14 Οκτωβρίου 2022

Κάτω τα χέρια από τα επαγγελματικά μας δικαιώματα - Όχι στο πιστοποιητικό διδακτικής επάρκειας


Ο νέος νόμος πλαίσιο που ψηφίστηκε μέσα στο καλοκαίρι, εκτός των άλλων, περιλαμβάνει και την κατάργηση του διδακτικού δικαιώματος μέσα στο πτυχίο για τους αποφοίτους καθηγητικών σχολών. Στο άρθρο 99 του νόμου αναφέρεται η δυνατότητα ίδρυσης ‘‘ειδικού προγράμματος σπουδών παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας’’ στα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Ήδη έχει σταλεί σε πρωτοετείς φοιτητές καθηγητικών σχολών (π.χ. Μαθηματικό, Φυσικό) στο ΑΠΘ ενημέρωση πως η χορήγηση της πιστοποίησης θα σταματήσει μετά το τρέχον ακαδημαϊκό έτος. Με λίγα λόγια σε καθηγητικές σχολές, ενώ το πτυχίο μέχρι τώρα επέτρεπε στους απόφοιτους αυτών των σχολών να ασκούν το επάγγελμα του καθηγητή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πλέον αυτό δεν θα είναι δυνατό χωρίς επιπλέον πιστοποίηση.

Όπως αναφέρεται στο άρθρο του νέο νόμου, θα πρέπει να παρακολουθούμε έναν επιπλέον πρόγραμμα σπουδών το όποιο θα είναι κατ’ ελάχιστον(!) δύο ακαδημαϊκά εξάμηνα. Αυτό σημαίνει ότι ένας φοιτητής, μέσα στο γενικότερο κλίμα ακρίβειας της σημερινής περιόδου, θα αναγκάζεται να επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο για έναν ολόκληρο χρόνο, αν θέλει να έχει ένα πτυχίο με τουλάχιστον τα υποτυπώδη εργασιακά δικαιώματα. Αντίστοιχα, ένας φοιτητής που ήδη σπουδάζει για 4-5 χρόνια πριν μπει σε αυτό το νέο πρόγραμμα σπουδών, ο οποίος ενδεχομένως να έχει αρχίσει να εργάζεται θα αναγκαστεί να αντιμετωπίσει ένα επιπλέον βουνό πριν την κατάκτηση των παιδαγωγικών δικαιωμάτων που είναι ο στόχος πολλών από εμάς. Είναι ξεκάθαρο, πως η διάσπαση του ΠΠΔΕ από το πτυχίο θα αποτελέσει μια επιπλέον δυσκολία για την πλειοψηφία των φοιτητών, οι οποίοι προερχόμαστε από λαϊκές, εξαντλημένες οικονομικά οικογένειες.

Μία δυσκολία, η οποία προκύπτει λόγω πολύ συγκεκριμένων αναγκών και στοχεύσεων του συστήματος. Όλοι μας ακούμε συνεχώς για το πόσοι εκπαιδευτικοί κάθε χρόνο περιμένουν να βρούν μια θέση στο δημόσιο (στον ιδιωτικό τομέα τα πράγματα είναι εξίσου δύσκολα, αν όχι χειρότερα). Απέναντι στην ανεργία στον κλάδο λόγω της ευρείας υποστελέχωσης των σχολείων, το κράτος επιλέγει να δημιουργήσει λιγότερους αποφοίτους με διδακτικά δικαιώματα που θα διεκδικούν τη θέση τους στην εκπαίδευση. Μετακυλίεται έτσι η ευθύνη για την εύρεση εργασίας στους αποφοίτους, οι οποίοι θα έπρεπε να είμαστε όλο και περισσότερο ‘’επαρκείς’’. Θέλει να νομιμοποιήσει στις συνειδήσεις των φοιτητών, ότι ο μόνος τρόπος να αποκτάς επαγγελματικά δικαιώματα είναι να σπουδάζεις τρέχοντας συνεχώς από αμφιθέατρο σε αμφιθέατρο και στη συνέχεια να κυνηγάς δια βίου πιστοποιήσεις.

Εδώ και χρόνια το σύστημα στοχεύει στον κατακερματισμό των πτυχίων μας με πολλούς διαφορετικούς τρόπους (διάσπαση σε κύκλους σπουδών, εξατομικευμένα πτυχία κλπ). Στόχος είναι οι φοιτητές από την ίδια σχολή να βγαίνουν με πτυχία διαφορετικών ταχυτήτων, αξίας και διαβαθμίσεων, με διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα. Αυτό σημαίνει πως μετέπειτα ως εργαζόμενοι δεν θα μπορούμε να συλλογικοποιούμαστε και να διεκδικούμε από κοινού απέναντι στην εργοδοσία, ούτε να κατακτούμε συλλογικές συμβάσεις. Έτσι, οι εργοδότες θα μπορούν με μεγαλύτερη ευκολία να εκμεταλλεύονται τον οποιοδήποτε εργαζόμενο, ο οποίος δεν θα έχει τους συνάδελφους του, με το ίδιο πτυχίο, άρα δυνατότητες και ανάγκες, για να στραφεί σε αυτούς.

Όσα επιχειρήματα μας παρουσιάζουν περί «αξιοκρατίας» ή «ποιοτικότερης γνώσης» εύκολα μπορούν να καταρριφθούν. Το κράτος δεν νοιάζεται για τον αν οι καθηγητές στα σχολεία είναι καλοί ή όχι, πόσο μάλλον για την γενικότερη κατάσταση που επικρατεί σε αυτά, που χαρακτηρίζεται από υποστελέχωση, υποχρηματοδότηση, ελλειπείς εγκαταστάσεις, εξαντλητικά προγράμματα κλπ. Ο νέος νόμος πλαίσιο που συμπληρώνει την δουλειά του ν.4777(ν. Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη) πατάει πάνω στον νόμο Γαβρόγλου που ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ και αποτελεί συνέχεια της ίδιας πολιτικής. Στόχος τους είναι να προσαρμόσουν το πανεπιστήμιο στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, να εντείνουν την εντατικοποίηση και να υψώσουν ταξικούς φραγμούς, δυσκολεύοντας το έργο των φοιτητών από τις φτωχές και λαϊκές οικογένειες να αποκτήσουν πτυχίο με δικαιώματα!

Μέσα από τους φοιτητικούς συλλόγους και τις γενικές συνελεύσεις να παλέψουμε για την ανατροπή των νόμων Κεραμέως, ενάντια στην επίθεση που δέχονται τα πτυχία μας! Να διεκδικήσουμε ενιαία πτυχία με όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα κατοχυρωμένα σε αυτά!

Δεν υπάρχουν σχόλια: