13 Μαρτίου 2024

GN Saibaba, για τα 10 χρόνια στη φυλακή: «Έβλεπα μόνο κλειστούς τοίχους για χρόνια, δεν μπόρεσα να δω τη μητέρα μου που πέθαινε»*


Ο GN Saibaba μίλησε στα μέσα ενημέρωσης την Παρασκευή 08/03/2024 για πρώτη φορά μετά την αθώωσή του από το Ανώτατο σε επίπεδο Πολιτείας Δικαστήριο της Βομβάης. «Με είπαν τρομοκράτη. Η οικογένειά μου στιγματίστηκε. Δεν μου επέτρεψαν καν να δω τη μητέρα μου τη στιγμή του θανάτου της», είπε. Μιλώντας στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο HKS Surjeet Bhawan του Δελχί, ένας συναισθηματικός Σαϊμπάμπα εξιστόρησε τον χρόνο του πίσω από τα κάγκελα, μιλώντας για τις συνθήκες στη φυλακή, τα προβλήματα υγείας που φέρεται να παρουσίασε από τη σύλληψή του το 2014 και το στενό κελί στην κεντρική φυλακή της Nagpur όπου κρατήθηκε μετά την καταδίκη του το 2017.Ακολουθεί το κείμενο της Mayank Kumar που μεταφέρει και σχολιάζει αποσπάσματα από αυτήν την συνέντευξη

Της Mayank Kumar

Μετά την αθώωσή του για την υπόθεση των σχέσεών του με τους Μαοϊκούς, ο πρώην καθηγητής του Πανεπιστημίου του Δελχί (Delhi University, DU) αφηγείται την περίοδο που πέρασε πίσω από τα κάγκελα, μιλώντας για την επιδείνωση της υγείας του και τους «ανήθικους τρόπους» με τους οποίους διώχθηκε.

Ο GN Saibaba μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο HKS Surjeet Bhawan του Δελχί | Φωτογραφία: https://www.thecitizen.in/india/i-dont-know-how-i-survived-1008815?infinitescroll=1

«Έχω περάσει από τη δοκιμασία της φωτιάς[1] όχι μία αλλά δύο φορές», είπε ο Σαϊμπάμπα.

Ο πρώην καθηγητής του Πανεπιστημίου του Δελχί μίλησε στα μέσα ενημέρωσης την Παρασκευή (08/03/2024) για πρώτη φορά μετά την αθώωσή του από το Ανώτατο σε επίπεδο Πολιτείας Δικαστήριο[2] της Βομβάης για την υπόθεση των σχέσεών του με τους Μαοϊκούς.

«Με είπαν τρομοκράτη. Η οικογένειά μου στιγματίστηκε. Δεν μου επέτρεψαν καν να δω τη μητέρα μου τη στιγμή του θανάτου της», είπε.

Μιλώντας στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο HKS Surjeet Bhawan του Δελχί, ένας συναισθηματικός Σαϊμπάμπα εξιστόρησε τον χρόνο του πίσω από τα κάγκελα, μιλώντας για τις συνθήκες στη φυλακή, τα προβλήματα υγείας που φέρεται να παρουσίασε από τη σύλληψή του το 2014 και το στενό κελί στην κεντρική φυλακή της Nagpur όπου κρατήθηκε μετά την καταδίκη του το 2017.

Ο Σαϊμπάμπα συνελήφθη για πρώτη φορά τον Μάιο του 2014 από την αστυνομία της Μαχαράστρα με την κατηγορία ότι ήταν μέλος του απαγορευμένου Κομμουνιστικού Κόμματος Ινδίας (Μαοϊκό), ότι τους παρείχε επιμελητειακή υποστήριξη[3],  και βοηθούσε στη στρατολόγηση [μελών]. Του χορηγήθηκε προσωρινή απελευθέρωση (εγγύηση) το 2016, αλλά στη συνέχεια καταδικάστηκε σε ισόβια κάθειρξη τον Μάρτιο του 2017. Τον Οκτώβριο του 2022, ένα άλλο τμήμα του Ανώτατου σε επίπεδο Πολιτείας Δικαστηρίου αθώωσε τον Σαϊμπάμπα και άλλους, αλλά η απόφαση ανεστάλη από το Ανώτατο σε επίπεδο επικράτειας Δικαστήριο την ίδια χρονιά. Στις 23 Απριλίου 2023, το Ανώτατο σε επίπεδο επικράτειας Δικαστήριο αναίρεσε την απόφαση και ζήτησε από τον ανώτατο δικαστή του Ανώτατου σε επίπεδο Πολιτείας Δικαστηρίου της Βομβάης να εγγράψει την έφεση που άσκησε ο Σαϊμπάμπα ενώπιον νέας έδρας.

Κοντά 10 χρόνια μετά την αρχική του σύλληψη, το Ανώτατο σε επίπεδο Πολιτείας Δικαστήριο της Βομβάης αθώωσε ξανά τον ίδιο και άλλους πέντε επικαλούμενο πολλά σφάλματα/κενά στην έρευνα, όπως η μη συμμόρφωση με τις διατάξεις του Νόμου περί Παράνομων Δραστηριοτήτων (Πρόληψη) [Unlawful Activities (Prevention) Act, UAPA], 1967, και ασυμφωνίες στην ημερομηνία σύλληψης στα αστυνομικά έγγραφα, μεταξύ άλλων.

«Σήμερα, δεν μπορώ να καταλάβω πού βρίσκομαι… διότι νιώθω ότι είμαι ακόμα μέσα στο κελί της φυλακής μου. Δεν είμαι σε θέση να συμφιλιωθώ με την πραγματικότητα που έχω μπροστά μου ούτε 24 ώρες μετά την αποφυλάκισή μου. Δεν είμαι σε θέση να προσαρμοστώ στο περιβάλλον διότι για επτά χρόνια (από το 2017) έβλεπα μόνο κλειστούς τοίχους», είπε ο Σαϊμπάμπα.

«Ίσως ολόκληρος ο κόσμος γνώριζε ότι η υπόθεση είχε κατασκευαστεί μάλιστα πριν από 10 χρόνια, όμως δεν υπήρχε ανακούφιση. Ούτε αφού με αθώωσε η ανώτατη δικαιοσύνη. Ήταν σαν την δοκιμασία της φωτιάς που αντιμετώπισε η Sita. Και έπρεπε να την περάσουμε δύο φορές», πρόσθεσε.

«Ο δικηγόρος μου στοχοποιήθηκε»

Ο Σαϊμπάμπα μίλησε για τις δοκιμασίες της οικογένειάς του κατά τη διάρκεια της φυλάκισής του.

«Στιγματίστηκαν. Η οικογένειά μου μπόρεσε να συντηρηθεί χάρη στην υποστήριξή σας», είπε, απευθυνόμενος σε καμιά δωδεκαριά δημοσιογράφους στη συνέντευξη Τύπου.

«Ίσως έχει εξελιχθεί στη μεγαλύτερη πολιτική υπόθεση στη χώρα όπου η εισαγγελία έκανε ό,τι μπορούσε για να με καταστείλει με κάθε είδους παράνομους και ανήθικους τρόπους. Ήταν ένας μακρύς αγώνας για τους δικηγόρους», είπε.

Υποστήριξε ότι ο ακτιβιστής-δικηγόρος Surendra Gadling[4] —ο οποίος εκπροσώπησε το Σαϊμπάμπα κατά τη διάρκεια της δίκης και ο οποίος επί του παρόντος βρίσκεται στη φυλακή για την υπόθεση Elgar Parishad— στοχοποιήθηκε άδικα λόγω των επιχειρημάτων του στο δικαστήριο. Πρόσθεσε ότι ο Gadling, ο οποίος αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υγείας στη φυλακή Taloja, δεν λαμβάνει την απαραίτητη ιατρική φροντίδα. Ακριβώς όπως υποστηρίζεται ότι παραμελήθηκαν εσκεμμένα τα προβλήματα υγείας του Σαϊμπάμπα.

Ο GN Saibaba μιλώντας στη συνέντευξη Τύπου | Φωτογραφία: Manisha Mondal, ThePrint

«Κατά τη διάρκεια της δίκης, ορισμένοι αστυνομικοί εμφανίστηκαν μπροστά στο δικηγόρο μου και τον απείλησαν λέγοντας: “Μετά το Σαϊμπάμπα, θα φροντίσουμε εσένα”. Τώρα αντιμετωπίζει τις ίδιες συνέπειες με εμένα. Έχει πρόβλημα με την καρδιά του και μερικές φορές πέφτει αναίσθητος μέσα στο κελί της φυλακής. Του αρνούνται ακόμη και τα φάρμακα που μπορούν να του σώσουν τη ζωή», υποστήριξε ο Σαϊμπάμπα, προσθέτοντας ότι ο Gadling έκανε προσφυγή κατά των αρχών της φυλακής Taloja σύμφωνα με το άρθρο 307 του Ινδικού Ποινικού Κώδικα (IPC) (περί απόπειρας δολοφονίας).

«Δεν ξέρω πώς επέζησα», είπε ο Σαϊμπάμπα. «Ίσως μόνο με την ελπίδα ότι μια μέρα θα μπορούσα να επιστρέψω και να δουλέψω με τους φίλους και τους συντρόφους μου».

«Ο Pandu Narote πέθανε μπροστά στα μάτια μου»

Ο Σαϊμπάμπα εξιστόρησε τον θάνατο του Πάντου Ναρότε (Pandu Narote), συγκατηγορούμενου στην υπόθεση. Ο Ναρότε πέθανε το 2022, σύμφωνα με πληροφορίες λόγω Γρίπης των Χοίρων, σε ηλικία 33 ετών. Σύμφωνα με το Σαϊμπάμπα, ο Ναρότε είχε ελάχιστη γνώση του νόμου ή της δικαστικής απόφασης και ανέφερε ότι οι δυο τους δεν είχαν συναντηθεί ποτέ πριν φυλακιστούν μαζί στην κεντρική φυλακή της Nagpur.

«Η πρώτη ερώτηση που μου έκανε ήταν ποιο ήταν το νόημα της απόφασης και τι θα συνέβαινε σε εμάς. Δεν γνώριζε το νόμο και τις διαδικασίες του. Ανήκε στην πιο πρωτόγονη φυλή. Δεν είχε βγει ποτέ από το χωριό του στο Γκαντσιρόλι (Gadchiroli)», είπε.

Ο Σαϊμπάμπα υποστήριξε ότι ο Ναρότε υπέκυψε στον «απλό πυρετό», ο οποίος αργότερα χαρακτηρίστηκε ως γρίπη των χοίρων. «Πέθανε μπροστά στα μάτια μου», είπε. «Δεν μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο παρά μόνο όταν άρχισε να αιμορραγεί ακατάσχετα από τα μάτια του και βρέθηκε αίμα στα ούρα του. Μέχρι την τελευταία στιγμή δεν έγινε λόγος για γρίπη των χοίρων. Δεν έγιναν εξετάσεις. Είναι περίεργο πώς, με τη σύγχρονη ιατρική που είναι διαθέσιμη, θα μπορούσε να συμβεί ένας τέτοιος θάνατος».

 «Σχεδόν σε κάθε όργανο του σώματός μου η λειτουργία του επιδεινώνεται»

Μιλώντας για την κατάσταση της υγείας του, ο Σαϊμπάμπα είπε ότι την εποχή που πήγε στη φυλακή, το μόνο βάσανο που είχε ήταν η πολιομυελίτιδα, την οποία είχε από την παιδική του ηλικία. «Τώρα, όμως, κάθε όργανό μου χειροτερεύει», είπε.

Υποστήριξε ότι η αστυνομία τον έσυρε από τον αριστερό του ώμο ενώ βρισκόταν υπό κράτηση, με αποτέλεσμα να προκληθούν ζημιές σε πέντε μυς που ευθύνονται για τη λειτουργία του αριστερού του ώμου και του νευρικού του συστήματος. Είπε ότι δεν του δόθηκε καμία θεραπεία για εννέα μήνες και όταν μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, οι γιατροί είπαν ότι ήταν πολύ αργά για να συνέλθει το νευρικό του σύστημα.

Προετοιμάστηκε για χειρουργική επέμβαση μετά την εξασφάλιση προσωρινής απελευθέρωσης (εγγύησης) το 2016, αλλά επέστρεψε στη φυλακή το 2017 μετά την καταδίκη του.

«Εξακολουθώ να έχω πόνους από το αριστερό μου χέρι ως στο αριστερό μου πόδι. Επίσης δεν κλήθηκαν γιατροί για την κρίση παράλυσης που έπαθα».

Απαρίθμησε τα άλλα προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή.

«Δεν γνωρίζω πώς απέκτησα HCM (υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια). Η αριστερή πλευρά της καρδιάς μου λειτουργεί μόνο με 55 τοις εκατό ικανότητα. Οι γιατροί είπαν ότι αν πέσει έστω και μερικές ποσοστιαίες μονάδες, δεν θα επιβιώσω», είπε και πρόσθεσε ότι πάσχει και από οξεία παγκρεατίτιδα και έχει πέτρες στη χοληδόχο κύστη.

«Επειδή δεν μπορούσα να φάω λόγω έλλειψης προσβασιμότητας, η χοληδόχος κύστη μου παρουσίασε πέτρες και συρρικνώθηκε. Στη συνέχεια, ανέπτυξα οξεία παγκρεατίτιδα. Αργότερα, μια μαγνητική τομογραφία (MRI) έδειξε ότι υπήρχε μια κύστη στον εγκέφαλό μου. Οι γιατροί συνταγογράφησαν παρακολούθηση της καρδιάς πριν από τέσσερα χρόνια και τεστ υπνικής άπνοιας, λέγοντας ότι είχα αναπτύξει αποφρακτική άπνοια ύπνου πριν από επτά χρόνια. Μέχρι σήμερα, κανένα τεστ δεν έχει διεξαχθεί».

Υποστήριξε επίσης ότι του αρνήθηκαν τα φάρμακα που του έστελνε η σύζυγός του Βασάνθα (Vasantha) μέχρι να κάνει απεργία πείνας. «Ακόμη και τότε, δόθηκαν μετά από καθυστέρηση 10-15 ημερών», είπε.


Ο GN Saibaba στη συνέντευξη Τύπου στο HKS Surjeet Bhawan του Δελχί με τη σύζυγό του Vasantha | Φωτογραφία: Manisha Mondal, ThePrint


«Η φυλακή είναι γεμάτη με SC (Scheduled Castes), ST (Scheduled Tribes), OBC (Other Backward Classes)[5] και  μειονότητες. Δεν λαμβάνουν ποτέ καμία θεραπεία. Ίσως με θεωρούν τον μεγαλύτερο τρομοκράτη στον κόσμο και γι' αυτό δεν έλαβα θεραπεία».

«Μου αρνήθηκαν την υπό όρους αποφυλάκιση για να δω τη μητέρα μου που πέθαινε»

Προς το τέλος της σχεδόν 40λεπτης ομιλίας του, ο Σαϊμπάμπα έφτασε στη συναισθηματική κορύφωσή του καθώς μίλησε για την άρνηση αποφυλάκισής του υπό όρους τη στιγμή του θανάτου της μητέρας του.

«Η μητέρα μου πέθανε την 1η Αυγούστου 2020. Καθώς ήμουν ανάπηρος από την παιδική μου ηλικία, η μητέρα μου —η οποία ήταν αναλφάβητη και μεγάλωσε σε χωριό— με μεγάλωσε με μεγάλη προσοχή. Όταν πέθανε, δεν μου επέτρεψαν να τη δω. Πριν από το θάνατό της, μου αρνήθηκαν την αποφυλάκιση με όρους για να τη δω. Μετά το θάνατό της, μου αρνήθηκαν την άδεια να παρευρεθώ στην κηδεία της. Μετά την κηδεία, οι αρχές των φυλακών, οι κυβερνήσεις και τα δικαστήρια μου αρνήθηκαν την αποφυλάκιση με όρους για να παρευρεθώ σε τελετές μετά την κηδεία», είπε.

Σύμφωνα με τον Σαϊμπάμπα, ήταν η καταδίκη και η φυλάκισή του που οδήγησαν στον θάνατο της μητέρας του και είπε ότι [η μητέρα του] είχε μόνο μία επιθυμία προς το τέλος της ζωής της —να τον δει— και της αρνήθηκαν αυτή την επιθυμία.

«Σε ποιον εγκληματία του στερούν ακόμη και αυτό το δικαίωμα;» ρώτησε. «Το κράτος είναι εκεί για να υπηρετεί τους ανθρώπους, όχι να συντρίβει την ανθρωπότητα…. Το κράτος σχηματίζεται από ανθρώπους για να σταματήσει την αταξία και την αναρχία, μα το ίδιο το κράτος έχει γίνει αναρχία. Τώρα, συντρίβει βάναυσα την ανθρωπότητα».

Σημειώσεις

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 09/03/2024 στον ιστότοπο  ThePrint με τίτλο «‘Only looked at closed walls for yrs, couldn’t see my dying mother’: GN Saibaba on decade in prison».  Συγγραφέας του άρθρου είναι η Mayank Kumar.  Η μετάφραση  του Κ.Καψ. έγινε από τα αγγλικά  για λογαριασμό των Αντιγειτονιών. Η αναδημοσίευση  δεν συνιστά απαραίτητα και συμφωνία με όλες τις απόψεις που διατυπώνονται στο κείμενο.


[1] ΣτΜ. agni pariksha := δοκιμασία της φωτιάς : Στο ινδουιστικό έπος Ramayana η Maya ή Chaya Sita περνά από μια δοκιμασία φωτιάς με την οποία αποδεικνύει την αγνότητά της πριν γίνει αποδεκτή από τον Rama. [https://en.wikipedia.org/wiki/Maya_Sita]

[2] ΣτΜ.  Το Ανώτατο Δικαστήριο (High Court) είναι το κορυφαίο δικαστικό φόρουμ σε επίπεδο κάθε Πολιτείας. Το Ανώτατο Δικαστήριο της Ινδίας είναι το Supreme Court (SC, of India). Το SC βρίσκεται στην κορυφή της δικαστικής ιεραρχίας στην Ινδία και το τελευταίο εφετείο που έχει συσταθεί από το ινδικό Σύνταγμα, έχει δικαιοδοσία να αναστέλλει, ανακαλεί, περιορίζει, ακυρώνει αποφάσεις των άλλων δικαστηρίων.

[3] ΣτΜ. logistical support := επιμελητειακή υποστήριξη, εφοδιαστική υποστήριξη, υλικοτεχνική υποστήριξη.

[4] ΣτΜ. Ο Surendra Gadling είναι δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων με έδρα το Nagpur και γενικός γραμματέας της Ινδικής Ένωσης των Δικηγόρων του Λαού. Ο Gadling ήταν γνωστός ότι χειριζόταν υποθέσεις παράνομων δολοφονιών, αστυνομικής βίας και φρικαλεοτήτων κατά των Ντάλιτ και των Αντίβασι.

[5] ΣτΜ. := Οι “Καταγεγραμμένες Κάστες” (Scheduled Castes, SC) και οι “Καταγεγραμμένες Φυλές” (Scheduled Tribes, ST) είναι επίσημα καθορισμένες ομάδες ανθρώπων μεταξύ των πιο μειονεκτούντων κοινωνικο-οικονομικών ομάδων στην Ινδία. Οι όροι αναγνωρίζονται στο Σύνταγμα της Ινδίας. Ο επίσημος όρος “Καταγεγραμμένες Κάστες” γίνεται προσπάθεια να αντικαταστήσει τον ευρέως χρησιμοποιούμενο όρο “Dalit”, ενώ ο επίσημος όρος “Καταγεγραμμένες Φυλές” τους όρους “Adivasi” (πρωτόγονοι/αρχαίοι κάτοικοι), “Vanvasi” (κάτοικοι του δάσους) και “Vanyajati” (άνθρωποι του δάσους). Το “Λοιπές Υπανάπτυκτες Κάστες” (Other Backward Class, OBC) είναι ένας συλλογικός όρος που χρησιμοποιείται από την κυβέρνηση της Ινδίας για να ταξινομήσει τις κάστες που είναι εκπαιδευτικά ή κοινωνικά καθυστερημένες.


Δεν υπάρχουν σχόλια: