Στο επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνεται διάταξη που αφορά τη δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών τμημάτων με δίδακτρα! Μάλιστα, αμέσως μετά την ψήφιση, έσπευσε π.χ. η Ιατρική του ΑΠΘ να συζητήσει την ίδρυση νέου ξενόγλωσσου προγράμματος με δίδακτρα 17.000 ευρώ ανά έτος.
Πρόκειται για μια εξέλιξη άκρως σοβαρή, που δημιουργεί πολύ έντονα ζητήματα :
Με χαρακτηριστικά «κλεφτοπολέμου» αποφάσισε η κυβέρνηση να επιτεθεί στα δικαιώματα εκπαιδευτικών, μαθητών και φοιτητών μέσα στην πανδημία. Η φάρσα της τηλε-εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, και η επικείμενη εξεταστική-σφαγείο για τους φοιτητές δείχνουν του λόγου το αληθές. Στο πολυνομοσχέδιο-ντροπή που κατατέθηκε εν μέσω σκληρής καραντίνας για τον λαό, η κυβέρνηση αποφάσισε να συμπεριλάβει μια σειρά από αντιδραστικά-αντιλαϊκά μέτρα για την εκπαίδευση. Από τις κάμερες στις σχολικές αίθουσες, στην προώθηση της αξιολόγησης-λαιμητόμου στο δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά των εκπαιδευτικών, μέχρι το κλείσιμο σχολείων και την τράπεζα θεμάτων, η κυβέρνηση ανοίγει σκληρό μέτωπο επίθεσης απέναντι σε εκπαιδευτικούς-μαθητές-γονείς.
Είναι δεδομένο πως αυτή η περίοδος είναι «αχαρτογράφητη» και νέα για τις δυνάμεις του φοιτητικού κινήματος. Είναι, όμως, επίσης, δεδομένο πως η επίθεση του συστήματος και της κυβέρνησης όχι απλά συνεχίζεται, αλλά αναβαθμίζεται. Είναι λοιπόν αναγκαίο, να μην υποχωρήσουμε στις απαιτήσεις μας. Ακόμα και αν το νομοσχέδιο ψηφίστηκε, οι ανάγκες των φοιτητών δείχνουν πως πρέπει να κινηθούμε σε κατεύθυνση ανατροπής του, όσο δύσκολο και αν φαίνεται. Η ανάγκη ανάδειξης των ζητημάτων αυτών στο σύνολο των φοιτητών, η ανάγκη άμεσης διεξαγωγής Γενικών Συνελεύσεων και η προσπάθεια κίνησης με αγωνιστικό πρόταγμα, απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης και του συστήματος και σε συμπόρευση με μαθητές και εκπαιδευτικούς, είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.
· ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ - ΟΧΙ ΣΤΑ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
· ΟΥΤΕ ΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΡΑ
· ΟΧΙ ΣΤΗ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 16
· ΑΓΩΝΑΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΥΣ ΤΑΞΙΚΟΥΣ ΦΡΑΓΜΟΥΣ
Πρόκειται για μια εξέλιξη άκρως σοβαρή, που δημιουργεί πολύ έντονα ζητήματα :
- Δημιουργεί τους όρους για την καθιέρωση διδάκτρων σε προπτυχιακά προγράμματα σε μαζικό επίπεδο στα ελληνικά πανεπιστήμια. Αυτή η κατεύθυνση του συστήματος είναι σαφέστατη, αρκεί να θυμηθούμε παλιότερες δηλώσεις παραγόντων τους (Μπουτάρης, Πρύτανης ΠΑ.ΜΑΚ.) για τα «θετικά» των διδάκτρων. Κάτι που στα μεταπτυχιακά έχει γίνει καθεστώς, θα σημαίνει την όρθωση του πιο σκληρού ταξικού φραγμού στην παιδεία από καταβολής ελληνικών πανεπιστημίων. Πόσες οικογένειες έχουν την οικονομική άνεση να πληρώσουν δίδακτρα για την απόκτηση πτυχίου των παιδιών τους;
- Φέρνει από την «πίσω πόρτα» την πρακτική κατάργηση του άρθρου 16 του συντάγματος, δηλαδή του άρθρου που απαγορεύει τη ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Μια χρόνια επιδίωξη του συστήματος που προσπάθησε ανεπιτυχώς -λόγω των μαχητικών κινητοποιήσεων των φοιτητών - να περάσει το 2006, έρχεται τώρα να το φέρει «πλαγίως». Μια επιδίωξη που αν εφαρμοστεί, θα πιέσει σε τέτοιο βαθμό τα δημόσια πανεπιστήμια ώστε να «αναγκαστούν» και αυτά να εμπεριέχουν μέτρα-φραγμούς στο μέλλον των φοιτητών (δίδακτρα, κανένα δικαίωμα σε σίτιση-στέγαση-μεταφορές, διάλυση επαγγελματικών δικαιωμάτων κ.α.)
- Έρχεται να ενισχύσει την «συνεργασία» ελληνικών και ξένων εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, δηλαδή την προσπάθεια ξένων κρατών να επηρεάσουν τον εκπαιδευτικό χάρτη της χώρας και να δώσουν τη δική τους κατεύθυνση στο τι περιεχομένου ιδρύματα θα δημιουργούνται, με την Ε.Ε. και τις Η.Π.Α. να θέλουν να παρέμβουν πρώτα και κύρια σε αυτή τη διαδικασία. Δεν είναι τυχαίες άλλωστε οι επισκέψεις της ίδιας της Κεραμέως στην Αμερική μέσα στη φετινή χρονιά και οι συζητήσεις για ενίσχυση της «εξωστρέφειας» των Πανεπιστημίων.
- Σε συνδυασμό με τα προηγούμενα, το λεγόμενο brain drain της νεολαίας θα συνεχιστεί. Τα τεράστια ποσοστά ανεργίας που αυξάνονται ραγδαία, ειδικά στους νέους, που δεν βρίσκουν δουλειά στο αντικείμενο σπουδών τους, αποτελούν έναν από τους βασικούς λόγους της έντονης μετανάστευσης των νεολαίων σε χώρες «καπιταλιστικούς παραδείσους». Όσους, βέβαια, δεν τους περιμένει μια ερευνητική ή ακαδημαϊκή καριέρα η στάμπα του μετανάστη και οι έντονες δυσκολίες σε όλα τα επίπεδα της ζωής είναι σίγουρα.
Με χαρακτηριστικά «κλεφτοπολέμου» αποφάσισε η κυβέρνηση να επιτεθεί στα δικαιώματα εκπαιδευτικών, μαθητών και φοιτητών μέσα στην πανδημία. Η φάρσα της τηλε-εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, και η επικείμενη εξεταστική-σφαγείο για τους φοιτητές δείχνουν του λόγου το αληθές. Στο πολυνομοσχέδιο-ντροπή που κατατέθηκε εν μέσω σκληρής καραντίνας για τον λαό, η κυβέρνηση αποφάσισε να συμπεριλάβει μια σειρά από αντιδραστικά-αντιλαϊκά μέτρα για την εκπαίδευση. Από τις κάμερες στις σχολικές αίθουσες, στην προώθηση της αξιολόγησης-λαιμητόμου στο δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά των εκπαιδευτικών, μέχρι το κλείσιμο σχολείων και την τράπεζα θεμάτων, η κυβέρνηση ανοίγει σκληρό μέτωπο επίθεσης απέναντι σε εκπαιδευτικούς-μαθητές-γονείς.
Είναι δεδομένο πως αυτή η περίοδος είναι «αχαρτογράφητη» και νέα για τις δυνάμεις του φοιτητικού κινήματος. Είναι, όμως, επίσης, δεδομένο πως η επίθεση του συστήματος και της κυβέρνησης όχι απλά συνεχίζεται, αλλά αναβαθμίζεται. Είναι λοιπόν αναγκαίο, να μην υποχωρήσουμε στις απαιτήσεις μας. Ακόμα και αν το νομοσχέδιο ψηφίστηκε, οι ανάγκες των φοιτητών δείχνουν πως πρέπει να κινηθούμε σε κατεύθυνση ανατροπής του, όσο δύσκολο και αν φαίνεται. Η ανάγκη ανάδειξης των ζητημάτων αυτών στο σύνολο των φοιτητών, η ανάγκη άμεσης διεξαγωγής Γενικών Συνελεύσεων και η προσπάθεια κίνησης με αγωνιστικό πρόταγμα, απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης και του συστήματος και σε συμπόρευση με μαθητές και εκπαιδευτικούς, είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.
· ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ - ΟΧΙ ΣΤΑ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
· ΟΥΤΕ ΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΡΑ
· ΟΧΙ ΣΤΗ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 16
· ΑΓΩΝΑΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΥΣ ΤΑΞΙΚΟΥΣ ΦΡΑΓΜΟΥΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου