03 Μαΐου 2020

Πρωτομαγιά: Η μάχη της εικόνας και η μάχη της ουσίας

Η φετινή Πρωτομαγιά αποτέλεσε πρόκληση για το λαϊκό κίνημα και τις δυνάμεις που αναφέρονται σε αυτό. Χρησιμοποιώντας τα περιοριστικά μέτρα, η κυβέρνηση επιχείρησε να ακυρώσει το γιορτασμό, κάνοντας μια πρόβα κατάργησης του δικαιώματος στη διαδήλωση. Η συγκυρία αυτή είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, με τα αντεργατικά μέτρα να πέφτουν βροχή και το νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις να είναι υπό κατάθεση.
Μπροστά σε αυτή την πρόκληση, οι δυνάμεις της Αριστεράς αντέδρασαν με βάση το υπόβαθρο που τους έδωσε η ανάλυση τους για την περίοδο που διανύουμε, αλλά και με βάση το γενικό «προηγούμενο» υπόβαθρο της κινηματικής υποχώρησης. Άλλες δυνάμεις αντέδρασαν με μαχητικότητα και κινηματική υπευθυνότητα, αναγνωρίζοντας το στόχο του να γίνει Πρωτομαγιά μαζική και με διαδηλώσεις. Και άλλες εκδήλωσαν μια υπονομευτική αμηχανία για μέρες, μη βάζοντας έγκαιρα καλέσματα ή και ακολουθώντας πολιτική ουράς προς το ΠΑΜΕ. Άλλες δυνάμεις, τέλος, φαίνονται πλήρως παραλυμένες από την «αναστολή λειτουργίας» που έχουν κηρύξει, εφαρμόζοντας με τόσο ζήλο τα περιοριστικά μέτρα της κυβέρνησης, που είναι να απορεί κανείς τι δικαιολογεί τον όρο Αριστερά στον τίτλο τους.
Για τα αίτια αυτής της κατάστασης έχουμε αναφερθεί πολλές φορές, σε σειρά κειμένων μας, και δεν είναι σκοπός αυτού του κειμένου να αναπαράγει εξ’ αρχής την κριτική αυτή. Κάποιες υπενθυμίσεις θα γίνουν για τα οριστεί το πλαίσιο της κριτικής μας. Η ανάγκη μιας σειράς δυνάμεων να «πλασαριστούν» με εκλογικούς όρους στο κεντρικό πολιτικό σκηνικό, που τους οδήγησε σε πολιτική ουράς πίσω από το ΣΥΡΙΖΑ. Η «παύση αγώνων» μετά τις μεγάλες κινητοποιήσεις ενάντια στα μνημόνια και η μετατροπή του κινήματος και της Αριστεράς σε μοχλό πίεσης προς την «αριστερή» κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Η αποτυχία του δημοψηφίσματος και η αναμενόμενη απογοήτευση που ακολούθησε, με αποτέλεσμα τα διαλυτικά φαινόμενα και την αποστράτευση αγωνιστών. Ως επακόλουθο, η ψυχολογία ήττας που κυριαρχεί στο κίνημα, η λογική να ξαναστηθεί ένα όχημα εκλογικού πλασαρίσματος και όχι να ξαναστηθούν εστίες αντίστασης.
Με βάση αυτά, έχει δημιουργηθεί δυσκολία σε μια σειρά δυνάμεις που αναφέρονται στο κίνημα, να ορίσουν το περιεχόμενο μιας πολιτικής κινηματικής μάχης και να κάνουν την προσπάθεια να την κερδίσουν. Έχουν διαποτιστεί τόσο πολύ από την αδράνεια, που δεν θέλουν καν να μπούνε στη διαδικασία να ορίσουν στόχους μάχης για το κίνημα. Φυσικά, το κίνημα βρίσκεται υπό την επίδραση αρνητικών συσχετισμών, αλλά έχουμε την άποψη ότι αυτοί οι συσχετισμοί εμπεδώνονται παραπέρα αν δεν κάνουμε κάτι για να τους αλλάξουμε.
Και για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι. Τι να κάναμε λοιπόν; Να κάναμε όλοι μια μαζική πορεία για την Πρωτομαγιά, παρά την απαγόρευση. Μια πορεία που θα έδινε διπλό μήνυμα. Πρώτον, ότι το λαϊκό κίνημα δεν αποδέχεται τους περιορισμούς στο στενό κουτάκι της «νομιμότητας» που βάζει το σύστημα, ένα κουτάκι που θα μικραίνει συνεχώς, και μπορεί να καταλήξει πολύ μικρό στο τέλος –όσο ένα τετράγωνο αυτοκόλλητο. Δεύτερον, μήνυμα στον κόσμο της εργασίας, ότι το επόμενο διάστημα θα κυριαρχηθεί από σκληρή ταξική πάλη και όχι από τη συνεργασία της ανθρωπότητας απέναντι στον ιό.
Όταν λοιπόν δεν οικοδομείται έγκαιρα και προετοιμασμένα ένας «άλλος μηχανισμός», ένα «κινηματικός μηχανισμός», με όπλο την ισότιμη κοινή δράση, με αναφορά στο κίνημα και τις παραδόσεις του, με διακηρυγμένο το στόχο να άρει την απαγόρευση και την οριοθέτηση, με διάθεση επαφής με το λαό και ζύμωσης αυτής της κατεύθυνσης, είναι λογικό επόμενο να κυριαρχεί ο μηχανισμός του ρεφορμισμού-ρεβιζιονισμού. Είναι φυσικό επακόλουθο να δημιουργείται θαυμασμός για το μηχανισμό του ΠΑΜΕ, που έχει μάθει να δίνει τη μάχη της εικόνας, τη μάχη να παρουσιάζεται αγωνιστικό και μαχητικό μέσα στα πλαίσια που ορίζει το σύστημα, και έχει και τα μέσα για να το κάνει αποτελεσματικά.
Αυτοί που έδωσαν όλες αυτές τις μέρες τη μάχη συγκρότησης διαδήλωσης μέσα σε μισοπαράνομα πλαίσια, έπεισαν με πολιτικό τρόπο έναν κόσμο να αψηφήσει τα μέτρα, και πραγματοποίησαν διαδηλώσεις κόντρα στο κυβερνητικό κλίμα, δεν έχουν κανένα λόγο να εντυπωσιάζονται από την κερδισμένη «μάχη της εικόνας» του ΠΑΜΕ, αλλά αντίθετα πρέπει να εστιάσουν στη «μάχη της ουσίας». Εκτός αν έχουμε μάθει ξαφνικά ως αριστεροί και κομμουνιστές να ενθουσιαζόμαστε και να θαυμάζουμε ό,τι μας λέει η τηλεόραση! Η πολιτική αναμονής, η πολιτική ουράς και ακολουθητισμού, η πολιτική τύφλωση που επικράτησε όλο το προηγούμενο διάστημα πριν την Πρωτομαγιά, έδωσε μια σειρά προβληματικά φαινόμενα.
Πρώτο και βασικότερο, την αδυναμία μιας σειράς δυνάμεων που αναγνώρισαν στον απαιτούμενο βαθμό την ανάγκη για διαδηλώσεις, να ιεραρχήσουν το στόχο στη σημαντικότητα που του άρμοζε, και να υπερβούν τις λογικές μικροηγεμονισμού, να βγάλουν ενωτικά καλέσματα στη λογική του πολιτικού μέσου όρου, στη λογική του «μίνιμουμ», που θα επέτρεπε ευρύτερη συγκέντρωση δυνάμεων. Αντίθετα, ακόμα και τώρα, μπαίνει σε προτεραιότητα η προβολή του προγράμματος και του συνολικού πλαισίου.
Το σύρσιμο δυνάμεων προς το ΠΑΜΕ, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τη Θεσσαλονίκη, όπου δυνάμεις που αναγνώρισαν και πάλεψαν την ανάγκη διαδήλωσης κατέληξαν να συρθούν στο τηλεοπτικό χάπενινγκ του ΠΑΜΕ, και θα πρέπει να σκεφτούν σοβαρά πώς κατέληξαν σε αυτό το σημείο, και τις πολιτικές τους προτεραιότητες.
Άλλες δυνάμεις, που ενώ έδωσαν τη μάχη της συγκρότησης διαδήλωσης κόντρα στη μάχη του τηλεοπτικού σόου, τώρα ξαφνικά εμφανίζονται ενθουσιασμένοι από το ΠΑΜΕ και εκθειάζουν την πρακτική του, την οποία έχουν οι ίδιοι καταγγείλει όλο το προηγούμενο διάστημα. Υπονομεύοντας έτσι την ίδια τους τη στάση.
Θα πρέπει να προβληματιστούν επίσης εκείνοι, που καταγγέλλουν τον ρεβιζιονισμό του ΚΚΕ, όμως ενόψει Πρωτομαγιάς δεν κινήθηκαν πιο μπροστά από το ρεβιζιονισμό, αποδέχθηκαν τη λογική των απομακρυσμένων συγκεντρώσεων, υπονόμευσαν την συγκρότηση των πραγματικά αγωνιστικών δυνάμεων με την αδράνεια τους, και σύρθηκαν σε αντιφατικές επιλογές που τους εξέθεσαν. Δημιουργώντας αρνητικά δεδομένα στην πάλη ενάντια στο ρεβιζιονισμό.
Άλλες δυνάμεις που έχουν από καιρό αναστείλει την κινηματική τους δραστηριότητα και έχουν πειθαρχήσει με τόσο ζήλο στα κυβερνητικά μέτρα, βρέθηκαν να παρακολουθούν με αμηχανία τα ίδια τα συστημικά ΜΜΕ να εκθειάζουν το ΠΑΜΕ (το οποίο συγκεντρώθηκε παρά την απαγόρευση συναθροίσεων!), βρέθηκαν δηλαδή πιο πίσω και από τα ίδια τα ΜΜΕ! Ας μην κάνουμε πολύ φασαρία, για να μη διαταράξουμε το γαλήνιο ύπνο τους.
Άλλες δυνάμεις τέλος, που ενώ εμφανίζονται πρωτοπόροι του ριζοσπαστισμού και των μεγάλων συγκρούσεων, και έχουν το δικό τους μηχανισμό μαζικής κινητοποίησης κόσμου, στις πρώτες κρίσιμες μέρες ακολούθησαν λογική αναμονής και άφησαν άλλους, «λιγότερο μαχητικούς», να πάρουν τις πρωτοβουλίες και να διαμορφώσουν το έδαφος που μετά περπατήθηκε.
Ας αναλογιστούνε οι αγωνιστές αυτών των δυνάμεων, πόσο διαφορετικό θα ήτανε το αποτέλεσμα, αν κάναμε εξ’ αρχής αυτό που έπρεπε, αν διαμορφώναμε όρους να δοθεί αποτελεσματικότερα η μάχη της ουσίας και όχι η μάχη της εικόνας. Τότε, ίσως να μην εντυπωσίαζε και τόσο η «εικόνα στις ειδήσεις», που κατά το παλιό σύνθημα, «δεν είναι κίνημα».

4 σχόλια:

Giannis Pit. είπε...

Δεν θα συμφωνήσω αγαπητοί φίλοι.
Χωρίς να θέλω καν να αλλοιώσω ή να ασκήσω κριτική στις καθ όλα σεβαστές πολιτικές σας θέσεις, η προσέγγιση της Πρωτομαγιάς από το ΠΑΜΕ, όπως το εισπράττω σαν πολίτης, δεν ήταν καθόλου "κινηματογραφική" μα συνάμα ήταν και απόλυτα ουσιαστική.
"Κινηματογραφική" ήταν και καλά έκανε γιατί το λαϊκό κίνημα οφείλει να κάνει και αυτό επίδειξη δύναμης. Οφείλει και αυτό να κερδίζει τη μάχη της επικοινωνίας γιατί είναι μια μεγάλη ψυχολογική μάχη αυτή όταν μεταφέρεται στα πέρατα της επικαιρότητας. Από την άλλη ήταν ουσίας γιατί, απλά, έσπασε και αφόπλισε, όλο το μηχανισμό της κυβέρνησης. Τήρησε στο κατά γράμμα, τις προβλεπόμενες συνθήκες ασφάλειας. Αυτές, τις θεωρούμε δεδομένες. Μην μου επείτε ότι συμφωνείτε να γινόταν κινητοποίηση χύδην γιατί τότε βγαίνουμε εκτός κάθε θέματος. Και αφόπλισε την κυβέρνηση γιατί δεν της έδωσε πατήματα να μιλήσει. Να γιατί λύσσαξε όλος ο μηχανισμός γιατί ακύρωσε στην πράξη τη συλλογιστική του.
Καλό μήνα να ευχηθώ.

Αντίσταση στις γειτονιές! είπε...

Και ρωτώ και 'γω με τη σειρά μου Γιάννη. Γιατί αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει από χιλιάδες κόσμου; Πότε και ποιος θα αποφασίσει ότι πλέον δεν υπάρχει κίνδυνος από τον κορωνοϊό οπότε μπορούμε να διαδηλώνουμε μαζικά;

Το γεγονός ότι το σύστημα προχωρά με μεγάλη ταχύτητα στην κατάργηση εργασιακών, λαϊκών και δημοκρατικών δικαιωμάτων πως ακριβώς θα αντιμετωπισθεί; Δεν πρέπει οι δυνάμεις που αναφέρονται στο κίνημα να καλέσουν τους εργαζόμενους να αντιδράσουν; Να απεργήσουν, να διαδηλώσουν;

Πολύ περισσότερο όταν όλες οι προβλέψεις συστημικές και μη, προβλέπουν ότι η υπόθεση του κορωνοϊού θα πάει μακριά;

Όχι δεν είμαστε από αυτούς που λένε ότι δεν τρέχει τίποτα και ότι θα έπρεπε να κατέβει ο κόσμος ως συνήθως. Χωρίς μέτρα προφύλαξης. Το αντίθετο και αυτό κάναμε και 'μεις και ας έδειχναν τα πλάνα την πορεία του ΚΚΕ(μ-λ) ως χύμα. Απλά θεωρούμε ότι ένα σοβαρό εργατικό κίνημα έχει ή θα μπορούσε να έχει και μέτρα ασφαλείας από την πανδημία αλλά και μαζικότητα.

Το ζητούμενο Γιάννη δεν είναι τι θα πει η κυβέρνηση και το σύστημα όλο. Θα συμφωνήσω με την παρατήρησή σου σε άλλη ανάρτηση σε αυτό και ας σε παρεξήγησα εκεί. Το ζητούμενο είναι πως και τι θα πει ο λαός και δεν είναι λύση στ' όνομα των συνθηκών, των συσχετισμών και ότι άλλο να κατεβάζουμε τον πήχη και τελικά να προσαρμοζόμαστε σε αυτό που βολεύει το σύστημα. Να μην βγαίνει ο λαός στους δρόμους.

Ανώνυμος είπε...

Η Λύση είναι εύκολη 8.02. Βγάλτε εσείς τον κόσμο μαζικά στον δρόμο σε συνθήκες πανδημίας να τον σκοτώσετε. Να του το πείτε και θα σας ακολουθήσει.... Οι Κομμουνιστές και οι ταξικές δυνάμεις θα συνεχίσουμε τον αγώνα με όλα τα μέτρα προστασίας όπως την πρωτομαγιά. Συνεχίστε στον κατήφορο...

Ανώνυμος είπε...

Όταν έχεις ποτιστεί τόσο πολύ με την αστική προπαγάνδα δεν δυσκολεύεσαι καθόλου να αντλήσεις επιχειρήματα από το οπλοστάσιο του Λαγού. Είσαι σίγουρος ότι είσαι οπαδός του ΚΚΕ και όχι χρυσαυγίτης που προβοκάρει;