29 Απριλίου 2020

Ανταπόκριση από την Ολλανδία (μέσα από τα μάτια ενός φοιτητή)

Στην περίπτωση της Ολλανδίας, επιχειρήθηκε αρχικά να εφαρμοστεί όπως και στην Μ. Βρετανία η ανοσία της αγέλης. Αν και η κυβέρνηση Ρούτε αναγκάστηκε να αναδιπλωθεί στο ζήτημα, ύστερα από την έξαρση των κρουσμάτων μέσα σε ελάχιστες μέρες και τα πυρά που δέχτηκε από όλες τις κατευθύνσεις. Παρόλα αυτά, η καθυστερημένη αντίδραση και η γενικότερη «αδιαφορία» που επιδείκνυε το προηγούμενο διάστημα, αναγκάζουν το λαό της χώρας να πληρώνει αυτή τη στιγμή σημαντικό τίμημα φτάνοντας μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές τα 38 περίπου χιλιάδες κρούσματα και τους 4518 θανάτους.



Μία από τις σημαντικότερες επιπτώσεις της προσπάθειας για «ανοσία της αγέλης» και υποβάθμισης του προβλήματος ήταν η μη ακύρωση των καρναβαλικών εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν στα μέσα του Φλεβάρη, ενώ ήδη στην Ευρώπη (και μάλιστα στην γειτονική Γερμανία) τα κρούσματα κορονοϊού είχαν αρχίσει να αυξάνονται. Φυσικά, αυτό έγινε με την προοπτική να μην υπάρξει ζημιά στην οικονομία αφού στα καρναβάλια συμμετέχουν χιλιάδες νεολαίοι (από Ολλανδία και διεθνώς) προσφέροντας τεράστιο τζίρο σε μαγαζιά με στολές/αξεσουάρ, coffee shop κλαμπ, μπαρ, κλπ. Επομένως ο συνωστισμός χιλιάδων ατόμων δεν αποφεύχθηκε και τo αποτέλεσμα φάνηκε λίγες εβδομάδες αργότερα: Ο αριθμός των κρουσμάτων στην Ολλανδία εκτινάχτηκε, με πολύ μεγάλο αριθμό κρουσμάτων να εντοπίζεται σε παραδοσιακούς προορισμούς καρναβαλιστών (Brenna και Tilburg).

Στην περίπτωση τον πανεπιστημίων η αντίδραση ήταν παρόμοια. Είναι γνωστό άλλωστε ότι στην Ολλανδία η πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι άμεσα συνδεδεμένη με την αγορά. Επιπλέον, ένα σημαντικό μέρος των εσόδων πολλών πανεπιστημίων προέρχεται από τα δίδακτρα, ιδίως των φοιτητών εκτός Ε.Ε. Για τους παραπάνω λόγους προφανώς και δεν υπήρξε αρχικά καν σκέψη για διακοπή της λειτουργίας τους. Οι διοικήσεις των πανεπιστημίων περιορίστηκαν σε ενημερώσεις, παράκληση για τήρηση κανόνων υγιεινής από φοιτητές, καθηγητές και άλλους υπαλλήλους αλλά και στην επιπλέον παράκληση για «παραμονή όσο είναι δυνατόν στο σπίτι». Φυσικά, οι διαλέξεις και οι εξετάσεις συνεχίστηκαν κανονικά, έστω και με τήρηση αποστάσεων, ενώ το κυριότερο πρόβλημα το είχαν οι φοιτητές που δουλεύανε σε εργαστήρια αφού ήταν δύσκολη έως αδύνατη η τήρηση της απαραίτητης απόστασης μέσα στον περιορισμένο εργαστηριακό χώρο. Ακόμα και όταν η κυβέρνηση προχώρησε αναγκαστικά στο κλείσιμο των πανεπιστημίων, υπήρξε αρχικά σκέψη να επιτρέπεται η παρουσία στα εργαστήρια φοιτητών που έκαναν την πτυχιακή τους εργασία.

Ακόμα όμως και με την παύση λειτουργίας των ιδρυμάτων τα προβλήματα των φοιτητών δεν σταμάτησαν. Ακόμα και αν δεχόταν κάποιος ότι οι online διαλέξεις και εξετάσεις είναι προσβάσιμες σε όλους τους φοιτητές, στην περίπτωση όσων δούλευαν πτυχιακές εργασίες που απαιτούσαν πειράματα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Όσοι δεν κατάφεραν να τελειώσουν τα πειράματά τους ή να αλλάξουν θέμα εργασίας ώστε να μπορεί να γίνει εξ αποστάσεως, βρέθηκαν σε αδιέξοδο, αφού δεν μπορούν πλέον να τελειώσουν και οδηγούνται σε καθυστέρηση των σπουδών τους με ότι αυτό συνεπάγεται σε έξοδα (νοίκι). Παρόμοια κατάσταση υπήρξε και με τις πρακτικές αφού πολλές καθυστέρησαν ή και (ιδίως αυτές που θα πραγματοποιούνταν σε διαφορετική χώρα) ακυρώθηκαν.

Και μόνο με τα συγκεκριμένα παραδείγματα είναι φανερές οι συνέπειες της προσπάθειας να μην σταματήσει η λειτουργία της οικονομίας (μετάφραση: τα κέρδη των καπιταλιστών), ακόμα και σε μια οικονομικά ισχυρή χώρα. Όπως άλλωστε δήλωσε κυνικά και ο Σόιμπλε, «Η προστασία της ανθρώπινης ζωής δεν είναι το απόλυτο», ακόμα και στις πιο ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες.

Έλληνας φοιτητής βιοτεχνολογίας στην Ολλανδία

Δεν υπάρχουν σχόλια: