30 Αυγούστου 2019

ΠΤΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΗ ΤΟΥ 10

Πριν τις εκλογές, η ΝΔ είχε δηλώσει πως πρέπει να επανέλθει η βάση του 10 σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα ως προϋπόθεση για την είσοδο στο Πανεπιστήμιο. Επόμενο είναι να μας ζαλίσουν τα αυτιά μόλις βγήκαν τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων και οι βάσεις.

Η ΒΑΣΗ ΤΟΥ 10 ΠΕΤΑΕΙ ΑΥΤΟΜΑΤΑ ΟΠΟΙΟΝ ΠΕΦΤΕΙ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΑΥΤΗ. Είναι αποτελεσματική. Είναι η σχολική σταθερά που κρίνει τους ικανούς από τους ανίκανους. Είναι το απόλυτο σημείο διαλογής. Έχει πείσει σχεδόν τους πάντες για την αξία της ως σύνορο. Υπάρχουν οι πάνω από τη βάση και οι κάτω από τη βάση. Συνδυάζεται πιο αποτελεσματικά με την τράπεζα θεμάτων που ο ΣΥΡΙΖΑ θα προχωρούσε σε μερική επαναφορά της ενώ η ΝΔ ετοιμάζει ολική.

Το υπουργείο άφησε ανοιχτό να δώσει τη δυνατότητα κάποιο Πανεπιστήμιο να δηλώνει ειδική ελάχιστη βάση εισαγωγής. Γιατί κάποια Πανεπιστήμια και σχολές έχουν μεγαλύτερη αξία. Άλλο Αθήνα άλλο Θεσσαλία, άλλο γιατρός, άλλο δάσκαλος, άλλο αισθητικός και άλλο οικοδόμος που δε χρειάζεται καν σπουδές.

Αλίμονο στα παιδιά που πέρασαν στο Πανεπιστήμιο με βαθμολογία κάτω από τη βάση. Τι μπορούν να ξέρουν και κυρίως τι μπορούν να μάθουν;

Είναι φανερό πως για να αντιπαρατεθείς με τη βάση του 10 χρειάζεται να συγκρουστείς με την κυρίαρχη ιδεολογία.

ΒΑΣΙΚΗ ΕΓΝΟΙΑ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΡΟΗΣ. Ανάλογα με τις ανάγκες του μπορεί να ανοίξει η κάνουλα, να κλείσει ή να ευνοήσει κάποια κατεύθυνση.

Μεγάλοι εκπαιδευτικοί αγώνες ανάγκασαν το σύστημα να ανοίξει την πρόσβαση σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Ταυτόχρονα όμως φρόντισε να χτυπήσει την αξία του πτυχίου και να κατακερματίσει τις σχολές. Άφησε τους μαθητές να περνούν πιο εύκολα στο Πανεπιστήμιο αλλά έφραξε το δρόμο στην εργασία. Μετά το πτυχίο ακολουθεί το κυνήγι των μεταπτυχιακών.

Σήμερα ονομάζουν χαλαρότητα το άνοιγμα στην Τριτοβάθμια και θέλουν να το αλλάξουν.

Η ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ. Τους χωρίζει σε αυτούς που «μπορούν» και σε εκείνους που «δεν μπορούν» να προχωρήσουν, σε καλούς-μέτριους-κακούς. Δεν έχει άλλο λόγο ύπαρξης.

Καμιά βαθμολογία-αξιολόγηση προφορική, γραφτή ή περιγραφική δεν μπορεί να αποτυπώσει το τι ξέρει ή το τι δεν ξέρει κάποιος.

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΑΞΙΚΟ. Δε δίνεται σε όλους το δικαίωμα πρόσβασης στις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Από το Δημοτικό ως το Λύκειο αυξάνονται τα εμπόδια. Ο μεγάλος κόφτης είναι στην είσοδο της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Αποδεδειγμένα τα παιδιά της εργατικής τάξης και της φτωχής αγροτιάς αποτυγχάνουν να υπερπηδήσουν τα ποικίλα εμπόδια που υψώνονται. Όμως, αποσιωπάται η ταξικότητα. Όλα θεωρούνται προσωπική επιτυχία ή αποτυχία, ευφυία ή μαθησιακές δυσκολίες, επιμέλεια ή τεμπελιά.

Βάσει της κυρίαρχης ιδεολογίας, δεν μπορούν όλοι οι άνθρωποι να κατανοήσουν τις γνώσεις από ένα επίπεδο και πάνω.. Πώς είναι δυνατό να μπαίνουν όλοι στα Πανεπιστήμια, αναρωτιούνται.

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΗΝ ΑΣΤΙΚΗ ΤΑΞΗ που διδάσκει ό,τι δικαιολογεί την κυριαρχία της και ό,τι θέτει ως προτεραιότητες κάθε φορά για τον εαυτό της.

Εκπαιδεύει τους μαθητές ως μελλοντικούς εργαζόμενους.

Ολόπλευρη μόρφωση το αστικό σχολείο ούτε θέλει ούτε μπορεί να δώσει. Η αστική τάξη δε θέλει σκεπτόμενους μαθητές αλλά υπάκουους πολίτες.

ΑΡΙΣΤΕΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΣΤΗΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ και προβάλλεται ως η απάντηση στην ήσσονα προσπάθεια. Ο πρώτος μετράει! Για τον δεύτερο, τον τρίτο και τους υπόλοιπους δε λένε τίποτα.

Η λέξη αριστεία περιέχει ανταγωνισμό, εντατικοποίηση και αποκλεισμό. Κλείνει μέσα της την υποταγή στη σχολική πραγματικότητα. Ο μαθητής αριστεύει εμπεδώνοντας τη σχολική ύλη. Δουλειά του είναι να διαβάζει, όχι να κάνει καταλήψεις.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟ ΕΧΟΥΝ ΞΑΝΑΔΟΚΙΜΑΣΕΙ. Το σημερινό ακούγεται πιο αντιδραστικό γιατί όλα γύρω μυρίζουν αντίδραση.

Δύσκολα θα οδηγηθούν μαζικά οι μαθητές που αποκλείονται στις ιδιωτικές δομές γιατί δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα. Ή θα στραφούν προς την Τεχνική εκπαίδευση ή θα πεταχτούν εκτός. Θα δούμε.

Κάθε κυβέρνηση κάνει σχεδιασμούς και κινείται μέχρι εκεί που της αφήνουν το λουρί οι «απέξω». Αν δεν μπορεί να σχεδιάσει οικονομία, τι στο καλό μόνιμο εκπαιδευτικό σχεδιασμό μπορεί να κάνει; Μένει όμως η επίθεση.

Τα κινήματα ανατρέπουν κυβερνητικά σχέδια. Οι κυβερνήσεις δεν περνούν καλά όταν αναμετριούνται με αποφασισμένους φοιτητές και μαθητές.

Βαγγελιώ Δερμιτζάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια: