Περιορισμούς φαίνεται διατεθειμένη να θέσει η Κίνα στα δύο αυτά άκρως απαραίτητα για την… γαλλογερμανική μεταποιητική βιομηχανία υλικά.
«Το γερμάνιο και το γάλλιο είναι μέταλλα που δεν βρίσκονται στη φύση. Αντίθετα, σχηματίζονται, συνήθως ως υποπροϊόν επεξεργασίας άλλων μετάλλων. Το γερμάνιο, ένα ασημί-λευκό μέταλλο, σχηματίζεται ως υποπροϊόν ψευδαργύρου. Το γάλλιο, μαλακό, ασημί μεταλλικό, είναι υποπροϊόν της επεξεργασίας μεταλλευμάτων βωξίτη και ψευδαργύρου. Το γερμάνιο έχει πολλές χρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των ηλιακών προϊόντων και των οπτικών ινών. Το μέταλλο είναι διαφανές στην υπέρυθρη ακτινοβολία και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε στρατιωτικές εφαρμογές, όπως γυαλιά νυχτερινής όρασης. Τα ηλιακά πάνελ που περιέχουν γερμάνιο έχουν εφαρμογές στο διάστημα. Το γάλλιο χρησιμοποιείται για την παραγωγή της χημικής ένωσης αρσενιδίου του γαλλίου, καθοριστικής σημασίας για τα τσιπ ραδιοσυχνοτήτων για κινητά τηλέφωνα και δορυφορικές επικοινωνίες. Αυτή η ένωση είναι επίσης βασικό υλικό στους ημιαγωγούς σε πάσης φύσεως ηλεκτρικές συσκευές.
Η Κίνα παράγει το 60% του παγκόσμιου γερμανίου και το 80% του γαλλίου, σύμφωνα με την Critical Raw Materials Alliance. Το αρσενίδιο του γαλλίου είναι πολύπλοκο στην παραγωγή και μόνο λίγες εταιρείες στον κόσμο μπορούν να το παράγουν». Αυτά γράφει μεταξύ των άλλων η Ναυτεμπορική που ασχολείται με το θέμα (που είναι βέβαια και θέμα της παγκόσμιας οικονομικής ειδησιογραφίας).
Στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο ότι η Κίνα ξεκίνησε τους περιορισμούς όσο είναι απειλή πως… θα τους επιβάλλει καθιστώντας υποχρεωτικό έλεγχο σε κάθε εξαγωγή -ακόμη και από ιδιωτικές εταιρείες- αυτών των δύο μετάλλων προς ΗΠΑ και ΕΕ.
Δεν ξύπνησαν βέβαια κάποια μέρα οι ιθύνοντες της οικονομικής και εξωτερικής πολιτικής της Κίνας και είπαν πως θα επιβάλλουν περιορισμούς! Αντίθετα η Γερμανία κυρίως αλλά και η Γαλλία αποτελούν τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους της χώρας. Πρόκειται για τον εμπορικό πόλεμο ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα που τώρα επεκτείνεται και με την ΕΕ.
Πρόσφατο παράδειγμα το μπλοκάρισμα της εισόδου των κινέζων στο λιμάνι του Αμβούργου που τελικά εξέθεσε και τον ίδιο τον πρωθυπουργό Σόλτς και τις όποιες δεσμεύσεις είχε πάρει στο σχετικά πρόσφατο -μέσα στη χρονιά που διανύουμε- ταξίδι του στην Κίνα.
Το 2002 όχι ένα αλλά πέντε(!) ολόκληρα υπουργεία της κυβέρνησης συνασπισμού της Γερμανίας είχαν ξεσηκωθεί ενάντια στην παραχώρηση στο λιμάνι του Αμβούργου (το τρίτο μεγαλύτερο της Ευρώπης) του 35% της κίνησης εμπορευματοκιβωτίων και χύδην φορτίου σε κινέζικη εταιρεία.
Στη νέα πρόταση του πρωθυπουργικού γραφείου το ποσοστό έπεσε στο 25% αλλά ένας … δευτερότριτος οργανισμός διοικητικού χαρακτήρα που υπάγεται στο Υπουργείο Οικονομικών (που ελέγχουν οι Σοσιαλδημοκράτες) κατάφερε να μπλοκάρει τουλάχιστον προσωρινά ολόκληρη την παραχώρηση! Και δεν είναι τάχα μου ο ρόλος του γερμανικού κράτους που λειτουργεί δήθεν ανεπηρέαστα και μπορεί και να μπλοκάρει κεντρικές πολιτικές.
Κάτι τέτοιο είναι δηλωτικού του βαθύ διχασμού της ιθύνουσας Γερμανικής τάξης ακόμα και των ίδιων των Σοσιαλδημοκρατών που ενστερνίζονται υποτίθεται μία συντηρητική και σταδιακή «επούλωση» και «αποδέσμευση» από τις κινέζικες εισαγωγές απέναντι στους πιο επιθετικούς Φιλελεύθερους και Πράσινους. Τέτοιος διχασμός που μπορεί να αφήνει και έκθετο τον -σταθερά- αμήχανο Σόλτς.
Όλες αυτές οι αντιδράσεις δεν αποτελούν όμως στην ουσία παρά προσεισμούς που ανήγγειλαν τη χάραξη -ύστερα από πολλές αντιπαραθέσεις- της νέας εθνικής στρατηγικής απέναντι στην Κίνα που τελικά εξήγγειλε ο πρωθυπουργός
Η αντίφαση αυτή εκδηλώνεται και μέσα στις γραμμές της επιχειρηματικής -αστικής- τάξης. «Η αναπροσαρμογή της στρατηγικής για την Κίνα είχε καθυστερήσει πολύ», δήλωσε ο πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Ένωσης Χονδρικής Πώλησης, Εξωτερικού Εμπορίου και Υπηρεσιών (BGA) Ντιρκ Γιαντούρα, επισημαίνοντας ότι «είναι καλό που τα ομοσπονδιακά υπουργεία κατόρθωσαν να συμφωνήσουν σε μια κοινή πορεία και είναι σωστό να εξετάσουμε τις αλυσίδες εφοδιασμού». Η Ασία είναι πολλά περισσότερα από την Κίνα, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γιαντούρα και τόνισε ότι «η πανδημία, αλλά και η ρωσική επίθεση στην Ουκρανία έδειξαν ότι το λογικό είναι να περιοριστούν οι εμπορικοί κίνδυνοι» και να επανεξεταστεί η γερμανοκινεζική γέφυρα. «Θα ήταν όμως λάθος να την γκρεμίσουμε», προειδοποίησε ο πρόεδρος της BGA και διευκρίνισε ότι «ελαχιστοποίηση των κινδύνων δεν σημαίνει και εγκατάλειψη όλων των επιχειρηματικών σχέσεων, καθώς η γερμανική και η κινεζική οικονομία είναι πολύ στενά συνδεδεμένες για να συμβεί κάτι τέτοιο».
Ο θρίαμβος των αντιφάσεων!
Πάντως σε αντιστοιχία με το γερμάνιο και το γάλλιο οι ειδήσεις για την μεταποίηση δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικές για Γερμανία και Γαλλία που δεν έχουν πια την πολυτέλεια απορρίψεων : Στη Γερμανία, η αρνητική ένδειξη προήλθε από τη μεταποίηση, η οποία ήταν κάτω από τις 50 μονάδες για περισσότερο από ένα χρόνο και τώρα πλησιάζει τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν τελευταία φορά στην αρχή της πανδημίας το 2020. Η ανάπτυξη των υπηρεσιών επιβραδύνθηκε για δεύτερο μήνα.
«Η μεταποίηση εξακολουθεί να είναι η αχίλλειος πτέρνα της ευρωζώνης», δήλωσε ο Σάιρους ντε λα Ρούμπια, επικεφαλής οικονομολόγος της Hamburg Commercial Bank.
«Οι παραγωγοί μείωσαν και πάλι την παραγωγή τους με επιταχυνόμενο ρυθμό τον Ιούλιο, ενώ η δραστηριότητα του τομέα των υπηρεσιών εξακολουθεί να επεκτείνεται, αν και με πολύ βραδύτερο ρυθμό από ό,τι στις αρχές του έτους». Αυτά διαβάζουμε στον -διαδικτυακό- Οικονομικό Ταχυδρόμο
Όσο για την Γαλλία, τόσο η μεταποίηση όσο και οι υπηρεσίες ήταν και πάλι σε συρρίκνωση, με την πρώτη να είναι σε σαφώς χειρότερη κατάσταση.
«Τα στοιχεία σηματοδοτούν μια αξιοσημείωτη χαλάρωση της οικονομίας, δείχνοντας την πιο απότομη μείωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας από τον Νοέμβριο του 2020, η οποία προηγήθηκε της συρρίκνωσης του ΑΕΠ» στη Γαλλία, δήλωσε ο Norman Liebke, οικονομολόγος της Hamburg Commercial Bank.
Πάντως η είδηση είναι ότι ο όμιλος Μυτιληναίος ύστερα από έκκληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πιθανά θα αναλάβει να παράγει γάλλιο (βλέπετε είναι ο διάδοχος της γαλλικής… Πεσινέ) από τα υπολείμματα της κατεργασίας του αλουμίνιου.
Αυτά για να πειστούν όσοι ειρωνεύονται τις… ιμπεριαλιστικές αλυσίδες!
Δ.Μ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου