταν ότι το σωματείο δε νομιμοποιείται, δεν αντιπροσωπεύει και δε μπορεί να υπογράφει συλλογικές συμβάσεις. Έφτασαν στο σημείο να πουν ότι και αυτή η σύμβαση που είχαμε, δεν είναι συλλογική σύμβαση εργασίας, προσπαθώντας να τα περάσουν όλα αυτά και στη συνείδηση του κλάδου. Αυτό είναι πολύ βαρύ, είναι ζήτημα όξυνσης και είναι πολιτικό ζήτημα. Σήμερα αυτή την ευθύνη την ανέλαβε και η κυβέρνηση, αυτή ήταν η δήλωση. Το βαστάζο αυτού του συστήματος, το χειρότερο ρόλο, τον παίζει η Ομοσπονδία Ακροάματος Θεάματος, η οποία προχώρησε σε νόθο συνέδριο και εξέλεξε νόθα και παράνομη διοίκηση. Και όπως είχε αναλάβει τον ρόλο του βολικού συνομιλητή με την εργοδοσία του ελεύθερου θεάτρου, πήγε να αναλάβει και αυτήν τη φορά το ρόλο του βολικού συνομιλητή και του παραρτήματος του Υπουργείου Εργασίας, που είναι Υπουργείο Εργοδοσίας και η σημερινή του δήλωση, αυτό επιβεβαιώνει.

Τι θα σημαίνει για τον κλάδο των ηθοποιών η υπογραφή Κλαδικής Επαγγελματικής Σύμβασης Ακροάματος Θεάματος σ’ αυτήν τη φάση;

Δ.Α.: Πρέπει, αρχικά, να δούμε ποιο είναι το νομικό πλαίσιο που έχει δημιουργήσει η κυβέρνηση, που είναι αυτό της εργασιακής ζούγκλας. Μιλάμε για εργαζόμενους πολλών ταχυτήτων, ωρομίσθια, συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου, ημιαπασχόληση, ανεργία. Πρόκειται για ένα πλήθος σχέσεων εργασίας που πρακτικά καταργούν τη δυνατότητα να συγκεντρωθούν κάτω από μια συνολική σύμβαση εργασίας. Αυτή η πολυμορφία εργασιακών σχέσεων έχει καταστρέψει κάθε δυνατότητα να μπορείς να υπογράψεις συλλογικές συμβάσεις. Κι εξυπηρετεί ακριβώς την κατεύθυνση της κατάργησής τους. Τι σημαίνει λοιπόν η υπογραφή Κλαδικής Σύμβασης κάτω από αυτά τα δεδομένα; Είναι το ποιος καλεί στην υπογραφή μιας τέτοιας σύμβασης. Αν οι προθέσεις είναι καλές, γιατί δεν κλήθηκαν τα επαγγέλματα και οι κλάδοι που συμμετέχουν σ’ αυτήν τη διαδικασία να συζητήσουν; Γιατί γίνεται ερήμην τους και μάλιστα, ύστερα από την ψήφιση του νόμου Βρούτση-Αχτσιόγλου, ο οποίος καταργεί τις ελεύθερες διαπραγματεύσεις; Όποιες συζητήσεις έγιναν, έγιναν ερήμην των ηθοποιών. Εμείς καμία εμπιστοσύνη δεν έχουμε στο πώς θα πάνε αυτές οι δυνάμεις να διαπραγματευτούν κλαδικές συμβάσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια: