25 Ιουνίου 2023

Αποκωδικοποίηση της Εαρινής Έκθεσης της Κομισιόν για την Ελλάδα (για να δούμε τι σχεδιάζουν στην πραγματικότητα!)

Η Εαρινή Έκθεση της Κομισιόν (Βρυξέλλες, 24-5-23) ανανεώνει το ΠΛΑΙΣΙΟ των ιμπεριαλιστικών επιδιώξεων της ΕΕ για την Ελλάδα. Κάθε διάταξη ανοίγει μικρότερα ή μεγαλύτερα ζητήματα, τα περισσότερα από τα οποία βρίσκονται πίσω από τις λέξεις. Υπάρχουν όμως και ορισμένα που διατυπώνονται ευθέως και με σαφήνεια. Αυτά είναι που μάλλον επείγουν περισσότερο για τους ιμπεριαλιστές σε αυτή τη φάση και αναφέρονται στη συνέχεια.

Η ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΚΟΜΙΣΙΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ - ΝΕΟ «ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ»

Λιτότητα, φοροληστεία, κατασχέσεις και πλειστηριασμοί

Σύμφωνα με την Έκθεση της Κομισιόν η Ελλάδα εμφανίζει υπερβολικές μακροοικονομικές ανισορροπίες. Ειδικότερα η Έκθεση αναφέρει:

  • ότι το δημόσιο χρέος και το απόθεμα «κόκκινων δανείων» στην Ελλάδα παραμένουν υψηλά στο πλαίσιο μιας υψηλής ανεργίας
  • ότι το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών διευρύνθηκε σημαντικά το 2022, παρά την ανάκαμψη του τουρισμού
  • ότι το εξωτερικό έλλειμμα πρόκειται να παραμείνει πολύ πάνω από το επίπεδο που απαιτείται για να διασφαλιστεί η διαρκής βελτίωση της καθαρής διεθνούς επενδυτικής θέσης της Ελλάδας
  • ότι ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ παραμένει ο υψηλότερος στην ΕΕ
  • ότι τα «κόκκινα δάνεια» συνεχίζουν να επιβαρύνουν την κερδοφορία και τη δανειοδοτική ικανότητα των τραπεζών

Η Έκθεση προτείνει τα «κόκκινα δάνεια» να μειωθούν περαιτέρω μέσα από άμεσα μέτρα επιβολής της αποπληρωμής (πλειστηριασμοί, κατασχέσεις) και από τη βελτίωση της δευτερογενούς αγοράς «κόκκινων δανείων» (εξαγορά).

Στις 8 Μαρτίου του 2023, η Κομισιόν αποφάσισε να λήξει τα μέτρα «ανακούφισης» στην ενέργεια μέχρι το τέλος του 2023, με στόχο τα κράτη μέλη να μην υπερβούν το όριο του 3% του ΑΕΠ σε ελλείμματα.

Τι προβλέπει πιο συγκεκριμένα η Έκθεση της Κομισιόν για τη μείωση του ελλείμματος της Ελλάδας ως ποσοστό του ΑΕΠ;

  • Τερματισμό των μέτρων ενεργειακής στήριξης που δόθηκαν σε νοικοκυριά και μικρομεσαίους έως το τέλος του 2023.
  • Σταδιακή κατάργηση των προσωρινών έκτακτων μέτρων για τον COVID-19.
  • Μαχαίρι στις δημόσιες πρωτογενείς δαπάνες, δηλαδή στη χρηματοδότηση που δίνεται σε σχολεία, νοσοκομεία, αναλώσιμα και συγγράμματα, οδικό δίκτυο και υποδομές, τοπική αυτοδιοίκηση, μισθούς δημοσίου, συντάξεις, επιδόματα, κ.λπ., με αυστηρό όριο ετήσιας αύξησης όχι πάνω από 2,6% του ΑΕΠ για το 2024.
  • Απορρόφηση των κονδυλίων της ΕΕ σε δημόσιες επενδύσεις για την προώθηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης.
  • Οικονομικές διευκολύνσεις προς το μεγάλο κεφάλαιο με την εισαγωγή ενός συστήματος προκαταβολής φόρου.
  • Διεύρυνση της φορολογικής βάσης (περισσότεροι και βαρύτερα φορολογούμενοι) για να ρέει ο πλούτος από τους μικρούς προς τους μεγάλους.
  • Αύξηση φόρων στους αυτοαπασχολούμενους και τους ελεύθερους επαγγελματίες.
  • Ενίσχυση της «φορολογικής συμμόρφωσης» με την επέκταση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών και το ψηφιακό φακέλωμα.
  • Ενδυνάμωση της Οικονομικής Αρχής (Εφορία) με επέκταση της δυνατότητάς της να διαχειρίζεται τα πληροφοριακά συστήματα και να διασταυρώνει πληροφορίες.
  • Καθήλωση μισθών σε χαμηλό ύψος και εισαγωγή συστήματος ειδικών επιδομάτων για την προσέλκυση εξειδικευμένου προσωπικού, που ταυτόχρονα θα διασφαλίζει τη διατήρηση του χαμηλού ενιαίου μισθολογίου.

Με την προϋπόθεση όλων των παραπάνω, η Έκθεση προβλέπει για την Ελλάδα μειωμένο δημόσιο έλλειμμα 0,6% του ΑΕΠ το 2024, 0,5% του ΑΕΠ το 2025 και 0,1% έως το 2026. Να σημειωθεί ότι το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων για το 2023 και το Πρόγραμμα Σταθερότητας 2023 που κατέθεσε η ελληνική κυβέρνηση στις 2 Μαΐου και στις 29 Απριλίου αντίστοιχα, λίγο πριν από τις εθνικές εκλογές, ικανοποίησαν την Κομισιόν η οποία προειδοποίησε να μην αντιστραφούν οι κατευθύνσεις αυτών των προγραμμάτων. Αυτό αποτέλεσε σήμα στήριξης των Ευρωπαίων στην κυβέρνηση της ΝΔ λίγο πριν από τις κάλπες.

Η «Ετήσια Μελέτη Βιωσιμότητας και Ανάπτυξης», που υιοθέτησε η Κομισιόν στις 22 Νοέμβρη, του 2022 και το καινούργιο πλαίσιο Εργασιακών «Μεταρρυθμίσεων» (Employment Guidelines), το οποίο υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 13 Μαρτίου του 2023, είναι στην κατεύθυνση «όλα για το κεφάλαιο» και «τέλος στην εποχή της αφθονίας», «των βεβαιοτήτων» και «της ανεμελιάς» όπως προειδοποιούσε ο Μακρόν τον ξεσηκωμένο λαό της Γαλλίας.

Πιο αναλυτικά:

Φορολογία

Διεύρυνση της φορολογικής βάσης με αφαίμαξη των μικρομεσαίων. Προτείνονται περισσότεροι φόροι στους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους.

Επιπλέον, η Κομισιόν προτείνει να προχωρήσει η φορολογική συμμόρφωση στην Ελλάδα με την επέκταση της εφαρμογής των ηλεκτρονικών πληρωμών και την χρήση των πληροφοριών που προέρχονται από τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Το ψηφιακό φακέλωμα των συναλλαγών θα εντοπίζει τις διαφορές μεταξύ των φορολογικών δηλώσεων και του πραγματικού κύκλου εργασιών των αυτοαπασχολούμενων και θα τους τιμωρεί αναλόγως.

Μισθοί

Η Έκθεση σημειώνει ενδεικτικά ότι οι μισθοί στην Ελλάδα, ως ποσοστό του ΑΕΠ, βρίσκονται ελαφρώς πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ (10,8% του ΑΕΠ έναντι του μέσου όρου 10,2%). Η Κομισιόν προτείνει τη διατήρηση του ενιαίου μισθολογίου σε χαμηλά επίπεδα και τη δημιουργία ειδικών/συμπληρωματικών μισθολογικών δικτύων για συγκεκριμένες λειτουργίες μέσα από ένα σύστημα επιδομάτων (πριμ) στους υπαλλήλους, που θα εισαχθεί ως αναπόσπαστο μέρος του ενιαίου μισθολογίου διασφαλίζοντας παράλληλα ότι το συνολικό μέγεθος του μισθολογικού λογαριασμού δε θα ανεβαίνει.

Άμεση συνέπεια των προβλέψεων της Κομισιόν είναι ότι παραμένουν «παγωμένες οι τριετίες» (σημ: οι αυξήσεις που έπαιρναν πριν από το 2012 οι μισθωτοί που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό για κάθε τρία χρόνια προϋπηρεσίας και οι οποίες κόπηκαν στο όνομα της αντιμετώπισης της ανεργίας). Υποτίθεται ότι οι τριετίες θα ξεπάγωναν όταν η ανεργία θα έπεφτε κάτω από 10%. Ωστόσο, η Έκθεση προβλέπει πιθανή πτώση της ανεργίας κάτω από το 10% το 2026. Ακόμη όμως κι αν οι τριετίες ξεπαγώσουν το Γενάρη του 2027, ο χρόνος προϋπηρεσίας θα αρχίσει να μετράει από εκείνη τη χρονική στιγμή και μετά, δηλαδή δεν θα έχει αναδρομική ισχύ για όσους θα αμείβονται μέχρι τότε με τον κατώτατο μισθό. Με λίγα λόγια, καμία αύξηση λόγω προϋπηρεσίας δε θα δουν οι εργαζόμενοι πριν από το 2030. Και αυτό υπό πολλές προϋποθέσεις.

Νοσοκομεία

Σύμφωνα με την Έκθεση:

  • Οι δημόσιες δαπάνες για την υγειονομική περίθαλψη στην Ελλάδα είναι κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ, ωστόσο οι πρωτογενείς δαπάνες πρέπει να μειωθούν κι άλλο.
  • Οι πληρωμές από την τσέπη που πραγματοποιούν οι ασθενείς στην Ελλάδα είναι οι δεύτερες υψηλότερες στην ΕΕ ως ποσοστό του ΑΕΠ.
  • Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ όλων των κρατών-μελών για τις δημόσιες δαπάνες για φάρμακα ως ποσοστό του ΑΕΠ.

Η Ελλάδα καλείται να εφαρμόσει άμεσα το πρόσφατα ψηφισμένο σύστημα Πρωτοβάθμιας Περίθαλψης «για να μειώσει την εξάρτηση από τη νοσοκομειακή περίθαλψη». Η Κομισιόν απαιτεί να υλοποιηθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα βασισμένο στο gatekeeping (να ανακοπεί η ροή ασθενών προς την πόρτα του νοσοκομείου) που αναμένεται να νομοθετηθεί από την 1η Σεπτεμβρίου του 2023.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, το σχέδιο αυτό μέχρι τώρα παρεμποδίζεται από την έλλειψη οικογενειακών γιατρών στην Ελλάδα, αφού ο αριθμός των οικογενειακών γιατρών δεν επαρκεί για να καλύψει ολόκληρο τον πληθυσμό. Για το σκοπό αυτό η Έκθεση προτείνει να δοθούν ισχυρότερα κίνητρα για την επέκταση του αριθμού των οικογενειακών γιατρών.

Εθνικό Κτηματολόγιο

Η Ελλάδα καλείται να ολοκληρώσει άμεσα το Εθνικό Κτηματόλογιο που «θα βελτιώσει περαιτέρω το επιχειρηματικό κλίμα». Σύμφωνα με την Έκθεση, μέχρι το τέλος Μαΐου 2023, το 71% της κτηματογράφησης είχε ολοκληρωθεί και ένα άλλο 25% των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας είχε συγκεντρωθεί και βρίσκεται υπό επεξεργασία. Η διεκπεραίωση των εισπραχθέντων δικαιωμάτων αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023.

Από την Ελλάδα ζητείται, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, η ίδρυση και λειτουργία του Ελληνικού Οργανισμού Κτηματογράφησης.

Ενέργεια

Σύμφωνα με την Έκθεση, η Ελλάδα παραμένει σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από τα ορυκτά καύσιμα, με το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο να αποτελούν το 52% και το 24% αντίστοιχα του ενεργειακού της μείγματος για το 2021. Η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 22% την περίοδο μεταξύ Αυγούστου 2022 και Μαρτίου 2023, σε σύγκριση με τη μέση κατανάλωση φυσικού αερίου την ίδια περίοδο τα προηγούμενα 5 χρόνια, πάνω από τον στόχο μείωσης 15%.

Η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2021/24, που ισχύει από τις 19 Φλεβάρη του 2021, επιβάλλει στην Ελλάδα ΑΜΕΣΕΣ μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις στον τομέα της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης.

Η Ελλάδα καλείται:

  • Να συνεχίσει τις προσπάθειες για προσωρινή μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου έως τις 31 Μαρτίου 2024.
  • Να επιταχύνει την επέκταση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) με την προώθηση της ανάπτυξης υποδομών ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου και υπεράκτιων αιολικών πηγών (ανεμογεννήτριες).
  • Να εφαρμόσει πλήρως τον Περιβαλλοντικό νόμο που ψηφίστηκε το 2022 για τη χωροθέτηση ανεμογεννητριών και άλλων ΑΠΕ οπουδήποτε και οποτεδήποτε θέλει ο κεφαλαιοκράτης, με τεράστιες επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία των τοπικών πληθυσμών.
  • Να καλύψει τις ελλείψεις «πράσινων δεξιοτήτων» ιδιαίτερα σε συγκεκριμένα επαγγέλματα, συμπεριλαμβανομένων των υδραυλικών, των σωληνουργών και των ηλεκτρολόγων.
  • Να αντισταθμίσει τις εισαγωγές φυσικού αερίου με τη χρήση βιομεθανίου (καμία σχέση δεν έχει όλη αυτή η υπόθεση με την προστασία του περιβάλλοντος.).
  • Να θεσπίσει νέους νόμους που να επιτρέπουν την παραγωγή υδρογόνου και βιομεθανίου.
  • Να εισάγει νέα χρηματοοικονομικά μέσα, όπως οι δημοπρασίες ενεργειακής απόδοσης.
  • Να αυξήσει τους έξυπνους μετρητές, στους οποίους είναι πολύ πίσω από τον μέσο όρο της ΕΕ (3% σε σύγκριση με 54%, με στοιχεία του 2021).
  • Να προωθήσει την αποκεντρωμένη παραγωγή ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά ανά νοικοκυριό).
  • Να προωθήσει τα ηλεκτρικά οχήματα, έναντι όσων κινούνται με βενζίνη, πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Η Έκθεση αναφέρει ότι με βάση το πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας - Βιομηχανικού Σχεδίου για μια Εποχή Καθαρού-Μηδενός (Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age), από τις 27 Φεβρουαρίου του 2023 η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να μειώσει δραστικά τη χρήση ορυκτών πόρων, ακόμη κι αν πρόκειται για ορυκτούς πόρους που βρίσκονται στο έδαφός της.

Η Ελλάδα υποχρεούται να απαξιώσει τις υπάρχουσες ενεργειακές εγκαταστάσεις της και να προχωρήσει σε ογκώδεις δημόσιες επενδύσεις για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, όπως είναι η εγκατάσταση 8.000 δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα σε βασικές αστικές και προαστιακές τοποθεσίες που προβλέπει η Έκθεση της Κομισιόν, την ώρα που ο ελληνικός πληθυσμός δε διαθέτει καν ηλεκτρικά οχήματα.

Και βέβαια, όλα τα παραπάνω μεταφράζονται στην αύξηση της «πράσινης φορολογίας» για την επιτάχυνση της απολιγνιτοποίησης στην Ελλάδα.

Η φαστ τρακ αποδιοργάνωση της υπάρχουσας ενεργειακής τροφοδοσίας της χώρας, με αντάλλαγμα οικονομικά πακέτα για την εγκατάσταση άλλων τεχνολογιών που είναι ακόμη σε δοκιμαστικό στάδιο (ΑΠΕ), σημαίνουν ότι η χώρα είναι ενεργειακά επί κλωστής κρεμάμενη. Οι ανακατατάξεις στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής εμπλέκουν όλο και πιο βαθιά στο γεωπολιτικό ανταγωνισμό των μεγάλων δυνάμεων.

 

Οι ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ και τα ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ που προκύπτουν από την Εαρινή Έκθεση της Κομισιόν:

  • Η Έκθεση θέτει τις βάσεις για ένα ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ για την Ελλάδα στην οικονομία και την ενέργεια.
  • Ό,τι δόθηκε ως οικονομική στήριξη στους μικρομεσαίους των κρατών μελών κατά τη διάρκεια της πανδημίας καταργείται από το 2024 και ενεργοποιούνται μέτρα για να παρθεί πίσω στο πολλαπλάσιο.
  • Προχωράει η διαδικασία συγκεντροποίησης του κεφαλαίου και της ιδιοκτησίας στην Ελλάδα, με εργαλεία κεντρικά σχεδιασμένους από την ΕΕ φορείς, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και το Εθνικό Κτηματολόγιο.
  • Βαθαίνει η εξάρτηση της χώρας.
  • Μπαίνει διπλός μεσοπρόθεσμος στόχος: η ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία, μέσω της «Πράσινης Συμφωνίας», και η νέα «Εργασιακή Μεταρρύθμιση» -αντεργατικό τσουνάμι- που δεν αναλύεται στην Έκθεση.

Πιο συγκεκριμένα, η ενεργειακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα της Ρωσίας -σχέδιο REPowerEU- και η θωράκιση της βιομηχανίας προωθείται μέσα από ένα σχέδιο τεσσάρων (4) πυλώνων που προβλέπει:

α) χαλάρωση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας των κρατών-μελών προς διευκόλυνση των μεγάλων επιχειρήσεων,

β) διευκόλυνση του δανεισμού των μεγάλων επενδυτών,

γ) ενίσχυση της τεχνογνωσίας γύρω από τις ΑΠΕ και την επανάχρηση πρώτων υλών και

δ) «άνοιγμα» των ευρωπαϊκών αγορών σε «ανθεκτικές εφοδιαστικές αλυσίδες» (χωρίς να προσδιορίζεται ποιες είναι αυτές).

Στον εργασιακό τομέα προωθείται η «ένταση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας», μέσα από τη διάλυση των εργασιακών δικαιωμάτων, για τη διασφάλιση της ροής ακόμη περισσότερης υπεραξίας από την εργατική τάξη προς το κεφάλαιο και από την εξαρτημένη περιφέρεια προς το «κέντρο» της ΕΕ, χωρίς η Έκθεση να εξειδικεύει τα εργασιακά μέτρα.

Η Ευρωπαϊκή Οδηγία 1176/2011 για την Ελλάδα «σχετικά με την πρόληψη και τη διόρθωση των υπερβολικών μακροοικονομικών ανισορροπιών» επικυρώνει και επεκτείνει διαρκώς τις μνημονιακές δεσμεύσεις της Ελλάδας. Η ετήσια Έκθεση Συναγερμού 2023 (2023 Alert Mechanism Report), που χτύπησε το Νοέμβρη του 2022 το κόκκινο καμπανάκι για την Ελλάδα, την παρουσίασε ως μέλος που βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο οικονομικής αστάθειας (ποιες κυβερνητικές διαβεβαιώσεις περί σταθερότητας;). Με βάση αυτό αποφασίστηκε εκ νέου για την Ελλάδα εποπτεία σε βάθος και σε μακρά χρονική διάρκεια, δηλαδή ένα νέο Μνημόνιο Διαρκείας.

Η ΕΕ απαιτεί ΤΡΙΠΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΕΤΡΑΠΛΑΣΙΑ ματωμένα πλεονάσματα για τα τρία επόμενα χρόνια: 2,1% του ΑΕΠ για το 2024, 2,3% για το 2025 και 2,5% για το 2026 -όπως αποτυπώθηκε στο Πρόγραμμα Σταθερότητας. Με δεδομένο ότι ο μέχρι τώρα στόχος της κυβέρνησης για το 2023 είναι πρωτογενές πλεόνασμα 0,7%, αυτό σημαίνει ΤΡΙΠΛΑΣΙΟ ΚΑΙ ΤΕΤΡΑΠΛΑΣΙΟ ΜΑΧΑΙΡΙ (πάνω από 6 δις ευρώ κάθε χρόνο) σε μισθούς, συντάξεις, κοινωνικές δαπάνες και ένταση της φοροληστείας τα επόμενα χρόνια. Η κατεύθυνση αυτή επικυρώνεται από την Έκθεση της Κομισιόν που προειδοποίησε πριν από τις κάλπες της 21ης Μάη ότι δεν υπάρχουν περιθώρια αναχώρησης από αυτές τις οικονομικές αποφάσεις από καμία ελληνική κυβέρνηση.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η Έκθεση της Κομισιόν προαναγγέλλει νέο νόμο «Οικονομικής Διακυβέρνησης» της ΕΕ που πρόκειται να ψηφιστεί μέσα στο 2023 με βάση τον οποίον η Κομισιόν θα μπορεί στο εξής να ασκεί μεγαλύτερο και αυστηρότερο έλεγχο στις εθνικές κυβερνήσεις, ώστε να ικανοποιούν τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους που θα τους θέτει, βαθαίνοντας την εξάρτηση της περιφέρειας από το κέντρο της ΕΕ. Στην Έκθεση αναφέρεται η σχετική νομοθετική πρόταση που έγινε στις 26 Απριλίου του 2023. Σε αναμονή…

https://www.kkeml.gr/ 

Δεν υπάρχουν σχόλια: