17 Οκτωβρίου 2024

Η Ζωή του Γκ. Ν. Σαϊμπάμπα Δεν Είναι Απλώς ένα Χρονικό της Εποχής Του, αλλά Και Αυτό που η Εποχή Του Αρνήθηκε να Καταγράψει.*

του Saroj Giri

13/Οκτ/2024

Απλώς μας άφηνε να ξαναμπούμε στη ζωή του μετά από όλους τους πόνους και τα βάσανα που είχε υπομείνει. Και μετά τον πήραν.

Γκ. Ν. Σαϊμπάμπα (1967-2024).
 
Πρέπει τώρα να σκεφτούμε τον Σαϊμπάμπα ως κάποιον που δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει αυτά που είχε να μας πει. Πρέπει να κάνουμε φανταστικές συζητήσεις μαζί του, για να μπορούμε να τον ακούμε. Θέλαμε πολύ να επικοινωνήσουμε με τον πάτερ Stan Swamy, και τον Pandu Narote[1]. Τώρα, θέλουμε πολύ να επικοινωνήσουμε με τον Σαϊμπάμπα, ο οποίος έφυγε από τη ζωή μας τόσο ξαφνικά.
Ο άνθρωπος ζει για να πει την ιστορία του. Και εδώ η ιστορία είναι τόσο σημαντική, τόσο μοναδική/ιδιαίτερη και όμως τόσο παγκόσμιας σημασίας. Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τον χαμό ενός ανθρώπου που μόλις είχε αρχίσει να μας αφηγείται αυτή την ιστορία;

Θέλω να τον ρωτήσω: Αγαπητέ Σάι, πώς θα επιβιώσουμε αν αυτή η ιστορία μείνει ανείπωτη; Η ιστορία σου θα ήταν η δική μας ιστορία, που θα μας καθοδηγούσε στην πορεία μας.

Η πορεία της ζωής του επισκίασε τις προθέσεις του και όσα ήθελε. Έχοντας περάσει αρκετά χρόνια καταδικασμένος σε ισόβια κάθειρξη, οι τελευταίοι επτά μήνες μετά την αποφυλάκισή του, ως ελεύθερος άνθρωπος, εξακολουθούσαν να διακατέχονται από ένα είδος τυπικής ανταλλαγής φιλοφρονήσεων/αστεϊσμών (pleasantries). Ακόμα σκεφτόμασταν πώς πραγματικά να μιλήσουμε για όσα πέρασε. Δεν είχαμε φτάσει ακόμη σε αυτό το σημείο, οι πραγματικές συζητήσεις δεν είχαν γίνει ακόμη. Μόλις άρχιζε να βρίσκει την εσωτερική του ισορροπία σε αυτόν τον κόσμο.

Ο Σάι, μετά τη δεκαετή φυλάκισή του, ανακάλυπτε και πάλι τη ζωή και τα πάθη του. Είναι σαν να τον χάσαμε εντελώς νέο. Είχε περάσει τόσα πολλά μόνο για να αποτύχει σε μια μικρή δοκιμασία. Η απώλειά του μας αφήνει εντελώς συντετριμμένους. Υπάρχει ένα τεράστιο κενό στη ζωή μας τώρα. Είναι σαν να διακυβεύεται η δική μας άνοδος ή πτώση, τόσο έντονα νιώθουμε αυτή τη στιγμή. 

Λένε ότι η ζωή ενός ανθρώπου είναι το χρονικό της εποχής του. Αλλά η ζωή του Σαϊμπάμπα δεν είναι απλά ένα χρονικό της εποχής του, είναι επίσης ένα χρονικό αυτού που η εποχή αρνήθηκε να καταγράψει. Με τον Σάι, οι συνηθισμένες φράσεις πρέπει να αντιστραφούν. 

Δεν είχαμε ακόμη ανακαλύψει τους πολλούς τρόπους με τους οποίους η ζωή του θα έριχνε φως σε αυτό που τόσοι πολλοί αρνούνται να αναγνωρίσουν ή ακόμη και να αντιληφθούν. Για την ακρίβεια, ακόμη και η πραγματική ιστορία της απελευθέρωσής του, η δικαστική του μάχη, δεν έχει ακόμη γίνει κοινό κτήμα, επειδή υπάρχουν τόσες πολλές πλευρές (layers) πίσω από αυτό που συνέβη. 

Η ιστορία των εξελίξεων και ανατροπών[2] της ζωής του μας πάει σε κρυφά απόμερα σημεία και ανοίγματα, στα πιο σκοτεινά απόμακρα μέρη του εκθαμβωτικά φωταγωγημένου θεάματος που με ασφάλεια κρύβει αυτός ο κόσμος.

Ξεχάστε όμως για μια στιγμή τον πόνο και την ταλαιπωρία που του προκάλεσαν.

Σκεφτείτε πώς η δικαστική υπόθεση του Σαϊμπάμπα κατέληξε να προκαλέσει μια περίπτωση αυτο-κανιβαλισμού μέσα στο κατεστημένο, διχάζοντας το ινδικό δικαστικό σώμα ακριβώς στη μέση. Μια τέτοια στιγμή ήταν η τιμωρία που επιβλήθηκε στον δικαστή Rohit B. Deo του ανώτατου δικαστηρίου της Βομβάης επειδή όρισε εγγύηση στον Σαϊμπάμπα[3]. Το δικαστικό σώμα τιμώρησε έναν από τους δικούς του. Αυτή η τιμωρία, που αποφασίστηκε από ένα συλλογικό όργανο που συμμετείχε ο Αρχιδικαστής της Ινδίας (CJI, Chief Justice of India) D.Y. Chandrachud, βασίστηκε σε σκιώδεις «εισροές πληροφοριών» που έλαβε το δικαστήριο, αποκαλύπτοντας τις πολλές κρυφές διασυνδέσεις της εξουσίας, κυρίως των ανώτερων δικαστηρίων.

Η ζωή του Σαϊμπάμπα κομματιάζει και εκθέτει τα προσεκτικά επιλεγμένα και προσεκτικά οργανωμένα ή παρουσιασμένα προσωπεία της εξουσίας. Η ζωή του είναι το νήμα που δένει/ενώνει και ξεριζώνει τα εσώτατα σημεία (inner recesses) της εδραιωμένης εξουσίας. Πώς, για παράδειγμα, «το δόγμα της βασικής διάρθρωσης» του Συντάγματος συνάδει με την Επιχείρηση Πράσινο Κυνήγι και την Επιχείρηση Κάγκαρ (Operation Kagar) που κατέστρεψαν τις ζωές των Αντιβάσι (Adivasi) σε μαζική κλίμακα.

Υπάρχουν σύμβολα εδώ, καθώς μιλάμε για τους νεκρούς. Κι όμως, στη ζωή του Σάι τα πάντα είναι ένα σύμβολο αλλά και πάλι όχι μόνο αυτό. Γιατί το δικαστήριο τόσο συχνά τους δίνει νομική υπόσταση.

«Σήμερα, υπάρχει μια τάση των ναξαλιτών στις πόλεις να επιδιώκουν τον κατ' οίκον περιορισμό, όλα όμως μπορούν να γίνουν από το σπίτι. Αυτός ο κατ' οίκον περιορισμός δεν μπορεί να αποτελεί επιλογή. Για τους τρομοκράτες ή τους μαοϊκούς, ο νους είναι το παν.»

MR Shah, Δικαστής του Αρείου Πάγου

Πηγή: https://youtu.be/O9_YEosgQ2E

Τα δικαστήρια δώσαν ιδιαίτερη προσοχή στο μυαλό του. Είναι «ο εγκέφαλος», αποφάνθηκε το δικαστήριο. Το δικαστήριο, όπως είναι προφανές, δεν ενδιαφέρεται να λάβει υπόψη του τον μεγάλο αγώνα και την αντίσταση των Αντιβάσι, που μαίνεται στην κεντρική Ινδία, ενάντια στο μεγάλο κεφάλαιο. Ήθελαν λοιπόν να βρουν έναν αποδιοπομπαίο τράγο, έναν υποκινητή/εμπνευστή, έναν συνωμότη, έναν ιθύνοντα νου. Να θεωρηθεί ως ο ιθύνων νους «μιας συνωμοσίας ενάντια στο έθνος» –δεν είναι αυτός ο μόνος τρόπος για να γίνει κανείς σπουδαίος άνθρωπος σήμερα; 

Το γεγονός ότι η χώρα βρήκε μια τέτοια μορφή –και ότι, χάρη στον Σαϊμπάμπα, μια τέτοια μορφή ήταν πράγματι διαθέσιμη– είναι μέσα σε αυτές τις άκρως διαμεσολαβημένες, στρυφνές και σχεδόν διεστραμμένες λογικές που πρέπει να αναγνωρίσουμε και να βάλουμε το μεγαλείο του Σάι.

Όλοι ακούσαμε τα χαμηλόφωνα λόγια –όχι, ας τον αποφύγουμε, μην ανακατεύεστε μαζί του, αυτό θα φέρει μπελάδες. Θυμάμαι αυτές τις φωνές γύρω μου. Σαφώς, δεν ήταν ο άνθρωπος του καθενός.

Τώρα όμως, θέλετε να καταλάβετε το αντίθετο του «διχαστικού»[4]; Δεν έχει πάντα αρνητικό νόημα. Το "διχαστικός" μπορεί επίσης να σημαίνει αυτό που ο Μάο αποκάλεσε «Το ένα χωρίζεται στα δύο» ("One Divides in Two"). Μπορεί να σημαίνει διαχωρισμό του φλοιού από τον κόκκο, μια διαλεκτική διαφοροποίηση για να συλλάβει αυτό που συχνά αποφεύγεται για λόγους πολιτικούς ή σκοπιμότητας[5]. Η ζωή του Σαϊμπάμπα –η πολιτική του διαδρομή, όπως εκτυλίχθηκε/εξελίχθηκε, ίσως ακόμη και άθελά του– αποτελεί παράδειγμα αυτής της κρυμμένης σοφίας του να είσαι «αιρετικός» ή «διχαστικός».

Ο θάνατος του Σάι μοιάζει με το είδος του μαρτυρίου που εμπνέει τους ανθρώπους να προχωρούν μπροστά και να ανεβαίνουν ακόμα πιο ψηλά, αντί να μένουν στάσιμοι και να βυθίζονται στην απώλεια και τη θλίψη. Ένιωσα έτσι όταν ο Mallojula Koteswara Rao, ευρέως γνωστός ως Kishenji, σκοτώθηκε το 2011. [6] 

Ωστόσο, με την απώλεια του Σάι, νιώθω και κάτι άλλο που με τρώει από μέσα. Αισθάνομαι βαρύς, βυθίζομαι/παρασύρομαι σε μια δυσάρεστη συναισθηματική κατάσταση χωρίς να προσπαθώ να βγω από αυτήν, σε μια μελαγχολική κατάσταση του νου. Νιώθω παράλυτος. Επειδή ήμασταν ακριβώς  εκεί, μόλις είχαμε αρχίσει να γιορτάζουμε την ελευθερία του. Απλώς μας άφηνε να ξαναμπούμε στη ζωή του, την εμπλουτισμένη με όλους τους πόνους και τα βάσανα που είχε υπομείνει. Και μετά τον πήραν. 

Κι όμως, ξέρω ότι ο θάνατος του Σάι δεν μοιάζει με κανέναν άλλο –ένας τέλειος θάνατος για τα δικαστήρια, το εταιρικό κεφάλαιο και το κυβερνών κόμμα, που, το λιγότερο που μπορώ να πω, τον ήθελαν εγκεφαλικά νεκρό. Ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα για την ινδική δημοκρατία, ώστε να αισθάνεται ασφαλής και εύρωστη. Μια τέτοια απόκοσμη άψογη συμφωνία/ταύτιση ευσεβούς πόθου και πραγματικότητας.


[1] ΣτΜ. Βλέπε στις Αντιγειτονιές τα άρθρα …

«Ο θάνατος του Stan Swamy είναι δολοφονία την οποία διέπραξε η κυβέρνηση Μόντι!»

https://antigeitonies3.blogspot.com/2021/07/stan-swamy.html

«Ο Σταν Σουάμι έζησε μια ζωή στην υπηρεσία των φτωχών και των καταπιεσμένων και πλήρωσε γι’ αυτή του την αφοσίωση»

https://antigeitonies3.blogspot.com/2021/07/blog-post_8.html

«GN Saibaba, για τα 10 χρόνια στη φυλακή»

https://antigeitonies3.blogspot.com/2024/03/gn-saibaba-10.html

[2] ΣτΜ. twists and turns := αλλαγές, εναλλαγές, διακυμάνσεις, ανατροπές :» Οι άνθρωποι βιώνουν ένα ευρύ φάσμα γεγονότων, προκλήσεων και ευκαιριών κατά τη διάρκεια της ζωής τους, και οι συνθήκες αυτές μπορεί να αλλάξουν γρήγορα και απροσδόκητα.

[3] ΣτΜ. Του επέτρεψε να βγει από τη φυλακή και να επιστρέψει αργότερα για μια δίκη έναντι χρηματικού ποσού που δόθηκε στο δικαστήριο.

[4] ΣτΜ. “divisive”:= διχαστικός, διαιρετικός, διαχωριστικός, αμφιλεγόμενος, αιρετικός. Που διχάζει, που οδηγεί σε διχασμό, που προκαλεί διχασμό. Που προκαλεί διαφωνία.

[5] ΣτΜ. reasons of state or expediency := λόγους πολιτικούς ή σκοπιμότητας.

[6] ΣτΜ. Βλέπε στις Αντιγειτονιές το άρθρο … «5 χρόνια από τη δολοφονία του Kishenji από τις ινδικές δυνάμεις ασφαλείας». https://antigeitonies3.blogspot.com/2016/11/5-kishenji.html

[7] ΣτΜ. Corporatization := μετοχοποίηση (μτφ. εμπορευματοποίηση) :» Υιοθέτηση καθεστώτων εταιρικής μορφής. Η μετοχοποίηση αναφέρεται στην αναδιάρθρωση ή τη μετατροπή ενός κρατικού περιουσιακού στοιχείου ή οργανισμού σε εταιρεία. Οι οργανισμοί αυτοί έχουν συνήθως διοικητικό συμβούλιο, διοίκηση και μετόχους.

Σημειώσεις

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 13/10/2024 στον ιστότοπο The Wire με τίτλο «G.N. Saibaba’s Life Is Not Just a Chronicle of His Times, but Also What the Times Refused to Chronicle». Βρίσκεται στη διεύθυνση … https://thewire.in/news/g-n-saibabas-life-is-not-just-a-chronicle-of-his-times-but-also-what-the-times-refused-to-chronicle.

Συγγραφέας του άρθρου είναι ο Saroj Giri ο οποίος διδάσκει Πολιτική στο Πανεπιστήμιο του Δελχί και είναι μέρος του Φόρουμ Ενάντια στην Εμπορευματικοποίηση και τη Στρατιωτικοποίηση (FACAM, Forum Against Corporatization and Militarisation).

Τη μετάφραση από τα αγγλικά, για λογαριασμό των Αντιγειτονιών, έκανε ο Κ.Καψ. Οι εικόνες είναι πρόσθετες και δεν ήταν μέρος του άρθρου. Η δημοσίευση δεν συνιστά απαραίτητα και συμφωνία με όλες τις απόψεις που διατυπώνονται.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: