01 Απριλίου 2024

Κ.Κ.Ινδίας ( Μαοϊκό) | Ο ναός του Ράμα και η Ιδέα της Ινδίας


Η αποπεράτωση και τα εγκαίνια του  ινδουιστικού ναού του Ράμα στην βόρεια Ινδία, πάνω στα ερείπια ενός μουσουλμανικού τεμένους αναζωπύρωσε αντιπαραθέσεις στο εσωτερικό της χώρας σχετικά με τον ρόλο της θρησκείας στην πολιτική, τον ινδουιστικό εθνικισμό και φασισμό, τις πολιτικές της ακροδεξιάς κυβέρνησης Μόντι και την στάση των προοδευτικών και επαναστατικών δυνάμενων. Αναδημοσιεύουμε την ενδιαφέρουσα ανάλυση του Κ.Κ.Ινδίας (Μαοϊκό) σχετικά με όλα αυτά.


Κ.Κ.Ινδίας ( Μαοϊκό) 

Ο ναός του Ράμα και η Ιδέα της Ινδίας*

18 Φεβρουαρίου 2024


Ο φασισμός έχει τις ιδιαιτερότητές του, ποικίλλει λοιπόν σε μορφές και φέρει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά σε διαφορετικές πραγματικές συνθήκες. Στις συγκεκριμένες συνθήκες της Ινδίας, η φύση του φασισμού είναι ο Φασισμός της Βραχμανικής Ινδικότητας (Brahmanical1 Hindutva2 Fascism).

Η άνοδος των δυνάμεων του κινήματος για την Ινδικότητα (Hindutva) στην πολιτική εξουσία είναι ουσιαστικά εναρμονισμένη με την κίβδηλη ινδική κοινοβουλευτική δημοκρατία.

Ακόμη και σε αυτήν την άνευ προηγουμένου στιγμή περίλαμπρης δόξας, οι παραστρατιωτικές μονάδες της Χίντουτβα ντυμένες στα χρώματα του κρόκου δεν δείχνουν τόσο σοβαρή απειλή για το κοινοβουλευτικό σύστημα λόγω του ότι το τελευταίο αποδεικνύεται ότι δεν αποτελεί πραγματική απειλή για το δικό τους βασίλειο, το βασίλειο του μίσους (kingdom of animosity). Κάτι που θέτει σοβαρό ερώτημα για την ίδια τη συγκρότηση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας.

 

Μπιμράο Ράμτζι Αμπεντκάρ (Bhimrao Ramji Ambedkar).
Φωτο: https://en.wikipedia.org/wiki/B._R._Ambedkar

Ο Αμπεντκάρ3 δικαίως αποφάνθηκε στο «Κράτος και Μειονότητες» (‘State and Minorities’) ότι η πολιτική δημοκρατία ποτέ δεν αποτέλεσε γνώρισμα του ινδικού κράτους, αντίθετα η ινδική δημοκρατία είναι κατά κύριο λόγο πλειοψηφική4 δημοκρατία, της ανώτερης τάξης, που ταυτίζεται/ σχετίζεται με συγκεκριμένες ομάδες/κοινότητες5.

Ο φασισμός της κύριας μορφής του Ινδουιστικού εθνικισμού (Χίντουτβα) στην Ινδία βρίσκει πρόσφορο έδαφος στη δομή της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας μια δομή που αποτελεί παρωδία. Θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε την πολιτική των δυνάμεων Χίντουτβα με φόντο τα εγκαίνια του ναού του Ράμα6 στις 22 Ιανουαρίου.

Ο Ναός του Ράμα

Η κατασκευή του ναού του Ράμα στην Αγιόντυα7 και η καθιέρωσή8 του από τον πρωθυπουργό Μόντι (Modi) έχει οδηγήσει τη διαστρέβλωση του νου μας σε ένα επόμενο ανώτερο επίπεδο. Τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης που ενισχύονται με φροντίδα της κυβέρνησης του Νάρεντρα Μόντι (Narendra Modi) και της οργάνωσης RSS9 έχουν παίξει ζηλευτό ρόλο στη διαιώνιση μιας τέτοιας διαστρέβλωσης και άρνησης της αλήθειας βαθιά στις φλέβες της κοινωνίας μας. Εμείς αποτύχαμε να επαναφέρουμε στο προσκήνιο την κριτική μας σκέψη και γίναμε σκλάβοι της κοινοτοπίας των υποστηριζόμενων από το κράτος ψεμάτων γύρω από τον ινδικό πολιτισμό, τη θρησκεία, την ιστορία και την ιδέα της Ινδίας.

Η καθιέρωση του ναού του Ράμα, με όλο το κύμα θαυμαστών της και τον αισθησιασμό των μέσων ενημέρωσης, κατάφερε ακούσια να κανονικοποιήσει την αδικία που υπέστη η μουσουλμανική μειονότητα λόγω της κατεδάφισης του υπέροχου ιστορικού τεμένους Μπάμπρι από τα τάγματα εφόδου της Χίντουτβα. Το ότι υπήρξε επιβεβλημένη υποστήριξη της εκδήλωσης στο ναό του Ράμα από τη μουσουλμανική κοινότητα είναι τόσο ατιμωτικό.

Η διαδρομή του L.K. Advani, που ξεκίνησε στο Somnath στις 25 Σεπτεμβρίου 1990 και τελείωσε στην Αγιόντυα στις 30 Οκτωβρίου 1990.
Φωτο: https://en.wikipedia.org/wiki/Ram_Rath_Yatra

Η αναφορά του πρωθυπουργού Μόντι, την ημέρα της καθιέρωσης του ναού του Ράμα στις 22 Ιανουαρίου, ότι η γενέτειρα του Ράμα απαλλάχτηκε από εκατοντάδες χρόνια καταστροφής έρχεται σε άμεση αντίθεση με την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας (Supreme Court) για την Αγιόντυα που εκδόθηκε στις 9 Νοεμβρίου 2019. Στην απόφασή του, το Ανώτατο Δικαστήριο ορθά διατύπωνε την άποψη ότι το τέμενος Μπάμπρι δεν χτίστηκε μετά από κατεδάφιση κάποιου προϋπάρχοντος ναού, και δήλωνε περαιτέρω ότι η κατεδάφισή του στις 6 Δεκεμβρίου 1992 ήταν μια «κατάφωρη παραβίαση του κράτους δικαίου». Ωστόσο, όλοι οι ένοχοι της κατεδάφισης του τεμένους Μπάμπρι έφυγαν με καθαρό μητρώο και επαινέθηκαν από τον πρωθυπουργό Μόντι ως μεγάλοι Πατριώτες και αγωνιστές της ελευθερίας. Βλέπε L.K. Advani που ηγήθηκε του κινήματος Ramjambhoomi Rath Yatra10 που είχε ως αποτέλεσμα τη λεηλασία του τεμένους Μπάμπρι και τη σφαγή χιλιάδων αθώων ζωών. Αυτό είναι το μέγεθος της παρωδίας της Δικαιοσύνης στον Φασισμό της Βραχμανικής Ινδικότητας.

Ενώ οι φασιστικές δυνάμεις ήταν απασχολημένες με τη θλιβερή, μισητή και διχαστική ατζέντα τους, όλοι εμείς οι ευαισθητοποιημένοι πολίτες δεν καταφέραμε να δείξουμε το ηθικό μας σθένος σε έναν κόσμο που καταρρέει. Όλοι μας λίγο πολύ γίναμε θύματα αυτού του μαζικού φασιστικού προγράμματος. Έτσι λοιπόν λειτουργεί ο φασισμός, σιωπηρά και κρυφά, αποκαλέστε το αισθητική των φασιστικών τεχνικών.

Με την άνοδο του ιμπεριαλισμού, δηλαδή, την εποχή του χρηματιστικού κεφαλαίου, το έθνος-κράτος που αναδύθηκε με τον αναπτυσσόμενο καπιταλισμό, έγινε εμπόδιο για την ελεύθερη κυκλοφορία του κεφαλαίου. Ωστόσο, στον φασισμό που εμφανίστηκε τον 20ο αιώνα με τον ιμπεριαλισμό και την κρίση του καπιταλισμού, η έννοια του εθνικισμού έγινε αντιληπτή από τις φασιστικές δυνάμεις μέσα από τους φακούς της αγνότητας της φυλής και του αίματος. Έτσι, προέκυψε ο ρατσιστικός και πολιτιστικός φασιστικός εθνικισμός που κατασκευάζει εσωτερικά σύνορα και αντίθετους πόλους μεταξύ του εγώ και του άλλου μέσα στο έθνος. Σε τέτοια δόγματα πολιτιστικού εθνικισμού ανήκουν το RSS και το BJP11 που προσπαθούν να επιβάλουν ενιαία αποκλειστική ταυτότητα με βάση τη θρησκεία, τη γλώσσα και τον πολιτισμό. Παντού στον κόσμο όπου αυτός ο σοβινιστικός-πατριδοκάπηλος12 εθνικισμός έχει σφετεριστεί την πολιτική εξουσία, έχει προκαλέσει σοβαρή ζημιά στις δημοκρατικές δομές και έχει επιβάλλει έντονη καταπίεση στις εργαζόμενες μάζες με τη χείρα βοηθείας του ιμπεριαλισμού.

Ακολουθώντας τα βήματα του Savarkar, το BJP ταυτίζει τα συμφέροντα του ιμπεριαλισμού και της κύριας μορφής του Ινδουιστικού εθνικισμού (Χίντουτβα). Οι πρωτοπόροι ηγέτες της Χίντουτβα ήταν σε συμπαιγνία με τον βρετανικό ιμπεριαλισμό. Σήμερα, στο όνομα του πολιτιστικού εθνικισμού, το BJP και το RSS παραδίδουν τους πόρους του έθνους στις Ιμπεριαλιστικές Δυνάμεις και παίζουν το άθλιο παιχνίδι τους για να επιβάλουν τη μονοδιάστατη κουλτούρα της Βραχμανικής Ινδικότητας. Ως εκ τούτου, το BJP και το RSS έχουν χρησιμοποιήσει τον εθνικισμό για να δημιουργήσουν ρήγματα στην κοινωνία και υπερκέρδη σε εταιρικούς οίκους. Ο πατριδοκάπηλος (jingoistic) Εθνικισμός στην Ινδία, από το ξεκίνημά του το 1925, ήταν υποπροϊόν των φασιστών Χίντουτβα. Μαζί με τον πρωθυπουργό Μόντι, όλα τα καθεστωτικά μέσα ενημέρωσης πρόβαλαν την κατασκευή του ναού του Ράμα ως εθνική δόξα, απόγειο του «ινδικού πολιτισμού» και ως πράξη εθνικισμού που δεν μπορεί να ακυρωθεί13.

Με στόχο τη διεύρυνση της κοινωνικής του βάσης και την αντιμετώπιση της αυξανόμενης επιρροής του κομμουνισμού, το RSS προέβη σε διάφορες ενέργειες, από τις οποίες η πρωταρχική ήταν ο σχηματισμός πολλών μαζικών οργανώσεων. Το 1948 ίδρυσε το Πανινδικό Φοιτητικό Συμβούλιο (Akhilya Bharatiya Vidyarthi Sangatan, ABVP), ένα φοιτητικό σώμα του οποίου ο πρωταρχικός στόχος ήταν να καταπολεμήσει την κομμουνιστική επιρροή στα ινδικά Πανεπιστήμια. Το 1952 ίδρυσε το Vanavasi Kalyan Ashram με στόχο να αντιμετωπίσει τις χριστιανικές οργανώσεις και τον προσηλυτισμό και την μεταστροφή των φυλών από τους χριστιανούς ιεραπόστολους. Πίσω από αυτό η κύρια ατζέντα τους ήταν να εντάξουν τους Αντιβάσι 14 στον Ινδουισμό. Την ίδια στιγμή, το RSS σχημάτισε ένα πολιτικό κόμμα, το Bharatiya Jan Sangh (BJS), (το οποίο το 1980 άλλαξε και έγινε Bharatiya Janata Party, BJP) για να κατακτήσει την πολιτική εξουσία με την ατζέντα του περί Ινδουιστικού Έθνους (Hindu Rashtra), που αποκάλυπτε τον πολιτιστικό εθνικισμό του. Το 1955, ίδρυσε την Ένωση Ινδών Εργατών (Bharatiya Mazdoor Shang, BMS), ένα συνδικάτο εργαζόμενων για να αποδυναμωθεί η Κομμουνιστική επιρροή στην εργατική τάξη της Ινδίας. Το 1964, σε στενή επαφή με ινδουιστές κληρικούς, το RSS σχημάτισε το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ινδουιστών (Vishwa Hindu Parishad, VHP) το οποίο έπαιξε εξέχοντα ρόλο στη σφυρηλάτηση της ενότητας μεταξύ διαφόρων ινδουιστικών αιρέσεων και κληροδότησε μια «κεντρική δομή» σε μια μέχρι τότε αποκεντρωμένη θρησκεία.

Όλες αυτές οι οργανώσεις έδειξαν σθεναρή επιμονή/αποφασιστικότητα στα φασιστικά τους κινήματα που ταυτίζονταν/σχετίζονταν με συγκεκριμένες ομάδες/κοινότητες και έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην καταστροφή του τεμένους Μπάμπρι. Σήμερα αυτές οι οργανώσεις έχουν εκατοντάδες χιλιάδες μέλη και χιλιάδες παραρτήματά τους απλώνουν τα πλοκάμια τους σε όλη τη χώρα. Αυτό είναι ένα σοβαρό ζήτημα που προκαλεί ανησυχία σε όλες τις δημοκρατικές και επαναστατικές δυνάμεις στην παρούσα συγκυρία.

Το RSS δεν δίστασε να εκφράσει την υποστήριξή του στο Κόμμα του Κογκρέσου (Congress Party) στις Γενικές εκλογές του 1984, καθώς το τελευταίο χρησιμοποιούσε την Ινδικότητα και τις πολιτικές που ταυτίζονται/ σχετίζονται με συγκεκριμένες ομάδες/κοινότητες πολύ πιο αποτελεσματικά από κάθε άλλη φορά –ο χαρακτήρας, ο τρόπος ή το ύφος ακολουθούσε τις αρχές του κοσμικισμού15. Σε μια έντονα φορτισμένη πολιτική ατμόσφαιρα, όπου η θρησκεία χρησιμοποιήθηκε με αποκλειστικούς και κομματικούς όρους16το RSS επανάφερε στην επικαιρότητα το ζήτημα του ναού του Ράμα που βρισκόταν σε λήθαργο για πολλές δεκαετίες. Ειδικά για αυτό το σκοπό, ιδρύθηκε η Bajrang Dal, το καλοκαίρι του 1984 στην πολιτεία Ούταρ Πραντές (Uttar Pradesh), ως μαχητική πτέρυγα του VHP. Τα μέλη της στρατολογήθηκαν από τις κατώτερες κάστες και τους άνεργους/ υποαπασχολούμενους νέους, που έγιναν οι πεζικάριοι της Χίντουτβα. Μέσα σε λίγα χρόνια τα εκτιμώμενα μέλη ανήλθαν σε περίπου 100.000 νέους.

Με την κατάρρευση του σοσιαλιμπεριαλισμού της Σοβιετικής Ρωσίας στις αρχές της δεκαετίας του 1990, η ινδική οικονομία πέρασε σε βαθιά κρίση καθώς οι ινδικές άρχουσες τάξεις εξαρτιόνταν σε μεγάλο βαθμό από το σοβιετικό κεφάλαιο. Υπήρξε σοβαρή κρίση στο ισοζύγιο πληρωμών. Αυτό αποτέλεσε πρόσφορο έδαφος για τη διείσδυση των πολιτικών του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας στην Ινδία. Σε ολόκληρη την ινδική οικονομία άνοιξε ο δρόμος για το ξένο κεφάλαιο και ξεκίνησε η φάση αυτού που είναι ευρέως γνωστό ως Φιλελευθεροποίηση (Liberation), Ιδιωτικοποίηση και Παγκοσμιοποίηση.

Για να συγκαλύψουν/καμουφλάρουν την επικείμενη κοινωνική και οικονομική κρίση, στη σύγκρουση με τις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις, οι οργανώσεις της κύριας μορφής του Ινδουιστικού εθνικισμού (Χίντουτβα) παρέσυραν τις ινδικές μάζες σε πανικόβλητες πολιτικές17. Στις γενικές εκλογές του 1989 το BJP έφτασε στις 85 έδρες στη Βουλή των Λαϊκών Αντιπροσώπων18, από 2 έδρες το 1984. Μετά δε την ολοκλήρωση της πορείας Ram Rath Yatra, στις γενικές εκλογές του 1991, το BJP κατάφερε να συγκεντρώσει 119 έδρες. Κέρδισε την πλειοψηφία των εδρών από όπου πέρασε η πορεία με την άμαξα (rath yatra). Οι εκλογές του 1991 ήταν μία από τις πιο ακριβές εκλογές στην πολιτική ιστορία της Ινδίας, όπου όλα τα πολιτικά κόμματα επιδόθηκαν σε ένα αισχρό παιχνίδι κοκορομαχίας για τον επηρεασμό της ψήφου των διαφόρων κοινοτήτων.

Ο πλειοψηφισμός και η φασιστική χρησιμοποίηση της θρησκείας στην πολιτική με αποκλειστικούς και κομματικούς όρους από το RSS-BJP οδήγησαν στη σφαγή της Γκόντρα19 το 2002. Με την άνοδο του BJP στην εξουσία το 2014, η χρησιμοποίηση της θρησκείας στην πολιτική με αποκλειστικούς και κομματικούς όρους έχει ενταθεί. Ένα πράγμα που ξεκάθαρα έχει συμβεί την τελευταία δεκαετία είναι ο εξινδουισμός20 της πολιτικής στην Ινδία. Κανείς δεν μπορεί να το αρνηθεί αυτό με πλήρη πολιτική συνείδηση!

Η καθιέρωση του ναού του Ράμα έφερε στο προσκήνιο το ζήτημα της δημιουργίας ασπίδας προστασίας για θεμελιώδεις έννοιες όπως εθνικισμός, κοσμικισμός, δημοκρατία και ιθαγένεια από την αχαλίνωτη επίθεση του φασισμού της Βραχμανικής Ινδικότητας. Με το να προετοιμάζουμε όμως απλά τους εαυτούς μας να γίνουν θεματοφύλακες αυτών των ιδεών/αντιλήψεων που ορίζουν σήμερα την ουσία του να είσαι άνθρωπος, παρέχουμε αδύναμη προστασία σε αυτές τις ιδέες/αντιλήψεις. Αυτό που επί του παρόντος απαιτείται μαζί με την προστασία είναι να υποβάλουμε σε κριτική σκέψη και αναδιάρθρωση αυτές τις ιδέες/αντιλήψεις για να τους δοθεί μεγαλύτερη αντοχή.

Οι μηχανισμοί του RSS γνωρίζουν ότι ο πολιτιστικός τομέας κατασκευάζεται και διαμορφώνουν εκείνους τους πολιτικούς στόχους που αποφασιστικά συμβάλλουν ή επιδρούν στη διαμόρφωση της πολιτικής κατάστασης και στην προώθηση της επιτυχίας τους. Προσδίδοντας στον Ινδουισμό στοιχεία από τις προφητικές-μονοθεϊστικές θρησκείες21 και οργανώνοντάς τον σε κάποια βάση έχει κατασκευάσει ο φασισμός Χίντουτβα μια κουλτούρα που υπόσχεται μια ψυχολογική ενότητα στην προικισμένη με μεγάλη ποικιλομορφία Ινδουιστική θρησκεία. 

Σήμερα μπορούμε να δούμε αυτή την προσπάθεια να προχωρά με ταχύ ρυθμό συσκοτίζοντας άλλες κοινωνικές ταυτότητες όπως η τάξη, η κάστα και το φύλο. Αυτές οι κοινωνικές ταυτότητες πρέπει να καταπιεστούν από τις δυνάμεις της Χίντουτβα καθώς δημιουργούν κινήματα που υπερβαίνουν τη θρησκεία και αποτελούν εμπόδιο στην ιδεολογία της Χίντουτβα. Το RSS-BJP ταξινομεί σε κατηγορίες την ιθαγένεια βάσει του αρχέγονου γνωρίσματος της θρησκείας. Αυτό ακριβώς λέει ο Savarkar22, για το ποιοι είναι πολίτες της Ινδίας, όταν διακηρύσσει ότι ως αληθινοί πολίτες αυτής της χώρας λογίζονται μόνο εκείνοι των οποίων η ιερή τους γη και η γη των προγόνων τους είναι η Ινδία.

Δηλώνοντας σε εθνικό μέσο ενημέρωσης «από το Θεό στη Χώρα και από τον Ράμα στο Έθνος»23, ο πρωθυπουργός Μόντι αποκάλυψε ανοιχτά σε ολόκληρο τον κόσμο την ατζέντα του για το Ινδουιστικό έθνος. Περαιτέρω, ο πρωθυπουργός Μόντι δήλωσε ότι «ο Θεός με έκανε μέσο εκπροσώπησης όλου του λαού της Ινδίας κατά την καθιέρωση». Αυτό δεν είναι παρά μια φασιστική θεωρία περί δικαίω Θεού διακυβέρνησης.

Και ο Χίτλερ καλλιέργησε τέτοιο θρησκευτικό πάθος για να διατηρήσει τον έλεγχο του στις μάζες. O Μόντι και ο Χίτλερ, πολιτικοί θεάνθρωποι, μοιάζουν πολύ μεταξύ τους.

Τα καθεστωτικά αριστερά κόμματα καλωσόρισαν τη στάση του Κόμματος του Κογκρέσου για μποϊκοτάρισμα της εκδήλωσης στον ναό του Ράμα ως ιδεολογική στάση που υποδηλώνει χαρακτηριστικά «κοσμικότητας» που πρέσβευε και υποστήριζε ο Νεχρού»24 . Πέρα από τα κενά τις ασάφειες ή τις παραλείψεις του λεγόμενου «Νεχρουβιανού Κοσμικισμού» τα κόμματα της κοινοβουλευτικής αντιπολίτευσης έδωσαν και μια παράδοξη εξήγηση για τη στάση τους να μποϊκοτάρουν το γεγονός της 22ας Ιανουαρίου. Το Κογκρέσο και η αριστερά επικαλέστηκαν τον κοσμικισμό και τους τέσσερις Σανκαραχάρια25 για να εξηγήσουν τη θέση τους. Αυτό, όπως υποστηρίζουν, τους κάνει να ξεχωρίζουν ιδεολογικά από το BJP.

Νεχρού ο πρώτος πρωθυπουργός της ανεξάρτητης Ινδίας από το 1947 έως 1964.

Από τη μια πλευρά το Κογκρέσο και τα αριστερά κόμματα διαφωνούν με την ανάμειξη της θρησκείας με την πολιτική, από την άλλη υπερασπίζονται τον κοσμικισμό δίνοντας εξηγήσεις θρησκευτικού χαρακτήρα.

Το ΚΚ Ινδίας (Μαρξιστικό) [CPI (M)], στην αγγλόφωνη εβδομαδιαία εφημερίδα του Peoples Democracy υποστήριξε ότι «Ο κύριος όμως λόγος για τον οποίο η κατηγορία περί “αντι-Ινδουιστή” δεν ευσταθεί είναι επειδή οι τέσσερις Σανκαραχάρια των κύριων Ινδουιστικών Peeth –Puri Govardhana Peeth, Jyotir Math, Dwarka Sharda Peeth και η Sringeri Sharda Peeth– έχουν κάνει γνωστή την πρόθεσή τους να μην συμμετάσχουν στην τελετή στην Αγιόντυα στις 22 Ιανουαρίου». Αυτοί οι τέσσερις Σανκαραχάρια έχουν υποστηρίξει στο παρελθόν τα περί Ινδουιστικού έθνους στα κύρια μέσα ενημέρωσης.

Αν ισχύει κάτι τέτοιο το κόμμα του κογκρέσου και τα αριστερά κόμματα προσπαθούν να δείξουν ότι δεν είναι λιγότερο Ινδουιστές από το BJP.

Το Κόμμα του Απλού Λαού (Aam Adami Party), το οποίο είναι μέλος της συμμαχίας της Ενωμένης Αντιπολίτευσης (United Opposition) που ονομάζεται INDIA, διεξήγαγε/πήρε μέρος σε θρησκευτικές εκπομπές/προγράμματα σε 70 εκλογικές περιφέρειες στο Δελχί, λίγο πριν την καθιέρωση του ναού του Ράμα. Όλα τα καθεστωτικά πολιτικά κόμματα βυθίστηκαν σε αυτό το «όπιο», όπως μεταφορικά αποκάλεσε τη θρησκεία ο Καρλ Μαρξ.

Δεν είναι πολύ δύσκολο να προβλέψουμε ότι το θέμα των γενικών εκλογών του 2024 θα περιστρέφεται γύρω από τη θρησκεία και τον ναό του Ράμα. Θα υπάρξει τεράστια/έντονη πόλωση της κοινωνίας με φόντο τη θρησκεία από τους πολιτικούς μηχανισμούς των RSS και BJP. Οδεύουμε ολοκληρωτικά προς έναν Μεσαίωνα υπό την διακυβέρνηση του BJP. 

Τα κόμματα της κυρίαρχης τάξης απέτυχαν τελείως να οικοδομήσουν μια κοσμικού χαρακτήρα κοινωνία. Από τη δεκαετία του 1950, οι αντιλήψεις και τα σύμβολα θρησκειών καθορίζουν κατά κύριο λόγο τις πολιτικές κινητοποιήσεις των καθεστωτικών πολιτικών κομμάτων παρά το γεγονός ότι, το άρθρο 123 του Νόμου περί Αντιπροσώπευσης του Λαού (Representation of the People Act) του 1951 απαγορεύει σε οποιοδήποτε πολιτικό κόμμα ή άτομα να χρησιμοποιούν θρησκευτικά σύμβολα ή θρησκευτικά θέματα στη διεξαγωγή των εκλογών. Δεν έχουν υπάρξει εκλογές στην Ινδία που να μην έχουν κυριαρχήσει τα θρησκευτικά θέματα. Για τον Γκάντι, η θρησκεία ήταν πιο σημαντική από την πολιτική και φιλοδοξούσε να δημιουργήσει το βασίλειο του Θεού που για την Ινδία ήταν το Βασίλειο του Ράμα (Ram Rajya). Αυτή η πολιτική κουλτούρα των Ινδουιστών και της ανώτερης κάστας που χαρακτηρίζεται από έλλειψη αντικειμενικότητας συνεχίστηκε από το κόμμα του Κογκρέσου ακόμη και μετά το 1947. Αργότερα, ο κατευνασμός του συντηρητικού μουσουλμανικού κλήρου στην υπόθεση της Σαχ Μπάνο του 1985 από τον Ρατζίβ Γκάντι26 και την ίδια στιγμή η παροχή άδειας για την τέλεση τελετουργιών από τις δυνάμεις της δεξιάς πτέρυγας Χίντουτβα στο αμφισβητούμενο τέμενος Μπάμπρι πυροδότησε το θρησκευτικό ξέσπασμα/κύμα που τελικά κατάπιε/κατέκλυσε ολόκληρο το έθνος.

Με νόμους που σχετίζονται με τον Ενιαίο Αστικό Κώδικα (Uniform Civil Code), CAA και NRC, το ινδικό κράτος υπό το BJP έχει κάνει σαφή την απάθειά/αδιαφορία του ακόμη και όσον αφορά τον τυπικό κοσμικισμό όπως αυτός κατοχυρώνεται μέσω του συντάγματος.

Αυτό το  Χίντουτβα κράτος, αυτή η Βραχμανική κοινωνία, έβαλε σε σιδερένιες αλυσίδες τους αδύναμους και εξαντλημένους μύες των εργαζομένων μαζών. Διατηρεί την κοιλιά τους μισογεμάτη με 5 κιλά σιτηρά και συνεχή ευτέλεια. Ακόμη και μετά το μόχθο τους σαν σκλάβοι κάτω από τον καύσωνα του καλοκαιριού ή το τσουχτερό κρύο του χειμώνα, οι καταπιεσμένες μάζες της χώρας παραμένουν πάντα θύματα υποσιτισμού.

Οι κοινωνικές αρχές της κύριας μορφής του Ινδουιστικού εθνικισμού (Χίντουτβα) δικαιολογούν την αποικιοποίηση της Ινδίας, εξυμνούν τη δουλοπαροικία του Μεσαίωνα και τη σκλαβιά της αρχαιότητας. Επιπλέον, η Χίντουτβα υπερασπίζεται με τεχνάσματα την καταπίεση των εργαζομένων μαζών και την χαρακτηρίζει ως αναπόφευκτη μοίρα τους. Συνεχίζει την εκμετάλλευση της εργασίας και των καταπιεσμένων μαζών με σκληρό ρυθμό. Θεωρεί κάθε δημοκρατική και κοσμική θέση ως αποκήρυξη της ιδεολογίας της. Μάλιστα, τις θεωρεί ειρηνιστικές και ότι δεν ταιριάζουν σε άνδρες, και στη θέση τους υποστηρίζει τον συγκεντρωτισμό της εξουσίας, την υποταγή στην εξουσία και τη βία για την τρομοκράτηση των δυνάμεων της αντιπολίτευσης.

Τι πρέπει να κάνουμε για την καταστροφή του Ινδουιστικού Έθνους; Η απάντηση σε αυτό το αναπόφευκτο ερώτημα δεν είναι τόσο απλή όσο το να σπάσεις ένα γυάλινο κάστρο. Χωρίς να σταθούμε στην πολυπλοκότητα του ζητήματος/ χωρίς να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες της απάντησης, πρέπει να κάνουμε ό,τι έκανε η Μεγάλη Επανάσταση του 1789 στη Γαλλική Μοναρχία, ό,τι έκανε το Κόμμα των Μπολσεβίκων στον Τσάρο της Ρωσίας και ό,τι έκαναν οι αγωνιστές της Ελευθερίας στη βρετανική αποικιοκρατία.

Srinivas 

Εκπρόσωπος, Γραφείο Δυτικής Ζώνης 

ΚΚΙ (Μαοϊκό)


Σημειώσεις

Το άρθρο δημοσιεύτηκε από την Διεθνή Επιτροπή για την Υποστήριξη του Λαϊκού Πολέμου στην Ινδία (International Committee to Support the People's War in India, icspwi) στις 18/02/2024 στον ιστότοπο Support the People's War in India με τίτλο «CPI (Maoist) analisys – Ram Temple and the Idea of India».  

Βρίσκεται στη διεύθυνση: https://icspwindia.wordpress.com/2024/02/18/cpi-maoist-analisys-ram-temple-and-the-idea-of-india/. Η μετάφραση έγινε από τα αγγλικά για λογαριασμό των Αντιγειτονιών από τον Κ.Καψ. Η δημοσίευση δεν συνιστά απαραίτητα και συμφωνία με όλες τις απόψεις που διατυπώνονται.



1 ΣτΜ. Brahmanical := Βραχμανικός :» Αρκετοί μελετητές απεικονίζουν τον Βραχμανισμό είτε ως ιστορικό στάδιο στην εξέλιξη του Ινδουισμού είτε ως ξεχωριστή θρησκευτική παράδοση. Ωστόσο, μεταξύ των Ινδουιστών, ειδικά εντός της Ινδίας, ο Βραχμανισμός θεωρείται γενικά ως μέρος της παράδοσής τους παρά ως ξεχωριστή θρησκεία. https://www.britannica.com/topic/Brahmanism. 

2 ΣτΜ. Hindutva := Ινδικότητα :» Η Ινδικότητα ή "Χίντουτβα" είναι όρος που επινοήθηκε από τον Vinayak Damodar Savarkar το 1923, και σημαίνει την κύρια μορφή Ινδουιστικού εθνικισμού στην Ινδία. Το Κόμμα Bharatiya Janata (BJP) υιοθέτησε την Iνδικότητα ως επίσημη ιδεολογία το 1989. Εκπροσωπείται, μαζί με την παλαιότερη ιδεολογία του "Ινδουιστικού Έθνους" (Hindu Rashtra) από την εθελοντική εθνικιστική ινδουιστική οργάνωση, Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) και άλλες οργανώσεις, ιδίως την Vishva Hindu Parishad. Πολλοί Ινδοί κοινωνικοί επιστήμονες έχουν περιγράψει την κίνηση Hindutva ως φασιστική. https://en.wikipedia.org/wiki/Hindutva.

3
ΣτΜ. Ο Μπιμράο Ράμτζι Αμπεντκάρ (Bhimrao Ramji Ambedkar, 14 Απριλίου 1891 - 6 Δεκεμβρίου 1956), γνωστός ως Μπαμπασαχέμπ Αμπεντκάρ, ήταν Ινδός νομικός, οικονομολόγος, πολιτικός και κοινωνικός μεταρρυθμιστής που ενέπνευσε το Βουδιστικό κίνημα των Ντάλιτ και κατηγόρησε την κοινωνική διάκριση έναντι των Άθικτων (Ντάλιτ) υποστηρίζοντας τα δικαιώματα των γυναικών και της εργασίας. Ήταν ο πρώτος υπουργός Δικαιοσύνης της ανεξάρτητης Ινδίας, κύριος αρχιτέκτονας του Συντάγματος της Ινδίας και ιδρυτής της Δημοκρατίας της Ινδίας. https://simple.wikipedia.org/wiki/B._R._Ambedkar, https://www.britannica.com/biography/Bhimrao-Ramji-Ambedkar. 

  4 ΣτΜ. majoritarian := πλειοψηφικός :» Η ιδέα ότι η αριθμητική πλειοψηφία ενός πληθυσμού πρέπει να έχει τον τελευταίο λόγο στον καθορισμό των αποφάσεων καλείται πλειοψηφισμός (majoritarianism). Ο πλειοψηφισμός είναι μια πολιτική φιλοσοφία ή ιδεολογία που υποστηρίζει ότι μια πλειοψηφία (μερικές φορές κατηγοριοποιημένη με βάση τη θρησκεία, τη γλώσσα, την κοινωνική τάξη ή κάποιον άλλο προσδιοριστικό παράγοντα), έχει δικαίωμα πρωτοκαθεδρίας στην κοινωνία και δικαίωμα να λαμβάνει αποφάσεις που επηρεάζουν την κοινωνία. Λαμβάνοντας π.χ. την εθνοτική διάσταση ως προσδιοριστικό παράγοντα παρέχει τη δικαιολογία για τις ομάδες εθνοτικής πλειοψηφίας να κυριαρχούν σε μειονοτικές ομάδες χωρίς την ανάγκη εξασφάλισης ίσων δικαιωμάτων και προστασίας. https://www.populismstudies.org/Vocabulary/majoritarianism/. https://en.wikipedia.org/wiki/Majoritarian_representation 

  5 ΣτΜ. communal :≈ Που ταυτίζεται/σχετίζεται με συγκεκριμένες ομάδες/κοινότητες. 

  6 ΣτΜ. Ram Temple := Ναός του Ράμα :» Ο ναός, αφιερωμένος στο Θεό Ράμα, ευρέως γνωστός ως Ram Mandir, χτίζεται στη γη όπου βρισκόταν ένα τζαμί του 16ου αιώνα. Το 1992 ινδουιστές ακροδεξιοί κατεδάφισαν το τζαμί, προκαλώντας πανεθνικές ταραχές μεταξύ Ινδουιστών και Μουσουλμάνων κατά τις οποίες σκοτώθηκαν περισσότεροι από 2.000 άνθρωποι, οι περισσότεροι εξ αυτών μουσουλμάνοι. 

7 ΣτΜ. Ayodhya := Αγιόντυα :» Πόλη 55.000 κατοίκων που βρίσκεται στις όχθες του ποταμού Sarayu στην ινδική πολιτεία Ούταρ Πραντές (Uttar Pradesh)· θεωρείται γενέτειρα της Ινδουιστικής θεότητας Ράμα. https://en.wikipedia.org/wiki/Ayodhya. 

8 ΣτΜ. consecration := καθιέρωση :≈ Η τελετή αγιασμού ή εγκαινίων ναού. 

9 ΣτΜ. Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) := Δεξιά ινδουιστική εθνικιστική οργάνωση. 

10 ΣτΜ. Ramjambhoomi Rath Yatra ή Ram Rath Yatra := Πορεία με πολιτικές και θρησκευτικές συγκεντρώσεις που διήρκεσε από τον Σεπτέμβριο έως τον Οκτώβριο του 1990. Διοργανώθηκε από το Κόμμα Bharatiya Janata (BJP) και τα ινδουιστικά εθνικιστικά θυγατρικά του με επικεφαλής τον τότε πρόεδρο του BJP, L.K. Advani. Σκοπός της πορείας ήταν να υποστηρίξει/ενισχύσει το πάθος για την ανέγερση ναού για την Ινδουιστική θεότητα Ράμα στην τοποθεσία του τεμένους Babri. https://en.wikipedia.org/wiki/Ram_Rath_Yatra. 

11 ΣτΜ. Bharatiya Janata Party (BJP) := Ινδικό Λαϊκό Κόμμα, Μπαρατίγια Τζανάτα 

12 ΣτΜ. Jingoistic := υπερεθνικόφρονας, πατριδοκάπηλος :» αυτός που τον διακρίνει ακραίος σοβινισμός ή εθνικισμός που χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα από μια πολεμική εξωτερική πολιτική. Τζινγκοϊσμός :≈ στάση πολεμικού εθνικισμού ή τυφλή προσήλωση στην ορθότητα ή την αρετή του έθνους, της κοινωνίας ή της ομάδας κάποιου, απλώς και μόνο επειδή είναι δικό/ή του.  

13 ΣτΜ. inalienable act := απαράγραπτη πράξη :» Πράξη που δεν μπορεί να παραγραφεί, να ακυρωθεί, να καταργηθεί, να διαγραφεί. 

14 ΣτΜ. Adivasi := Αντιβάσι :≈ πρωτόγονοι, αρχαίοι κάτοικοι. 

15 ΣτΜ. secularism := κοσμικισμός ή σεκουλαρισμός :≈ Η άποψη πως το κράτος και οποιαδήποτε άλλη κοινωνική οντότητα πρέπει να είναι εντελώς διαχωρισμένη από τη θρησκεία και από διάφορους θρησκευτικούς θεσμούς και δόγματα (η επίτευξη αυτού αποκαλείται κοσμικότητα). Κατά μία έννοια, ο κοσμικισμός διεκδικεί το δικαίωμα του θρησκευτικού αποχρωματισμού κοινωνικών και πολιτικών θεσμών, δηλαδή τον πλήρη διαχωρισμό εκκλησίας-κράτους. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BF%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82 

16 ΣτΜ. communal politics :≈ Η χρησιμοποίηση της θρησκείας στην πολιτική με αποκλειστικούς και κομματικούς όρους. 

17 ΣτΜ. consternated politics := πανικόβλητες πολιτικές :≈ Αγχώδεις πολιτικές που οδηγούν σε απόλυτη σύγχυση, απογοήτευση. 

18 ΣτΜ. Lok Sabha := Λοκ Σάμπχα :≈ Η Βουλή των Λαϊκών Αντιπροσώπων. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%BF%CE%BA_%CE%A3%CE%AC%CE%BC%CF%80%CE%B1 

19 ΣτΜ. carnage of Godhra := σφαγή στην Γκόντρα :≈ Το κάψιμο του τρένου συνέβη το πρωί της 27ης Φεβρουαρίου 2002: 59 Ινδουιστές προσκυνητές που επέστρεφαν από την Αγιόντυα σκοτώθηκαν σε πυρκαγιά μέσα στο Sabarmati Express κοντά στο σιδηροδρομικό σταθμό Godhra στην ινδική πολιτεία Γκουτζαράτ. Λίγο αργότερα σημειώθηκαν ταραχές στο Γκουτζαράτ όπου οι μουσουλμάνοι έγιναν στόχος εκτεταμένης βίας. https://en.wikipedia.org/wiki/Godhra_train_burning.  

20 ΣτΜ. hinduisation := εξινδουισμός :» Όρος που χρησιμοποιούν ορισμένοι μελετητές για να αναφερθούν στη διαδικασία με την οποία μη ή προ-ινδουιστικά θρησκευτικά στοιχεία ―όπως οι τοπικοί θεοί― αφομοιώνονται στον Ινδουισμό, ταυτίζοντάς τα με συγκεκριμένα ινδουιστικά στοιχεία. https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority.20110803095937567 

21 ΣτΜ. semitized Hinduism := Τάση στο ινδουιστικό κίνημα να δανείζεται στοιχεία από τις προφητικές-μονοθεϊστικές θρησκείες. Λέγεται ότι η Hindutva αποτελεί «σημιτισμό» του Ινδουισμού. http://voiceofdharma.org/books/wiah/ch5.htm. 

22 ΣτΜ. Ο Savarkar είπε ότι Ινδουιστής ήταν κάποιος για τον οποίο η Ινδία ήταν η γη των προγόνων του (pitrabhumi) και η ιερή του γη (punya bhumi). Έτσι, με αυτόν τον ορισμό, Ινδουιστές, Σιχ, Βουδιστές και Τζαϊνιστές κάλυπταν και τις δύο κατηγορίες ενώ οι μουσουλμάνοι και οι χριστιανοί όχι. https://economictimes.indiatimes.com/news/politics-and-nation/savarkar-was-first-to-advocate-two-nation-theory-shashi-tharoor/articleshow/73590565.cms?from=mdr. 

23 ΣτΜ. Dev se Desh and Ram se Rashtra := [διευρύνετε τη συνείδησή σας] «από το Θεό στη Χώρα, από τον Ράμα στο Έθνος» (from Deity to Country, from Ram to Nation). 

24 ΣτΜ. “Nehruvian Secularism” := «Νεχρουβιανός Κοσμικισμός» :» Ο κοσμικισμός ή σεκουλαρισμός που πρέσβευε και υποστήριζε ο Νεχρού ο πρώτος πρωθυπουργός της ανεξάρτητης Ινδίας από το 1947 έως 1964. Η Ινδία του Νεχρού υποτίθεται ότι ήταν αφοσιωμένη στον «κοσμικισμό». Ο κοσμικισμός της Ινδίας δεν διαχωρίζει τελείως τη θρησκεία και το κράτος. Η ιδέα εδώ, στην πιο αδύναμη μορφή της ήταν ότι η κυβέρνηση δεν θα ανακατευόταν σε «προσωπικά» θρησκευτικά ζητήματα και θα δημιουργούσε συνθήκες στις οποίες οι άνθρωποι όλων των θρησκειών θα μπορούσαν να ζήσουν αρμονικά. https://en.wikipedia.org/wiki/Secularism_in_India. 

25 ΣτΜ. Shankaracharya := Σανκαραχάρια :» Ο ινδουιστής άγιος Σάνκαρα (Adi Shankara) του 8ου αιώνα, είχε ιδρύσει τέσσερα μοναστήρια σε όλη τη χώρα. Οι τίτλοι που δίνονται στους επικεφαλής αυτών των μοναστηριών είναι γνωστοί ως Σανκαραχάρια, πνευματικοί ηγέτες. Αυτοί έχουν έναν πολύ κρίσιμο ρόλο στη διατήρηση και την ερμηνεία των ιερών ινδουιστικών γραφών. Θεωρούνται η «ανώτατη αρχή» στον Ινδουισμό και για την ερμηνεία των ινδουιστικών γραφών. https://en.wikipedia.org/wiki/Shankaracharya. https://www.indiatvnews.com/explainers/who-is-shankaracharya-how-many-are-they-what-is-their-significance-in-hindu-religion-all-you-need-to-know-2024-01-13-911587  

26 ΣτΜ. Shah Bano :» Τον Απρίλιο του 1978, μια 62χρονη μουσουλμάνα, η Shah Bano, υπέβαλε αίτηση στο δικαστήριο ζητώντας διατροφή από τον διαζευγμένο σύζυγό της Mohammed Ahmad Khan. Η υπόθεση θεωρείται ένα από τα νομικά ορόσημα στη μάχη για την προστασία των δικαιωμάτων των μουσουλμάνων γυναικών. Ενώ το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας υποστήριξε το δικαίωμα στη διατροφή, η απόφαση πυροδότησε μια πολιτική μάχη καθώς και μια διαμάχη σχετικά με τον βαθμό στον οποίο τα δικαστήρια μπορούν να παρέμβουν στο μουσουλμανικό προσωπικό δίκαιο. Η υπόθεση έθεσε το έδαφος για τον αγώνα των μουσουλμάνων γυναικών για ίσα δικαιώματα σε θέματα γάμου και διαζυγίου στα τακτικά δικαστήρια. Αργότερα, το 1986, η κυβέρνηση του Ρατζίβ Γκάντι έφερε τον νόμο για τις Μουσουλμάνες κυρίως για να ακυρώσει τον αντίκτυπο της απόφασης του Ανώτατου Δικαστήριου. https://indianexpress.com/article/what-is/what-is-shah-bano-case-4809632/

1 σχόλιο:

Νίκος από το Βόλο είπε...

Πολύ ενδιαφέρον και κατατοπιστικό άρθρο σχετικά με την κοινωνική κατάσταση στη σύγχρονη Ινδία. Αγαπητοί φίλοι, αν στην ινδική μαρξιστική - λενινιστική πολιτική ανάλυση που έχετε υπόψη σας, υπάρχει κάποια τοποθέτηση η οποία να κριτικάρει ή να δίνει απάντηση στους ισχυρισμούς ορισμένων νεόκοπων θεωρητικών που λένε ότι η Ινδία σήμερα αποτελεί νεοϊμπεριαλιστική ανερχόμενη δύναμη, παρακαλώ αναδημοσιέωτε ό,τι σχετικό έχετε βρει. Σας το λέω γιατί έχω υπόψη μου θεωρητική ανάλυση του Μαρξιστικού Λενινιστικού Κόμματος Γερμανίας, γραμμένη από το Στέφαν Ένγκελ. η οποία ισχυρίζεται ότι η Ινδία είναι ανερχόμενη ιμπεριαλιστική δύναμη, όπως και η ... Τουρκία, η ... Νότια Αφρική, η .... Σαουδική Αραβία, το... Ιράν και η Αργεντινή! Τι απάντηση δίνουν σε αυτούς τους ισχυρισμούς οι Ινδοί μαρξιστές -λενινιστές. που ξέρουν πολύ καλύτερα τη χώρα τους από τους Γερμανούς;