Μία πρόταση για την διεκδίκηση και ενσωμάτωση των αιτημάτων μας για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων.
800 προκηρύξεις θέσεων αναπληρωτών -δεύτερης φάσης- ως δασκάλων που θα διδάσκουν την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα και δασκάλους ξένων γλωσσών ανακοίνωσε ο Υπουργός Παιδείας Φίλης στο περιθώριο της συνάντησης του με την Δανή εκπρόσωπο της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης που φέρει προκλητικά τον τίτλο-προσδιορισμό «Save the children» και πρώην… αρχηγό της κυβέρνησης της ίδιας χώρας.
Η τελευταία υποσχέθηκε να μεσολαβήσει για να επιλέξει και στελεχώσει τα «σχολεία» των προσφύγων με δασκάλους που θα έχουν ως πρώτη μητρική γλώσσα της χώρας προέλευσης τους.
Είχε προηγηθεί η εξαγγελία του μέτρο της… μελλοντικής δέσμευσης σχολικών αιθουσών τα απογεύματα για όσα κέντρα «φιλοξενίας» βρίσκονται κοντά σε σχολεία -δηλαδή ελάχιστα. Σε αυτό το πλαίσιο προαναγγέλλεται δημιουργία ειδικών τάξεων διδασκαλίας για τα παιδιά των προσφύγων ή δίπλα σε σχολεία ή μέσα στα γκέτο.
Στην πραγματικότητα επιβάλλεται μία ψευτοεκπαίδευση σχεδόν αποκλειστικά μέσα στα γκέτο καθώς τα περισσότερα στρατόπεδα είτε βρίσκονται μακριά από χώρους κατοικίας, είτε είναι δύσκολη η πρόσβαση σε σχολεία της περιοχής.
Στην πραγματικότητα η κατάληξη της μέριμνας για τη σχολική κάλυψη των προσφυγόπουλων θα είναι στην καλύτερη περίπτωση κάποια ξύλινα προκατασκευασμένα αγροτόσπιτα, στη χειρότερη κάποια κοντέινερ, μιλώντας μόνο για τη στέγαση φυσικά.
Ο φιλεύσπλαχνος υπουργός Φίλης τόνισε μάλιστα εμφατικά ότι φρόντισε, ειδικά για τα νηπιαγωγεία -που τα… «τιμά» ιδιαίτερα τελευταία με την πολιτική του- να λειτουργούν μέσα στα γκέτο για να μπορούν οι μανάδες να βρίσκονται δίπλα στα παιδιά τους!
Βέβαια και για τα ελληνόπουλα το εξαρτημένο αστικό κράτος δεν επιφυλάσσει μία πολύ καλύτερη μοίρα. Στη Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα, κάτω από την σκιά του θηριώδους βυζαντινού ρυθμού Μεγάρου Μουσικής βρίσκονται ακόμα τα προκατασκευασμένα κουτιά της περιόδου των σεισμών (1978!) που δεν πάει πολύς καιρός εξ άλλου που καθαρίστηκαν από τις καρκινογόνες αμιαντόπλακες…
Με αυτό τον τρόπο αρχίζει να υλοποιείται η πολιτική για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων που παρουσιάστηκε στην αρχή του καλοκαιριού στο γνωστό κυβερνητικό σχέδιο.
Βασική κατεύθυνση της η διατήρηση της γκετοποίησης, η παράδοση της σε ένα μίγμα φορέων όπου προβλέπεται να συνυπάρχουν ΜΚΟ, αρκετός εθελοντισμός (ΓΣΕΕ, σύλλογοι διδασκαλικοί και ΕΛΜΕ), ελαστικές σχέσεις εργασίας (πεντάμηνα και ΚΟΧ), η μη αντιμετώπιση της ως κομμάτι της γενικότερης εκπαίδευσης των ελληνόπουλων (όπως γίνονταν παλιότερα με τις τάξεις υποδοχής).
Φυσικά και το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών δεν πρέπει να μείνει αδιάφορο σε μια τέτοια μαύρη προοπτική. Χρειάζεται να ενσωματώσει στις διεκδικήσεις του τα ζητήματα και τα αιτήματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων.
Το σημαντικότερο όλων είναι να μη διαχωρίσει τα όποια αιτήματα από το γενικότερο αίτημα των προσφύγων να διαβιώσουν -για όσο διάστημα υποχρεώνονται να παραμείνουν στη χώρα μας- σε ανθρώπινες συνθήκες κατοικίας έξω από τα γκέτο και τα στρατόπεδα της εξαθλίωσης.
Ένα ξεκομμένο αίτημα πχ για την μεταφορά των παιδιών των προσφύγων από τα στρατόπεδα στα σχολεία –έστω και σε τάξεις υποδοχής ή όπως αλλιώς ονομαστούν- είναι σαν να αποδέχεται την υποχρεωτική και μόνιμη εγκατάσταση τους στα στρατόπεδα.
Το δεύτερο στοιχείο αφορά στην διεκδίκηση δομών του «επίσημου» σχολείου τόσο χωροταξικά όσο και από την άποψη των προγραμμάτων (δεν έχει σημασία αν ονομαστούν ειδικές τάξεις ή τάξεις υποδοχής) που θα παρέχουν την εκπαίδευση στα προσφυγόπουλα.
Το τρίτο αφορά στην στελέχωση αυτών των δομών και με δασκάλους –από τις τάξεις των προσφύγων ή και γενικότερα εκπαιδευτικών- που να μπορούν να διδάξουν στη γλώσσα τους.
Το τέταρτο σημείο έχει να κάνει με τις σχέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών που θα εμπλακούν άρα μιλάμε για διεκδίκηση μόνιμων διορισμών αλλά και στην περίπτωση που προσληφτούν αναπληρωτές αυτοί θα πρέπει να είναι πλήρους ωραρίου, και με όλα τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα που απορρέουν από την αντίστοιχη σύμβαση ακόμα και στον υπολογισμό αυτού του χρόνου ως προϋπηρεσία.
Στην κατάληξη της η διεκδίκηση για ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης για τους πρόσφυγες συνδέεται με την διεκδίκηση ανθρώπινων συνθηκών εκπαίδευσης για τα παιδιά τους απέναντι σε μία κυβέρνηση δέσμια των επιλογών του κεφαλαίου και της ιμπεριαλιστικής εξάρτησης της χώρας, που τόσο απέναντι στα προσφυγόπουλα όσο και απέναντι στα ελληνόπουλα εφαρμόζει μία ενιαία πολιτική περικοπών, εξαθλίωσης και ταξικών φραγμών…
Δ.Μ., μέλος των «αγωνιστικών κινήσεων εκπαιδευτικών».
Οι φωτογραφίες είναι από το σχολείο και τον… περιβάλλοντα χώρο των προσφύγων στις εγκαταστάσεις της πρώην softex στη Θεσσαλονίκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου