Δημοσίευση απο την Προλεταριακή Σημαία (Οικονοκόσμος)
του Δημήτρη Μάνου
Μεγάλα πλήγματα δέχτηκε και δέχεται η παγκόσμια ναυτιλία και κατά συνέπεια το διαμετακομιστικό εμπόριο από την αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς οι αντάρτες της Νότιας Υεμένης μαζί με τις ρουκέτες φαίνεται να εκτοξεύουν και τις… τιμές των παγκόσμιων ναύλων.
Στα τέλη Ιανουαρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων του Βloomberg, 114 πλοία -μεταξύ των οποίων πετρελαιοφόρα, μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων- εξακολουθούσαν να διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα. Πριν από ένα μήνα ο αριθμός αυτός ήταν 272 πλοία και έξι μήνες νωρίτερα 252.
Στα πλοία μεταφοράς αερίου έχει σημειωθεί η μεγαλύτερη πτώση, με τον αριθμό τους να έχει μειωθεί κατά 96% σε σχέση με ένα μήνα πριν. Ακολουθούν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μείωση κατά περίπου 80%, τα πετρελαιοφόρα με μείωση περίπου 55% και τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου με μείωση κατά 25% σε σχέση με ένα μήνα πριν.
Περισσότερα από 20 πλοία ήταν σε αδράνεια στα ανατολικά του Κόλπου του Άντεν, ενώ αρκετά από αυτά έκαναν αναστροφή μετά την προειδοποίηση που εξέδωσαν οι συνδυασμένες ναυτικές δυνάμεις, δηλαδή το σχήμα υπό την αιγίδα του οποίου επιχειρούν Αμερικάνοι και Βρετανοί, ουσιαστικά, στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο διευθυντής της Clarksons Research, Steve Gordon, δήλωσε για την ίδια χρονική περίοδο ότι οι αφίξεις δεξαμενόπλοιων στον Κόλπο του Άντεν ήταν μειωμένες κατά περίπου 45% σε σχέση με τα επίπεδα του 2023.
Για να έχουμε μία βάση σύγκρισης, το 2023, περίπου το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου ή περίπου 7,2 εκατομμύρια βαρέλια mb/d αργού και προϊόντων πετρελαίου και το 8% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου διήλθε από αυτή τη σημαντική εμπορική οδό.
Ναυλομεσίτες αναφέρουν ότι ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών ενός container ship που πραγματοποιεί τον διάπλου της Αφρικής από το λιμάνι της Σαγκάης προς οποιοδήποτε λιμάνι της Μεσογείου, μεταξύ αυτών και το λιμάνι του Πειραιά, αγγίζει αυτή τη στιγμή τα 6.000 δολάρια. Πριν από την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα εναντίον της διεθνούς ναυτιλίας, το κοντέινερ αυτό μέσω του διάπλου του Σουέζ ήταν στα 1.500 με 1.800 δολ.! Αλλά και για τα πλοία που διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα παρά τις επιθέσεις, τα περιμένει η… δαγκάνα των αυξημένων -λόγω κινδύνου- ασφαλίστρων!
Από την άλλη μεριά, οι ναυτιλιακές εταιρείες που επιλέγουν να κάνουν τον διάπλου της Αφρικής και να περάσουν κάτω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κόστος καυσίμων με απευθείας δρομολόγια στα μεγάλα βορειοευρωπαϊκά λιμάνια, αν και τα λιμάνια της Ισπανίας δέχονται αυτή τη στιγμή πολύ μεγάλη πίεση και χρόνους αναμονής πρωτοφανείς…
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες αναφορές, όπως η έκθεση της Oil Brokerage (των διαμεσολαβητών πώλησης αργού, δηλαδή), ο αριθμός των πλοίων που εκτρέπονται γύρω από την Αφρική έχει αυξηθεί από 69 στα τέλη του Γενάρη στα 100, σημειώθηκε δηλαδή μια αύξηση της τάξης του 45%! Όπως γράφει η εφημερίδα «Κεφάλαιο» σε σχετικό άρθρο της Αναστασίας Βαμβακά, «πρόκειται για τάνκερ που μεταφέρουν 56 εκατομμύρια αργού και προϊόντων πετρελαίου. Αντίθετα, τα 2/3 των δεξαμενοπλοίων που πέρασαν το στενό Bab el-Mandeb της Ερυθράς μετέφεραν ρωσικό αργό ή προϊόντα την τελευταία βδομάδα. Ήταν δηλαδή ρωσικών συμφερόντων. Μετά τις αυστηρές ρωσοκινεζικές «συστάσεις» στο Ιράν και στους συμμάχους του για πιθανά «ατυχήματα»… Η κατάσταση αυτή δεν έχει ακόμα αρχίσει να «μεταφράζεται» οικονομικά σε επίπεδο ελλείψεων.
Παράδειγμα, σύμφωνα με στοιχεία της «Ναυτεμπορικής», στο λιμάνι του Πειραιά η κίνηση στα εμπορευματοκιβώτια δεν δέχτηκε ιδιαίτερα μεγάλη μείωση. Από την άλλη μεριά όμως η Volvo και η Τesla ανακοίνωσαν ότι αναστέλλουν την παραγωγή τους σε εργοστάσιο στην Ευρώπη λόγω αδυναμίας -όπως επικαλέστηκαν- προμήθειας εξαρτημάτων από την Ασία.
Σίγουρο είναι ότι τα αυξημένα ναύλα και τα ασφάλιστρα θα τα μετακυλήσουν στις τιμές των εμπορευμάτων, αν δεν αποτελέσουν την αφορμή για νέο κύκλο κερδοσκοπίας. Οι βρετανικές εταιρείες λιανικής Τesco και Marks & Spencer έχουν ήδη επισημάνει τον «κίνδυνο υψηλού κόστους».
Οι επιθέσεις των Χούθι με διάφορους τρόπους έχουν ξεπεράσει τις 40 από το Νοέμβριο που ξεκίνησαν. Φαίνεται πως το πλήγμα αφορά τις δυτικές καπιταλιστικές οικονομίες που επιπλέον έχουν να αντιμετωπίσουν και την ξηρασία στην άλλη μεγάλη διεθνή διώρυγα, αυτήν του Παναμά, που ρίχνει το επίπεδο των λιμνών και των δεξαμενών οι οποίες συνδέουν τους δύο ωκεανούς, ματαιώνοντας ή καθυστερώντας τις διελεύσεις…
Από την άλλη, το λειώσιμο των πάγων της Αρκτικής «βάζει ιδέες» στους Ρώσους για εναλλακτικές διαδρομές στη σύνδεση της Κίνας και της Ασίας γενικότερα με Αμερική. Όπως επισημαίνει ο «Οικονομικός Ταχυδρόμος», «η επιτακτική ανάγκη των ΗΠΑ να ελέγξουν και να σταθεροποιήσουν τις απειλές για τη ναυτιλία υπογραμμίζεται από τη δέσμευσή τους για παγκόσμια οικονομική σταθερότητα, το διεθνές εμπόριο που κυριαρχείται από το δολάριο και το πλεονέκτημα που κερδίζουν έναντι των συμμάχων και των αντιπάλων τους».
Και ακόμα, «πολυμερείς μηχανισμοί ασφαλείας όπως οι Συνδυασμένες Ναυτικές Δυνάμεις, που αποτελούνται από δεκάδες χώρες υπό τη διοίκηση των ΗΠΑ, ελέγχουν τη Μέση Ανατολή, και μέτρα όπως η συγκρότηση το 2009 της πολυεθνικής ναυτικής ομάδας 151 (CTF-151, Combined Task Force) έχουν αντιμετωπίσει με επιτυχία συγκεκριμένες απειλές, όπως την πειρατεία με ορμητήριο το έδαφος της Σομαλίας».
Η επιτυχία όμως της στρατηγικής των Χούθι βρίσκεται στο ότι, «επιχειρώντας έξω από την Υεμένη, οι αντάρτες χρησιμοποιούν ένα μείγμα πυραύλων, ραντάρ, ελικοπτέρων, μικρών σκαφών και φθηνών drones, γεγονός που αποτελεί πρόκληση καθώς δεν διαθέτουν σημαντική υποδομή που να είναι ευαίσθητη σε επιθέσεις… Η χρήση από το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ πυραύλων 2 εκατομμυρίων δολαρίων για την αναχαίτιση μη επανδρωμένων αεροσκαφών αξίας 2.000 δολαρίων ενισχύει τις ανησυχίες σχετικά με τη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας της απάντησής του».
Οι «ζημιές» που προκαλεί η Ερυθρά Θάλασσα δεν έχουν μόνο οικονομικές συνέπειες αλλά και έντονο γεωπολιτικό αποτύπωμα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου