30 Αυγούστου 2021

Μερικές σκέψεις σε σχέση με την πρόσκληση που μας έφτασε για τη «συγκρότηση Πρωτοβουλίας Υπεράσπισης των δικαιωμάτων των ανεμβολίαστων»

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά γιατί, δυστυχώς έχουμε φτάσει στο σημείο να πρέπει να θυμίσουμε τα βασικά:

Η πανδημία υπάρχει και όπως όλες οι «κρίσεις» («φυσικές καταστροφές», κατά το σύστημα) έχει ταξικό πρόσημο ως προς τις συνέπειές της. Το καπιταλιστικό σύστημα και οι κυβερνήσεις του χαρακτηρίζονται από τρεις βασικές επιλογές όταν είναι μπροστά σε τέτοιες συνθήκες:


·      Η πρώτη είναι η πλήρως ταξική διαχείρισή τους. Αυτοί που θα πεθάνουν, θα αρρωστήσουν, θα καταστραφούν είναι οι φτωχοί.

·      Η δεύτερη είναι η μεταβίβαση της ευθύνης στα θύματα. Το αστικό κράτος υπάρχει για να αστυνομεύει και να επιτηρεί.

·      Η τρίτη είναι η επιδίωξη να χρησιμοποιηθεί η κάθε «κρίση» (και σήμερα η πανδημία) ως ευκαιρία για την ακόμα μεγαλύτερη κλιμάκωση της επίθεσης στα δικαιώματα των εκμεταλλευόμενων. Να διευρύνει το σύστημα, σε όφελος του και σε βάρος του λαϊκού παράγοντα, τον συσχετισμό.

Ο τρόπος που η κυβέρνηση αντιμετώπισε την κατάσταση από την αρχή της πανδημίας επιβεβαιώνει όλα τα παραπάνω. Απέδειξε από την πρώτη στιγμή ότι δεν την ενδιαφέρει καθόλου η προστασία του λαού. Η εγκατάλειψη των δομών περίθαλψης και η εξόντωση του νοσηλευτικού προσωπικού, η πεισματική της άρνηση να πάρει μέτρα ώστε να ανοίξουν τα σχολεία με ασφάλεια, έχουν κάνει προφανή αυτήν την πολιτική επιλογή. Μια επιλογή, που για την κυβέρνηση και τον καπιταλισμό είναι στρατηγική, αφορά τον πυρήνα της πολιτικής της και δεν πρόκειται να υποχωρήσει από αυτήν παρά μόνο μετά από σοβαρούς αγώνες.

Η πίεση της κυβέρνησης στην κατεύθυνση του εμβολιασμού δεν προκύπτει από κάποιο παράξενο σχέδιο έξω από τον έλεγχο των ανθρώπων, αλλά από την επιλογή της να μην πάρει κανένα άλλο μέτρο προστασίας της υγείας του λαού, έχοντας και ως σαφή στόχο να μην ξαναμπλοκαριστεί η καπιταλιστική μηχανή. Οι απειλές για ποινές, αναστολή εργασίας και απολύσεις των ανεμβολίαστων εντάσσονται στο σχέδιο της κυβέρνησης που περιγράψαμε παραπάνω, τόσο για την εργαλειοποίηση της πανδημίας στην κατεύθυνση της ανατροπής του δικαιώματος στη δουλειά, όσο και στην επιδίωξη τεχνητού διαχωρισμού ανάμεσα στους εργαζόμενους και αποποίησης των ευθυνών της. Αυτό δε σημαίνει καθόλου ότι η επιλογή μη εμβολιασμού έχει ριζοσπαστικά χαρακτηριστικά, ακόμα κι αν έτσι νομίζουν οι φορείς της.

Αν τα πράγματα είναι όπως περιγράφονται παραπάνω, τότε τα καθήκοντα για όποιον άνθρωπο – συλλογικότητα θέλει να μιλάει και να δρα για την υπεράσπιση της ζωής και των συμφερόντων των εκμεταλλευόμενων είναι μάλλον προφανή: Εστιάζονται,

 

- καταρχήν, στην προσπάθεια δημιουργίας κινήματος που θα υπερασπίζεται τη ζωή του λαού, που θα απαιτεί δηλαδή πρωτοβάθμια περίθαλψη, προσλήψεις προσωπικού στα νοσοκομεία, περισσότερες ΜΕΘ, δωρεάν τεστ, δωρεάν εμβόλια, μέτρα προστασίας των εργαζομένων και αποστάσεις στους εργασιακούς χώρους, αποστάσεις και ανθρώπινες συνθήκες στα ΜΜΜ, μικρά τμήματα στα σχολεία.

 

- Και, κατά δεύτερον, να απαντάει την εργαλειοποίηση της πανδημίας, να αντιστέκεται δηλαδή στα αντιδραστικά μέτρα που περνάνε στο όνομά της: τις απολύσεις, τις απαγορεύσεις διαδηλώσεων, τις αναστολές εργασίας, τις μειώσεις μισθών, τους διαχωρισμούς κάθε είδους (εμβολιασμένοι – ανεμβολίαστοι και άλλους), την νομιμοποίηση της σύνδεσης του ιατρικού φακέλου του εργαζόμενου με τις συνθήκες εργασίας του  κλπ.

Εχουμε την ειλικρινή απορία τι από όλα τα παραπάνω εξυπηρετεί η «συγκρότηση Πρωτοβουλίας Υπεράσπισης των δικαιωμάτων των ανεμβολίαστων»; Τι είδους αποδοχή από την ανάποδη του διαχωρισμού των εργαζομένων είναι αυτή; Ρωτάμε: Εχουν ΟΛΟΙ –εμβολιασμένοι και ανεμβολίαστοι- δικαίωμα στη ζωή και την προστασία της, έχουν ΟΛΟΙ δικαίωμα να έχουν πρωτοβάθμια φροντίδα, να βρουν ΜΕΘ, να έχουν ανθρώπινες συνθήκες δουλειάς, να έχουν μόνιμη δουλειά;

Και τι είδους αντικατάσταση της ανάγκης συλλογικής πάλης για ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ στη ΖΩΗ είναι αυτή από την αποθέωση της ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗΣ της ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ;

Μα, μπορεί να πουν οι εμπνευστές της Πρωτοβουλίας «τώρα χτυπιούνται οι ανεμβολίαστοι». Αν ισχυριστούν κάτι τέτοιο, θα θυμίσουμε αμέσως ποια είναι η πραγματικότητα

Ενώ τεράστια φασαρία γίνεται για το εμβόλιο, την ίδια στιγμή βγαίνει εγκύκλιος από τον Χατζηδάκη που επισημοποιεί την ουσιαστικά απαγόρευση της απεργίας και των σωματείων, των οποίων η δράση και η ζωή φακελώνεται ηλεκτρονικά! Και, την ίδια στιγμή, χιλιάδες νέοι πετιούνται βίαια έξω από την εκπαίδευση μέσω της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και της Τράπεζας Θεμάτων! Και, την ίδια στιγμή, οι εκπαιδευτικοί απειλούνται με πρόστιμο τουλάχιστον έναν μισθό για ΚΑΘΕ άρνησή τους να συμμετάσχουν σε διαδικασίες αξιολόγησης! Και, την ίδια στιγμή, ετοιμάζονται (μέσα στο Σεπτέμβρη) οι πρώτες δίκες αγωνιστών για τις διαδηλώσεις που επιδιώχθηκε να γίνουν στις σιδηρόφρακτες πόλεις της χώρας στις 17 Νοέμβρη. Και, την ίδια στιγμή (ας ενημερωθούν από γνωστούς και φίλους οι εμπνευστές της Πρωτοβουλίας), εργάτες και εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα τρέμουν για το τι θα τους επιφυλάξουν τα αφεντικά τους, τώρα που «τελείωσε η καραντίνα» και τα επιδόματα. Και ας παρέχουμε την αναγκαία (δυστυχώς) διευκρίνιση ότι ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ!

Σε αυτές τις συνθήκες μιας πραγματικής λαίλαπας, οι φορείς της Πρωτοβουλίας επιλέγουν να μιλήσουν (διασπαστικά, διαχωριστικά και μερικά) για τα… δικαιώματα των ανεμβολίαστων. Ε, λοιπόν, το… παράδοξο είναι ότι σε χώρες της Αφρικής αλλά και στην παραγωγό εμβολίων Ινδία, τα συγκεκριμένα δικαιώματα τυγχάνουν… μεγάλου σεβασμού. Τα εμβόλια που έχουν σταλεί στην Αφρική κάλυπταν τον Ιούνη το 0,7% του πληθυσμού της ηπείρου και ο ΠΟΥ υπολογίζει ότι ούτε το 10% των χωρών της δεν θα έχει εμβολιάσει το 10% του πληθυσμού τους έως τον Σεπτέμβρη του 2021…

Δεν ξέρουμε αν οι εμπνευστές της Πρωτοβουλίας θεωρούν ότι ανακαλύφθηκε το νέο επαναστατικό υποκείμενο σε αυτήν την ομάδα ανθρώπων (και δεν το λέμε ειρωνικά - δυστυχώς υπάρχει και αυτό το στενόχωρο ενδεχόμενο). Τους βεβαιώνουμε ότι κάνουν λάθος. Οπως λάθος κάνουν, αν δεν κατανοούν ότι το «σερφάρισμα» πάνω σε οποιοδήποτε κύμα αγανάκτησης μπορεί να τους οδηγήσει σε πλήρη σύγχυση και απελπισία. Και μαζί και ένα δυναμικό που θα επενδύσει σε αυτόν τον «ριζοσπαστισμό».

Κάπου αλλού, μάλιστα,  (https://athens.indymedia.org/post/1613968/) διαβάσαμε και άρθρο ενός ανθρώπου (από αγωνιστική συλλογικότητα θα λέγαμε – δεν ξέρουμε αν συμμετέχει στην Πρωτοβουλία), ο οποίος χαρακτηρίζει την αριστερά που δεν έχει συμμετάσχει στην αντιεμβολιαστική φασαρία ως αριστερά «του ορθού λόγου της Pfizer και της AstraZeneka» -και αντίστοιχα, φανταζόμαστε, και τους ανθρώπους που έχουν εμβολιαστεί!

Θα λέγαμε ΩΣ ΕΔΩ! Μπας και ο συγκεκριμένος άνθρωπος έπεσε από τον Αρη;  Μπας και δεν ξέρει ότι τα φάρμακα, οι αντιβιώσεις και οι θεραπείες (όλα τους σχεδόν αλλάζουν κάθε χρόνο και οι δοκιμές τους είναι με μια έννοια ελλιπείς) που έχουμε όλοι πάρει από μικρά παιδιά είναι φάρμακα «της Pfizer και της AstraZeneka» και άλλων καπιταλιστικών τεράστιων επιχειρήσεων; Μπας και δεν έχει ακούσει ότι οι τροφές που παίρνουμε από τα σουπερμάρκετ (ουσιαστικά υποχρεωτικά) προέρχονται από τεράστιες εταιρίες και ότι κανείς στην πραγματικότητα δεν ξέρει τι χημική επεξεργασία έχουν υποστεί; Μπας και δεν έχει ακούσει ότι τα αγροτικά προϊόντα πήζουν από φυτοφάρμακα που προέρχονται από εταιρίες κολοσσούς; Μήπως δεν έχει παρατηρήσει στη γειτονιά του ότι υπάρχει μια κεραία κινητής τηλεφωνίας (άγνωστων συνεπειών!) ανά λίγες εκατοντάδες μέτρα; Μπας και, με δυο λόγια, δεν είναι γνωστό ότι έχουμε καπιταλισμό, ο οποίος, καθορίζει κάθε πτυχή της ζωής μας; Πώς θα φαινόταν σε όλους τους «ριζοσπάστες» που αναπαράγουν το διαχωρισμό «εμβολιασμένοι – ανεμβολίαστοι» αν τους χαρακτηρίζαμε ως «αγωνιστές του ορθού λόγου της Pfizer, της Monsanto και της Vodafone»;;

Για να τελειώνουμε: Οσο μας αφορά είμαστε ΚΑΘΕΤΑ αντίθετοι με το διαχωρισμό των εργαζομένων, με τις απειλές και τις απολύσεις. Όχι γιατί τρελαινόμαστε με τη μία ή την άλλη ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ, αλλά γιατί υπερασπιζόμαστε το ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ δικαίωμα στη δουλειά – και δεν μας ενδιαφέρει αν συμφωνούμε με τις απόψεις των ανθρώπων που θίγονται! Παλεύουμε για να δημιουργηθεί Κίνημα Αντίστασης σε όλο το εύρος της επίθεσης που διεξάγεται και Διεκδίκησης δικαιωμάτων για τη δουλειά, τις σπουδές και πάνω από όλα τη ζωή του λαού, δηλαδή για μέτρα προστασίας από την πανδημία.

Η μετατόπιση της ανάγκης αυτής στην εμμονική συζήτηση γύρω από το εμβόλιο τον μόνο που εξυπηρετεί (και μάλιστα πολύπλευρα)  είναι την επίθεση του συστήματος. Οσο μερικοί ψάχνουν στο ιντερνετ περίεργες συνομωσίες, το σύστημα περνάει ΜΕΡΑ ΜΕΣΗΜΕΡΙ, μπροστά στα μάτια μας, με ταρατατζούμ και γλέντια, έναν πραγματικό και πολύπλευρο μεσαίωνα. Όποιος θέλει να αντισταθεί, διαθέτει «πεδίο δόξης λαμπρό» σε αυτήν την πραγματική ζωή. Είμαστε σίγουροι ότι οι εμπνευστές της Πρωτοβουλίας αυτής έχουν τις καλύτερες προθέσεις. Αλλά στρώνουν την άσφαλτο στον δρόμο για την κόλαση…

Πάνος Χουντής

4 σχόλια:

Προλετάριος είπε...

Η υποχρεωτικότητα των ιατρικών πράξεων είναι ο πυρήνας κάθε αντίδρασης στο νομοθέτημα της αστικής κυβέρνησης και όχι το αν το εμβόλιο ωφελεί είναι πειραματικό ή όχι. Το εμβόλιο είναι ένα εμπόρευμα που πωλείται ακριβά και τα αφρικανικά κράτη δεν μπορούν να προπληρώσουν καμιά ποσότητα έτσι δεν έχουν "δικαιώματα" και σε καθαρό νερό, τροφή, φάρμακα κ.λ.π. Όπως ξεκάθαρα σήμερα είναι εμπορεύματά η μετακίνηση με τα αστικά λεωφορεία και το νερό που τρέχει από τη βρύση του σπιτιού μας, όπως εμπόρευμα είναι η "εκπαίδευση" και η "υγεία" και σχεδόν κάθε προϊόν που έχει αξία χρήσης για τη ζωή μας στο καπιταλιστικό σύστημα. Για όλα αυτά τα εμπορεύματα συγκροτήθηκαν πολλές πρωτοβουλίες με την ευγενική πρόθεση να πετύχουν την "από-εμπορευματοποίηση " τους άραγε χωρίς την ανατροπή του καπιταλισμού ή να προπαγανδίσουν ότι αυτά ( νερό, μετακίνηση, κλπ ) πρέπει να θεωρούνται "αγαθά" κοινά για όλους και να πάψουν να πωλούνται ; Τα αστικά νομικά δικαιώματα μας, δημοκρατικά και πολιτικά και όσα απορρέουν από το αστικό σύνταγμα δεν είναι εμπορεύματα που παράγονται και πωλούνται στην αγορά. Αλλοίμονο αν επιτρέψουμε με νομοθετήματα να καταργηθούν ατομικά δικαιώματα που αφορούν το ίδιο μας το σώμα και την επιλογή, όποια μπορούμε να έχουμε, σε ιατρικές πράξεις και φαρμακευτικές αγωγές. Άλλο λοιπόν είναι το εμπόρευμα εμβόλιο και άλλο το δικαίωμα μου στην επιλογή ιατρικών πράξεων ακόμη και θεραπείας.

Ανώνυμος είπε...

Υπάρχει το ζήτημα του δικαιώματος στην επιλογή των ιατρικών πράξεων (αυτό όμως δεν αφορά τους "ανεμβολίαστους" μόνο) όμως δεν είναι το κύριο ούτε η αιχμή αυτού του νόμου και αυτής της πολιτικής. Είναι λαθεμένη πολιτική επιλογή να ανάγεται σε κύριο. Αν επιπρόσθετα "μπάζεις" κιόλας προς "αντιεμβολιασμό" μεριά (τι είναι αυτό το "κίνημα" κανείς δεν μας έχει εξηγήσει), τότε έχεις πρόβλημα.

Ανώνυμος είπε...

Λέει ο "προλετάριος" όλα είναι εμπόρευμα. Και είναι σωστό σα γενική αρχή στον καπιταλισμό. Αυτό οδηγεί σε κάποιο συμπέρασμα ότι δεν πρέπει ο λαός να υπερασπιστεί το δημόσιο χαρακτήρα νερού Παιδείας υγείας (με αστικό κράτος);
Τα είδαμε τα αποτελέσματα της ιδιωτικοποίησης που τόσο πολύ θέλει ο σύστημα να κάνει σε ΔΕΗ τώρα και τηλεπικοινωνίες ΟΤΕ εδώ και καιρό. Θέλει πολύ το σύστημα να πάρει την ευθύνη από το συλλογικό καπιταλιστή - κράτος - και να ρίξει τα γενικά αυτά ζητήματα στην ρουλέτα της ιδιωτικής σφαίρας. Αυτό είναι κι ο καπιταλισμός εξάλλου. Ξένο και κακο σπυρί στο κωλο του είναι όλα αυτά για το σύστημα.

Βέβαια μετά εξαρτάται η υγεία μας από το αν ο τάδε καπιταλιστής θα χτίσει μεγάλο νοσοκομείο ή αν θα κάνει καρτέλ ο καπιταλιστής του νερού και θα πίνουμε μισό ποτήρι τη μέρα και θα μας κυνηγάνε αν μαζεύουμε νερό βροχής (όπως στην Βενεζουέλα προ Τσάβεζ).

Τα ατομικά δικαιώματα έρχονται μέσα από τα συλλογικά δικαιώματα. Κι όχι το ανάποδο όπως λένε οι δημοκράτες αστοί ιδεαλιστές. Και μάλιστα με πλήρη αγνόηση του μαρξισμού που μας διδάσκει το υλικό ζήτημα ως προϋπόθεση για την ανάπτυξη των κοινωνικών σχέσεων και της δημοκρατίας και των δικαιωμάτων συλλογικών και ατομικών. Εδώ δεν υπάρχει ταύτιση των κοινωνικών σχέσεων με τις παραγωγικές σχέσεις που απελευθερώνουν τις υλικές
και παραγωγικές δυνάμεις. Αλλά το ανάποδο.. δλδ αλλάζουμε τις παραγωγικές σχέσεις για να έχουμε τις παραγωγικές δυνάμεις ως βασική προϋπόθεση για την κοινωνική εξέλιξη και δημοκρατία. Δεν έχει ουσία δλδ αν θα είναι ανοιχτά τα ιατρικά μας φάκελα αν δεν έχουμε δομές υγείας. Είναι άνευ λογικής και περιεχομένου.

Χωρίς να θέλω να υποτιμήσω το χτύπημα στα ατομικά δικαιώματα που έρχεται σαν αντανάκλαση και όχι σαν αυτοσκοπός από το χτύπημα στα σύλλογικα δικαιώματα πχ 8ωρο ελαστικοποιηση απεργία συνδικαλισμός κτλ κτλ..

Και τι σόι ατομικό δικαίωμα είναι αυτό που προέρχεται στην καλύτερη από το πιο μαύρο ατομισμό του "κάντε εσείς κι αν δεν πάθετε κάτι το κάνω κι εγώ.. κορόιδο είμαι;" Και στη χειρότερη είναι απλά μεσαιωνική αντίδραση κόντρα σε ότι μυρίζει πρόοδο; Οι μαρξιστές δεν είναι με όποιον καταπιέζεται γενικά κι αόριστα. Στη δικτατορία του προλεταριάτου τότε να βοηθάμε τους αστούς που θα καταπιέζονται οι κακόμοιροι και τους στερήθηκε το ατομικό δικαίωμα να τσαλαπατανε συλλογικα το λαό.

Όσο για την Αφρική. Εκεί οι άνθρωποι στερούνται τα εμβόλια επειδή ακριβώς υπάρχει καπιταλισμός ανισομετρια και εμπορευματοποίηση όσων δημιουργούν αξία. Και οι άνθρωποι εκεί παλεύουν και ζητάνε εμβόλια για να ζήσουν τα παιδιά τους και οι ίδιοι μιας και πεθαίνουν 10ετιες τώρα. Δεν ασχολούνται με το φύλαρχο που δεν θέλει το εμβόλιο και αν είναι ατομικό του δικαίωμα και του το πατάει κάποιος.. γιατί ακριβώς δεν έχουν εμβόλια συλλογικά και ακόμα χειρότερα δεν έχουν δομές υγείας..

Σ.Ρ.

Ανώνυμος είπε...

Το οτι ειμαστε υποχρεωμενοι να επιλεξουμε το αν θα κανουμε εμβολιο ή οχι δεν εχει να κανει παρα με την ανεπαρκεια του συστηματος να πεισει.Γενικοτερα και ειδικοτερα.ΕΤΣΙ οδηγουμαστε στην ατομικη αποφαση. Και αντε να αποφασισεις για τον εαυτο σου.Για τους αλλους πως θα το κανεις? Για αυτο νομιζω χρειαζεται η εθελοντικη αποφαση.Ετσι κι αλλιως προκειται για εξατομικευμενη ιατρικη πραξη που βεβαιως φαινεται να παρεχει προστασια και αυτη βεβαια οχι απολυτη.